• Anonym (Förtvivlad)

Dom hämtade mitt bran :'(

Jag trodde aldrig att detta skulle hända mig men nu har det hänt :(

Socialen har tvångsomhändertagit mitt barn för dom anser oss som olämpliga föräldrar!

Vi flyttade in i en stor lgh i andra hand där några rum var stängda (vi hyrde altså inte hela) eftar att ha bott här i lite över en månad kommer snuten hem och hälsar på, vist ingen fara tänkte jag, jag/vi har juh ingenting å dom letade juh inte efter oss heller. Det visar sig att han vi hyr lgh av har nån form av droger i dessa rum vilket vi inte vetat om då vi inte har något i dessa rum att göra! vi (jag och min sambo) blir häktade då vi vistades under samma tak som dessa droger tillsammans med han som vi hyr av då dom hittade honom på en annan adress. Vi satt häktade i ca 1 dygn. under detta dygn har socialen tvångsomhändertagit vår dotter för att vi anses vara olämpliga föräldrar, vi har inte gjort något fel och kunde inte ana detta över huvud taget då vi inte viste att han ens höll på med dessa droger. vi vet inte vad vi ska göra förutom att vara sams med socialen å förhoppningsvis hoppas på att vår dotter kommer tillbaka!

(vår dotter va hos en släkting då vi båda va tvugna att jabba lite längre under två dagar) så ni inte tror att hon va hemma hos oss när detta hände!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :( jag äter inte längre för jag har ingen matlust, jag dricker knapt för jag e inte törstig! jag mår extremt dåligt och jag vet att vår dotter mår dåligt åxå då hon är hos helt främmande människor!

Om inte vår dotter kommer hem snarast så vet jag inte vad jag ska göra! känns som mitt liv helt är slut! vill bara gå å dö :( önskar att jag aldrig flyttat in i denna lgh!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 18:22
    Seriöst! får man inte ha doftljus längre?!

ska inte behöva skriva om och om igen att jag inte vetat något! inte heller att jag inte känns några lukter!! varför måste jag känna lukter?! jag vet inte hur länge det hade hållit på! sak samma! tro vad ni vill jag vet iaf de jag vet å de e att jag är oskyldig!! sen får ni tro vad ni vill! upp till er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 22:24
    Min dotters biopappa har inte brytt sig om att finnas i hennes liv sen hon föddes! han är ingen pappa! min sambo är min dotters pappa och har varit det sen hon var 1 månad gammal!!! hoppas ni inte blandar ihop dom nu!

• Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(
  • Anonym (JamJam)
    Anonym (oj) skrev 2011-01-05 01:22:40 följande:
    Det kan vara komplicerat att berätta allt och samtidigt vara anonym, dessutom är inte ts helt anonym från början eftersom ts tar upp ett fall som går att särskilja från andra fall enbart utifrån att läsa ts.

Självklart tar soc barn utifrån att de tänker på barnets bästa. Tyvärr kan det bli fel. Tänk på alla de människor som suttit oskyldigt fängslade efter att ha blivit fällda av en enhällig jury, när sedan sanningen framkommit och det visat sig att den straffade varit helt oskyldig.

