MuminMy,
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår din fråga! Menar du att ateljén publicerar bilder som de tagit på er? Då skulle mitt svar bli, om de publiceras på atlejéns hemsida, eller i en annons för ateljén så är det inte helt ovanligt att ateljén tar sig friheten att använda bilderna, oavsett om de är tagna digitalt eller analogt. Men det är inte rätt, de har oftast copyright på sina bilder, men inte publiceringsrätt. Är det sen så att dina bilder dyker upp i reklamsammanhang för ett annat företag än ateljén, ja då är det ett lagbrott, såvida det inte finns något finstilt som fritar ateljén från dylika ansvar.
Har du däremot tagit dina bilder själv, digitalt eller analogt, och lämnat in dem för att få dem kopierade på papper, ja då äger du både cupyright och publiceringsrätt.
Ett exempel från verkligheten: Fotografen som tog våra bröllopskort har publicerat bilderna på sin hemsida. Det fick vi faktiskt kryssa i en ruta på ett papper för att godkänna (vi äger publiceringsrätten, men gav honom tillstånd för detta ändamål). Så bör det gå till. Jag har däremot inte rätt att gå till ett annat lab och beställa fler kort av dessa (han äger copyrighten).
Ett annat exempel från verkligheten: Jag och frugan har köpt en produkt på nätet, låt oss kalla den "Zott", vi tycker Zott passar vår dotter perfekt och tar därför ett kort på henne och vår Zott, denna bild ber vi nätföretaget sätta in i sitt galleri (bara för att vi är så stolta över vår lilla tje och hennes Zott). Några månader senare har idningen "Aftonpressen" en artikel om Zott, samt en bild på produkten, VÅR BILD. Detta är ett klart brott mot upphovsrättslagen, vilket Aftonpressen är fullt medvetna om. Bara för att vi ger ett företag tillstånd att publicera en bild på deras hemsida, betyder inte det att vi ger alla och envar rätt att ta denna bild och publicera vidare. Många seriösa företag har vad som kallas ett "Pressrum", där kan tidningar och andra medier logga in sig, och välja och vraka bland bilder som är godkända för vidare publicering. I vårt fall missade Aftonpressen detta. Nå hur slutade denna historia då? För att uttrycka mig enkelt, normalt sett betalar Aftonpressen cirka 1.500 kronor för en bild som de fått tillstånd att publicera, vi fick nästan 7.500, dessvärre måste dessa pengar beskattas. Vi fick ett hyggligt tillskott i kassan, och de kom lindrigt undan, en rättegångsprocess hade blivit dyr för dem, och vi hade definitivt inte gått ur den striden som förlorare. Men, det gäller att ha en vass tunga, eller vässade tangentnaglar i kontakten med dessa figurer.
Hoppas du fått svar på dina frågor, om inte hör av dig med en beskrivning av ditt aktuella problem så blir det lättare att sätta sig in i situationen.
Ps. Aftonpressen heter egentligen något helt annat.
Ds.