• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Yaran

Isolde

Vad omtänksamt av er att reagera på den! Tack så jätte mycket!

• hailey

brokig, det var bra att du tog upp det då alla som läser det här kanske kräver att det blir ett tillägg i kontraktet med fotografen dom väljer att dom får använda bilder av sig själva på det sätt dom själva önskar.

• Isolde

Brokig, vår bröllopsfotograf gav tillåtelse till webbpublicering på forum liknande detta. Nu har jag inte lagt upp våra fotografier, men jag tror inte att det är så ovanligt.

• brokig

Men FL borde väl inte tillåta bilder som bryter mot upphovsrättslagen? Har man tillstånd av fotografen eller har tagit bilden själv är det ju inget brott, men annars. Om jag har en bild på Madonna eller en bild på mig och min man som en fotograf tagit och ej tillåtit oss att webpublicera så begår ju vi ett brott.

• Roisin Dubh

FL tillåter inte heller såna bilder, brokig. Vid tvistighet tas de bort. Fast man kan ju inte veta när fotografen gett tillstånd eller inte. Så i princip händer det bara något om det skulle bli en rättssak av det hela.

/ Hanna the hog
  • MuminMy

Vad jag har förstått är det "kutym" i fotografkretsar att om kunden får bilderna digitalt så är det okej att vidarepublicera dem (och givetvis ange fotografen), men har man bara fått papperskopior vill de att man frågar separat, enklast är väl att bara slänga ur sig frågan när man beställer bilderna

De ateljébilder jag har tom fotografens namn PÅ bilden

hmm Kanske S N A F U kan säga om jag har rätt eller är ute på chartersemester? *ropar på Mr Fotograf*

/my - mamma, medlem och moderator
  • S N A F U

MuminMy,

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din fråga! Menar du att ateljén publicerar bilder som de tagit på er? Då skulle mitt svar bli, om de publiceras på atlejéns hemsida, eller i en annons för ateljén så är det inte helt ovanligt att ateljén tar sig friheten att använda bilderna, oavsett om de är tagna digitalt eller analogt. Men det är inte rätt, de har oftast copyright på sina bilder, men inte publiceringsrätt. Är det sen så att dina bilder dyker upp i reklamsammanhang för ett annat företag än ateljén, ja då är det ett lagbrott, såvida det inte finns något finstilt som fritar ateljén från dylika ansvar.

Har du däremot tagit dina bilder själv, digitalt eller analogt, och lämnat in dem för att få dem kopierade på papper, ja då äger du både cupyright och publiceringsrätt.

Ett exempel från verkligheten: Fotografen som tog våra bröllopskort har publicerat bilderna på sin hemsida. Det fick vi faktiskt kryssa i en ruta på ett papper för att godkänna (vi äger publiceringsrätten, men gav honom tillstånd för detta ändamål). Så bör det gå till. Jag har däremot inte rätt att gå till ett annat lab och beställa fler kort av dessa (han äger copyrighten).

Ett annat exempel från verkligheten: Jag och frugan har köpt en produkt på nätet, låt oss kalla den "Zott", vi tycker Zott passar vår dotter perfekt och tar därför ett kort på henne och vår Zott, denna bild ber vi nätföretaget sätta in i sitt galleri (bara för att vi är så stolta över vår lilla tje och hennes Zott). Några månader senare har idningen "Aftonpressen" en artikel om Zott, samt en bild på produkten, VÅR BILD. Detta är ett klart brott mot upphovsrättslagen, vilket Aftonpressen är fullt medvetna om. Bara för att vi ger ett företag tillstånd att publicera en bild på deras hemsida, betyder inte det att vi ger alla och envar rätt att ta denna bild och publicera vidare. Många seriösa företag har vad som kallas ett "Pressrum", där kan tidningar och andra medier logga in sig, och välja och vraka bland bilder som är godkända för vidare publicering. I vårt fall missade Aftonpressen detta. Nå hur slutade denna historia då? För att uttrycka mig enkelt, normalt sett betalar Aftonpressen cirka 1.500 kronor för en bild som de fått tillstånd att publicera, vi fick nästan 7.500, dessvärre måste dessa pengar beskattas. Vi fick ett hyggligt tillskott i kassan, och de kom lindrigt undan, en rättegångsprocess hade blivit dyr för dem, och vi hade definitivt inte gått ur den striden som förlorare. Men, det gäller att ha en vass tunga, eller vässade tangentnaglar i kontakten med dessa figurer.

Hoppas du fått svar på dina frågor, om inte hör av dig med en beskrivning av ditt aktuella problem så blir det lättare att sätta sig in i situationen.

Ps. Aftonpressen heter egentligen något helt annat. Ds.

• S N A F U

brokig,

Jag håller inte med dig, en fotograf som tagit bilder på t ex ditt bröllop, eller dina barn, äger kopieringsrätten, men inte publiceringsrätten.

Jag tänker inte gå över glödande kol för att bevisa att jag har rätt, men eftersom du betalat för bilderna så bör det stå dig fritt att använda dem hur du vill, men du får däremot inte kopiera dem hur du vill. Så säger iaf mitt sunda förnuft.

Svar på tråden Moderatortråden