Bevisbördan vid lvu är tyvärr inte så stark. Samtidigt handlar det om barn som befaras fara illa, så det kan jag givetvis också förstå att bevisbördan inte kan vara så stark som vid regelrätta rättegångar.
    Håller med dig i det du skriver i den första meningen och bara det får mig att börja undra.....egentligen om det nu är som TS säger att hon har människor i sin närhet som stödjer henne varför går man då ut i ett forum och diskuterar en sådan här sak istället för att försöka reda upp situationen och ens liv.....tror inte direkt att hon hade fått plus i kanten av soc om dom vetat att hon sitter på familjeliv och vill ha sympati och människors förståelse om att hon blivit orättvist behandlad. .... men allt handlar ju om omdöme och att man måste ta ansvar för sina egna handlingar..
  • Anonym (grandwolf)
    Bulldozer skrev 2011-01-05 00:54:34 följande:
    Det är stor skillnad på SOL och LVU placeringar!
    Det ena är frivillg med allt vad det innebär och det andra är en tvångsåtgärd med allt vad det innebär!
    Ja, ja - det vet jag väl - men vid rekryteringen av familjehem görs ingen skillnad i lagen .... (vilket antyds i inlägg 12:54:58)
  • Bulldozer
    Anonym (JamJam) skrev 2011-01-05 01:35:02 följande:
    Håller med dig i det du skriver i den första meningen och bara det får mig att börja undra.....egentligen om det nu är som TS säger att hon har människor i sin närhet som stödjer henne varför går man då ut i ett forum och diskuterar en sådan här sak istället för att försöka reda upp situationen och ens liv.....tror inte direkt att hon hade fått plus i kanten av soc om dom vetat att hon sitter på familjeliv och vill ha sympati och människors förståelse om att hon blivit orättvist behandlad. .... men allt handlar ju om omdöme och att man måste ta ansvar för sina egna handlingar..
    Precis så år det!
    Men ibland så verkar det vara så mycket lättare att gå ut på FL och skriva SIN sida av historien och man får sympati och med håll och en massa "styrke kramar" hit o dit när den riktiga sanningen kan vara precis tvärtemot det som skrivs!
    Har tyvärr varit med om det alldeles för många gånger att TS historia är en rent påhittad historia till stora delar och att sympatin flödar fast inte mycket av det som skrivs är sant!
    Tyvärr så måste jag säga att flera av dessa "soc har tagit mitt barn på fel grunder trots att jag är världens bästa mamma" historier är just snyft historier med mycket lite konkret sanning!
  • Bulldozer
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-01-05 01:41:06 följande:
    Ja, ja - det vet jag väl - men vid rekryteringen av familjehem görs ingen skillnad i lagen .... (vilket antyds i inlägg 12:54:58)
    LVU:ade barn placeras oftast i jourhem åtminstone under utredningstiden, familjehem blir inte ens aktuellt förrän alla förhandlingar är över! Kan tyvärr ta riktigt lång tid ibland! 
    Under sådana LVU utredningar brukar faktiskt inte barnen släkt placeras utav förståliga skäl då det inte alls är lämpligt att barnent ens vistas inom familjen eller släkten i många fall!
    Vid en frivillig SOL placering till ett familjehem däremot så kollas alltid släkt nätet upp innan placering!
  • Anonym (grandwolf)
    Bulldozer skrev 2011-01-05 01:51:13 följande:
    LVU:ade barn placeras oftast i jourhem åtminstone under utredningstiden, familjehem blir inte ens aktuellt förrän alla förhandlingar är över! Kan tyvärr ta riktigt lång tid ibland! 
    Under sådana LVU utredningar brukar faktiskt inte barnen släkt placeras utav förståliga skäl då det inte alls är lämpligt att barnent ens vistas inom familjen eller släkten i många fall!
    Vid en frivillig SOL placering till ett familjehem däremot så kollas alltid släkt nätet upp innan placering!
    Med risk för att vara tjatig så hävdar jag fortfarande att i lagen görs ingen skillnad på LVU och SOL då det gäller att kolla möjliga familjehem i närverket. Att det kan finnas skäl att göra annorlunda i praktiken är en annan sak .... jag påstår att i LAGEN görs ingen skillnad .... och jourhem är ju ytterligare en variant - de är i regel kontraktrade just för akuta, kortvariga placeringar ...
  • Anonym (chockad)
    Bulldozer skrev 2011-01-05 00:27:24 följande:
    skulle det aldrig ta slut.....?
    Tycker du att det gjort det nu,är det därför du tagit över?
    Håller med till 100 %. Jag anser verkligen inte att denna tråden har tagit slut... om man skriver en tråd om sin situation och vill ha sympati så får man faktiskt vara ärlig. 
    Att ändra saker i efterhand och hålla på fram och tillbaka med olika påstående som motsäger varandra ökar verkligen inte TS trovärdighet .
    Ingen har tvingat henne att skriva här från första början. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Vem har sagt att jag vill ha sympati? jar jag gjort det? vill ni inte tro på det jag skrivigt så e de upp till er!

aja, babbla på ni. tittar in nån gång då å då å kanske skriver någon uppdatering eller svarar på några inlägg.

ha det bra!

