• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Pink Skippy

Jag behöver lite hjälp! Jag startade en tråd och så råkade jag posta den under fel ämne, den hamnade under planera barn...skulle vara under allmänna diskussioner! Hur gör jag?

• JsN

Anmäl tråden och be om att få den flyttad

• Marvelina

puckofråga: vad innebär skärmdump?

• Venus

Mirvelina
    Det är ingen puckofråga

Det är när du tar ett "kort" på innehållet på din dataskärm och sparar som en bild på din dator...

En skärmdump gör man genom att trycka på knappen "Print screen" som finns på tangentbordet... Den ligger oftast jämter F12 och ovanför "Insert" och "Delete" knapparna...
    Sedan öppnar man ett bildprogram, typ Paint, Photoshop eller liknande och väljer "nytt" och "klistra in"...
    Sedan får man spara bilden på lämplig plats i datorn som man kommer ihåg

Voila, en skärmdump är gjord...

• Marvelina

aha. ordet låter liksom som om det har med "dumpa" att göra. men det gör man efteråt då? alltså sparar någon annanstans som bevis, och sedan raderar nåt? eller har jag missuppfattat syftet också *skakar på huvudet åt min egen tröghet*

• S N A F U

Ett annat tips när det gäller skärmdumpar: Tryck ned Alt-knappen först, innan du trycker på "Print Screen" så får du bara med det översta fönstret på skärmen, i annat fall får du med bakgrunder, andra öppna program (såsom MSN, Outlook t ex.), verktygsfältet och klockan.

• smurfisar

Om man blir avstängd från FL att ens sida raderas. Kan/får man då öppna en ny sida med annat alis. Vissa sidor på nätet går ju via ip adressen och då är det tex omöjligt att ha två inloggningar. Det står då att ip adressen redan används. Har inte blivit avstängd från någon sida än LER så jag vet inte om det fungerar på samma sätt

• Blixa

Marvelina: Om du inte har en mac för då får du trycka kringla, shift, 3

En skärmdump är en bild av det som finns på din skärm precis när du gör skärmdumpen. Du behöver inte ta bort något. Det blir en bildfil på din dator som ser ut ungefär som om du tagit en kamera och fotat av din skärm.

• MuminMy

´Smurfisar: Nej det får man inte. Avstängningen gäller ens person. Redaktionen har flera olika sätt att kolla / kontrollera om man är samma person som en avstängd men givetvis är det inte helt vattentätt... ipadress kan man lätt skaffa sig ny så enbart det skulle vara ganska tandlöst

/my - mamma, medlem och moderator
Svar på tråden Moderatortråden