• Delfinis

Nyfödda i mölnlycke?

Jag har en liten på 2 månader och vi skall flytta till mölnlycke i maj, tycker det skulle vara roligt att få kontakt med andra med små barn i området.
    Kan få lite råd om vilken dagis man skall välja, vilka ni har valt /ska välja m.m
    Gå på promenader och så:)

• Svar på tråden Nyfödda i mölnlycke?
  • PetraGbg

Jag söker dagisplats till min Jakob som blir 3 år till hösten. Min lille Erik får allt vänta lite till, han blir snart 3 månader :)

• PetraGbg

Har varit och kikat på Krokens förskola och Finnsjöns. Båda kändes bra och jag fick ett bra mottagande. Måste sätta mig in i hur bussar och kollektivtrafik fungerar för att se om vi kan klara oss på en bil när vi börjar arbeta båda två.. Allt väl med er andra?
    Just nu är båda mina småkillar sjuka, det är så mycket förkylningar och annat som verkar gå just nu tyvärr..

• Delfinis

min lilla tjej hade feber i veckan...men nu mår hon bättre..Hjärtat brister när man ser dom små sjuka..(
    Men som Petra säger så är det mycket som går nu....vi vill ha sol och lite värme nu:)

• Lindacecilia78

Ok va bra! Hoppas du får plats på någon av dem. Läst i Härryda posten att vi som är mammalediga och har barn på dagis kanske ska få 20 Tim/ vecka istället. Ska visst på remiss nu. Hade ju varit gott tycker jag, och min son oxå tror jag! Vi mår bra nu men här har vi varit sjuka oxå. Lill skrutten åkte på RS så vi fick ligga inne lite. Fick nog det av storebrosan då han var ordentligt krasslig oxå ett tag. Går vattenkopper på dagis nu så jag håller hemma han, orkar inte att dem ska åka på det oxå...lilleman har ju precis blivit frisk oxå. Plus att jag inte pallar, tar ju på krafterna med sjuka barn. Lite vår nu hade inte varit fel! :)

• PetraGbg

Oj oj, flera som varit krassliga här, vad tråkigt det är!!! RS låter kämpigt. Vi har också varit inne på Östra med vår lille och andats i mask. Man försöker skydda de små, men det är ju helt omöjligt. Det går vattenkoppar på Jakobs dagis också nu. Vet ni om det är farligt för de små? (några månader gamla?). För de halvstora är det väl bara bra att få det tidigt tror jag..
    Vilket bra förslag, med 20h i veckan. Nu älskar min store att gå på dagis och behöver träffa och leka mer med jämngamla nu än tidigare, så det tycker jag låter bra om det går igenom.
    Hörde att det kommer snö till helgen.. men nu blir det iaf ljusare och ljusare! Ta hand om er så länge!
    Något annat helt annat förresten.. Någon som vet om det finns någon barnmarknad i Mölnlycke till våren?

• Lindacecilia78
    ja det var lite kämpigt, han fick oxå andas i mask. kanske ni hade en släng av det oxå? nu verkar min store kille bli förkyld igen...suck dessa baciller avlöser verkligen varandra!

har pratat mkt med min BVC om detta med vattenkoppor och det är inte farligt för våra små, men det är farligt eller det kan vara farligt för nyfödda. men våra har ju blivit lite större nu så det är lugnt, mer att det är jobbigt för dem. men hon sa att hon hade inte sökt upp smittan för den lille. så jag håller hemma Vincent för att Benjamin precis blivit frisk från RS och behöver lite lugn och ro och inga fler baciller på ett tag, det är lixom avlöst varandra på honom. han fick urinvägsinfektion 10 dgr gammal  - inlagd på östra. och nu RS och inlagd på östra, stackarn är ju bara 3 mån! 
    marknad vet jag inte men öppna förskolan har haft klädbytardagar och det ska visst flytta till Skinnefjäll och ngn lokal där, tror jag det var...lite osäker...men kolla hemsidan. www.harryda.se tror det stod om det där.
    hur går det med flytten? snart dags väl? Var det inte Mars?

Hur går för Er andra som ska flytta oxå?
    Vintersippan: skulle inte du flytta i början av Feb? för i så fall borde ni ju vara inne nu! vi var och promenerade i i helgen och gick igenom Orrekullen, fint där. vart där har ni flyttat?

Delphi: lite längre kvar för Er, Maj..eller? packar för fullt då antar jag!

Vi hörs!

• Delfinis

Lindacecilia78:ja det e ett tag kvar till vi flyttar så ännu har man inte börjat packa men det kommer snart, man längtar ju.Skönt att slippa bo i stan och kunna höra fåglarna istället för bilarna här utanför... Nu får alla barn bli friska så vi kan träffas snart.Min flicka har ju också varit sjuk, fick öroninflammation,man tycker verkligen synd om de små..Man gör allt man kan för att de inte skall bli smittade men det är inte lätt...När en blir frisk så blir den andre sjuk och sen går det runt..Så nu får våren komma så vi får lite värme och sol...:)

• PetraGbg

Linda: Ja, vi har precis som ni fått lite släng av lite av varje tyvärr.. Vår Erik är inne på andra veckan som han är dålig. Har haft feber i över en vecka och får bricanyl för att vidga luftrören, kan vara RS eller nåt liknande också, de testade aldrig när vi var på östra. Men nu är han nog på bättringsvägen hoppas jag.
    Vi flyttar helgen runt den 19 mars, så det närmar sig med stormsteg. Inte så mkt packat än, men nu är rummen på övervåningen i huset klara så då kan vi börja köra dit lite saker. Tidigare har vi inte haft någontstans där vi kunnat ställa saker då "vi" arbetar i nästan alla rum :)
    Hoppas alla får krya på sig och hålla sig friska ett tag, det behöver vi föräldrar!!! Ha det gott så länge!

• vintersippan

Hej på er! Oj vilken aktivetet det har varit här!! Ja nu har vi flyttat färdigt Linda. Har dock varit utan internet i 3 veckor så man kan säga att jag har haft lite lätta abstinensbesvär . Vi bor i radhusområdet mellan pizzerian och skinnefjällskolan. Min lille kille har också varit sjuk med hög feber länge, men är på bättringsvägen nu. Vi fick därmed tillfälle att testa barnmottagningen i Mölnlycke. Himla fint ställe och trevligt bemötande där. Nästa steg är väl att byta BVC också då.

Idag tog jag en promenad för att kolla in förskolorna i området. Finnsjöns fsk och Djupedals fsk låg ju jättefint och såg jättemysiga ut, iaf på utsidan. Det kanske inte är nån idé att ens fundera på skogsgläntan och barrskogen då om de ska läggas ner.. Vi tänkte satsa på att få en plats i januari 2012, även om det kan vara svårt kanske.

Ni kan väl säga till allihop när ni och era barn är på bättringsvägen så att vi kan ses? Jag såg att det fanns ett café i biblioteket i Mölnlycke centrum som såg barnvagnsvänligt ut. Någon som är sugen på att ta en fika där, kanske en veckodag på eftermiddagen? Jag tänkte även ta mig till öppna fsk någon dag här framöver.

/Emilia 

• Delfinis

Vi flyttar inte till Mölnlycke förrän i maj men jag kan tänka mig att träffas över en fika i mölnlycke ändå.
    Har ett bonus barn som går i skolan,nollan i mölnlycke så vi åker dit en del ändå...Förresten så gick han på djupedalsdagis och vi var nöjda med det.Inget dåligt att säga om det..
    Hade varit jätte skoj att få kontakt  och speciellt för barnen..:)

Svar på tråden Nyfödda i mölnlycke?