• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • fipa2

ok jag tänkte inte att det kan anses som enskilt ärende, jag tänkte helt generellt, och undrade varför det kan gå till så

• Isolde

Fipa har fått privat svar per meddelande.

Generellt sett:

Det kan ha kommit in flera anmälningar där man har valt en kategori som ger en tillsägelse. När moderatorn så tänker utföra ärendet som radera eget hamnar den andra kategorin "överst" (det är lite svårt att förklara utan att beskriva detaljerat hur rapportlistan ser ut) och vips! blir resultatet ett annat än det önskade. Moderatorn har inte uppfattat att det funnits en egenanmälan bland ett flertal anmälningar. Moderatorn gör bedömningen att inläggsskrivaren utnyttjar möjligheten att få egna inlägg raderade genom att skriva något riktigt elakt och låta det ligga en stund så att alla kan se, innan h*n anmäler sig själv. Någon annan förklaring som jag inte kommer på nu.
  • janne j

nu har jag inte orkat läsa igenom den här tråden så frågan kan mycket väl ha varit upp tidigare

Jag undrar varför ni inte har tillsatt fler moderatorer för att ha koll på forumet, det finns så pass många forumdelar att det måste vara svårt att hinna med att hålla ordning på alla delforum. Med fler moderatorer kan man snabbare få ordning i trådar som har urartat i pajkastning osv och det tror jag i förlängningen skulle leda till att forumet utvecklas till det bättre.

• TheBlueRose

SKÅÅÅÅÅÅÅÅLLLLLLL till ALLA moddisarna ...

Rosen har fest ,,vill ni komma????

• Isolde

Låt festen dra vidare, Rosen! Moderatortråden är strikt allvarlig och seriös. (*hick*)

Janne j, för det första är det en fråga som ska ställas till redaktionen – i vilken moderatorerna inte ingår. Vi är utsedda av red och har inte särdeles mycket (typ nada) att säga till om sajten och hur den sköts.

För det andra tycker jag att du har fel i sak, om du ursäktar. Vi håller bra koll på vad som pågår i forumet, med hjälp av alla de som anmäler eller bara uppmärksammar när saker börja flippa ur. Ett stort problem, i mitt tycke iaf, är att en del medlemmar inte alltid följer moderatorernas uppmaningar. Det beror delvis på att vi har ganska begränsade befogenheter och möjligheter. (Jag skulle t.ex. önska att vi kunde sätta en medlem i karantän tills redaktionen hade tid att kolla lite närmare på hans eller hennes medverkan i forumet.)

Och så är det ju ett underligt fenomen, åtminstone som det verkar vid första anblicken relaterad till månens cykler, att det sker plötsliga utbrott av pajkastningstrådar och andra där det rasar en massa känslor. Sedan är det lugna gatan i dagar, t.o.m. veckor, innan nästa omgång bryter ut.

• Jennie med ie

Snabb fråga: Jag har inte riktigt hajjat vad som menas med troll *s* men förstår att det inte är nåt positivt. Är det OK att anklaga någon för att vara troll?? Att t ex skriva "Miapiafia är bara ett troll så skit i henne" som exempel?

• Glass
    Nej det är inte okej att anklaga någon för att vara ett troll.
    Det är inte tillåtet att diskutera eventuella trollmisstankar öppet i forumet. Har man misstankar så ska man skicka dem till en moderator eller till redaktionen.
    Inlägg som diskuterar troll plockas i regel bort.
    Detta säger reglerna
    Hur vi hanterar "troll"!
    Det finns individer som gillar att reta upp och förstöra på diskussionsforum, de brukar kallas för troll på nätspråk. Troll kännetecknas av inlägg som drar mycket uppståndelse eller har provokativt innehåll och som engagerar sig med hela sin tid att skapa uppmärksamhet och utrymme i forumet. Om du stöter på inlägg där du tänker, "Va, är det här verkligen sant" eller "Vad håller du på med" och att det inom kort kommer uppföljande inlägg med mer provokativa detaljer om det kan det mycket möjligt vara ett troll. Har individen inte medverkat tidigare med liknande inlägg är det givet. Ett typiskt exempel är inlägg som påstår "Alkohol och droger är bra när man är gravid". När vi på redaktionen ser tecken på "troll" beteende spärrar vi direkt medlemmen och gör en abuse-rapport till nätoperatören som "trollet" använder för vidare åtgärder vilket i sin tur kan leda till att "trollet" blir avstängt från internet.
    Kritik och negativa inlägg om företag, produkter eller tjänster
  • Glass

Hm... sista inklippet kan ni väl ignorera Kopierade lite för långt

• Jennie med ie

Hellre för mycket än för lite ;)

Svar på tråden Moderatortråden