• LovisaHjärtat
    Anonym (oj) skrev 2011-01-04 22:37:56 följande:
    Ja? Dalton tog det exemplet för att bevisa att det finns föräldrar som är okapabla att ta hand om sitt/sina barn. Jag svarade på detta och skrev då att då borde madrassen vara genommöglig. "Bevisen" de har för att barnet legat i samma blöja i 24 timmar är samtal vid hembesök och en rumpa med sår. Det kan mycket väl vara så att soc har gjort en felaktig bedömning. Du skrev om Daltons exempel och jag svarade på det. Eller är det bara du som får skriva om det som passar dig? Jag har precis lika mycket rätt att skriva.

På samma sätt kan det vara i ts fall, att de har sett saker som inte finns. Som jag skrev i förra inlägget:
    I ts fall räckte det kanske med att de råkade bo på fel ställe och sedan tolkades allt hon gjorde som felaktigt.
    Haha...vaknat på fel sida eller?Skrattande

Och ja, jag tycker att det är ett stort problem var TS bodde just i detta fallet.
    Jag vet inte om du har lite bekymmer att uttrycka det du vill ha sagt? För du känns väldigt aggressiv och i vissa av dina inlägg låter det som att det inte spelar så stor roll att man har barn med stora sår pga blöjor och dylikt så länge som det inte finns några bevis på att man gjort något så är allt toppen.

Och så kan du väl inte mena? I Sverige blir ingen dömd av enhällig jury i alla fall eftersom vi inte har jurysystem på det viset.

Jag- både som privatperson och i mitt yrke- står alltid på barnets sida. Även om nu barnet Dalton pratade om nu 'bara' hade sår i rumpan och det inte presenterades möglig madrass (tom dessa föräldrar kanske har begrip att sätta ut madrassen så att den får torka om sånt här skulle inträffa? ), 24 h videoövervakning och barnet själv avlade vittnesmål så är det väl inte bra för barnet att ha sår som inte åtgärdas?
  • Anonym (JamJam)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2011-01-05 11:41:01 följande:
    Vem har sagt att jag vill ha sympati? jar jag gjort det? vill ni inte tro på det jag skrivigt så e de upp till er!

aja, babbla på ni. tittar in nån gång då å då å kanske skriver någon uppdatering eller svarar på några inlägg.

ha det  bra!
    Lämnar tråden nu då jag anser att den och Ts inte är seriös.

Hoppas iallafall att du tagit till dig av innehållet i tråden och att det har kunnat hjälpa dig. Önskar dig lycka till och hoppas för din dotters skull att du ordnar upp ditt liv.

Må väl!

//JamJam
  • Anonym (oj)
    LovisaHjärtat skrev 2011-01-05 15:52:24 följande:
    Haha...vaknat på fel sida eller?Skrattande

Och ja, jag tycker att det är ett stort problem var TS bodde just i detta fallet.
    Jag vet inte om du har lite bekymmer att uttrycka det du vill ha sagt? För du känns väldigt aggressiv och i vissa av dina inlägg låter det som att det inte spelar så stor roll att man har barn med stora sår pga blöjor och dylikt så länge som det inte finns några bevis på att man gjort något så är allt toppen.

Och så kan du väl inte mena? I Sverige blir ingen dömd av enhällig jury i alla fall eftersom vi inte har jurysystem på det viset.

Jag- både som privatperson och i mitt yrke- står alltid på barnets sida. Även om nu barnet Dalton pratade om nu 'bara' hade sår i rumpan och det inte presenterades möglig madrass (tom dessa föräldrar kanske har begrip att sätta ut madrassen så att den får torka om sånt här skulle inträffa? ), 24 h videoövervakning och barnet själv avlade vittnesmål så är det väl inte bra för barnet att ha sår som inte åtgärdas?
    Men jösses, här kan vi snacka om att tolka in saker! Aggressiv och det spelar ingen roll om barnet har sår i rumpan? Visst har vi en jury i svenska domstolar. Så du menar att om hela juryn är enig om att personen är skyldig då går den åtalade fri? Det faller på sin egen orimlighet.

Läs mina inlägg ordentligt istället för att tolka in saker. Såren behövde inte bero på att blöjan bytts för sällan, alltså är det inte säkert att blöjan bytts sällan. Vi vet inte heller om såren åtgärdades av mamman. Det kan ta lite tid innan såren går tillbaks.

Det verkar helt okej av vissa att misstro TS men man får inte misstro lvu-utredningar? En väldig obalans där.
Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(