• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Minifer

Ok, here we go. Ska ta första tabletten Concerta imorgon. Är helt sjukt nervös av någon anledning! Rädd att inte känna någonting, rädd att få sjukt mycket biverkningar och bli helkass... Nu förväntar jag ju mig typ att ijag i början kommer ha typ noll effekt och tusen biverkningar, men hua. Wah. Tänk om det hjälper. Hur det nu skulle kännas.
    *springer några nervösa var runt rummet och säger sedan godnatt*

• Minifer

För de som eventuellt är intresserade: Såhär reagerade jag på min första tablett concerta:

Jag var jättenervös innan jag tog den eftersom jag inte visste om jag skulle må dåligt. Jätte-uppe i varv. Tog tabletten och efter ca tio minuter sa det bara FLOFF så sjönk ett jättelugn över mig. I början blev jag dötrött (var iofs nyvaken) och tung i kroppen och ville bara sova. Men nu efter några timmar är bara lugnet kvar. Det är skitskumt! Som att ha gått omkring på stormiga gator och sedan hamna i lä. Nästan tråkigt. Måste nog vänja mig vid känslan, för det blev sååå lugnt. Är inte seg eller trött eller något annat än bara just lugn. Weird! =)

• Tillalamm
    Minifer skrev 2012-02-22 15:47:30 följande:
    För de som eventuellt är intresserade: Såhär reagerade jag på min första tablett concerta:

Jag var jättenervös innan jag tog den eftersom jag inte visste om jag skulle må dåligt. Jätte-uppe i varv. Tog tabletten och efter ca tio minuter sa det bara FLOFF så sjönk ett jättelugn över mig. I början blev jag dötrött (var iofs nyvaken) och tung i kroppen och ville bara sova. Men nu efter några timmar är bara lugnet kvar. Det är skitskumt! Som att ha gått omkring på stormiga gator och sedan hamna i lä. Nästan tråkigt. Måste nog vänja mig vid känslan, för det blev sååå lugnt. Är inte seg eller trött eller något annat än bara just lugn. Weird! =)
    Shit vad jag önskar att Concerta hade den effekten på mig. Karusellen i huvudet stannade förvisso, men sen blev jag faktiskt ganska speedad och svarade knappt på tilltal och var i mig själv hela dagen. Men jag har ju AS drag med så det är väl därför.

Men visst är det en häftig känsla när något som man känner som ett normaltillstånd blir något helt annat med en tablettGlad
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-02-23 10:32:59 följande:
    Shit vad jag önskar att Concerta hade den effekten på mig. Karusellen i huvudet stannade förvisso, men sen blev jag faktiskt ganska speedad och svarade knappt på tilltal och var i mig själv hela dagen. Men jag har ju AS drag med så det är väl därför.

Men visst är det en häftig känsla när något som man känner som ett normaltillstånd blir något helt annat med en tablettGlad
    ja det är helgalet. Ballt men sjukt obehagligt samtidigt, man är ju sig själv men ändå inte. Eftersom jag är van att tänka och göra allt i 390 kände jag mig lätt trög också, talade låååångsamt, gjorde allt långsamt. Flipperkulan blev en medicinboll, hhaha! Men fladdrigheten försvann ju.

Idag på dag 2 känner jag mig som vanligt tror jag, förutom att jag är trööööött. Trodde man skulle bli pigg av detta :P MEn det är kanske biverkning som går över. SKumt att man får sådan effekt första dagen, men inte andra? Får väl se ikväll om jag märker någon skillnad
  • Malla70
    Minifer skrev 2012-02-22 15:47:30 följande:

Så skönt för dig att få känna lugnet.. briset liksom :) Hoppas det håller i sig och att du mår bra!
  • Minifer
    Malla70 skrev 2012-02-24 15:28:50 följande:
    Så skönt för dig att få känna lugnet.. briset liksom :) Hoppas det håller i sig och att du mår bra!
    Tack!!

Idag har jag haft en mer normal dag, maken är ledig så har fått sova 8 timmar (mot vanliga 3-4, wohoo!) Var uppe 10, och sedan var jag seg som tusan till 13 kanske, men så är jag alltid. Det stora lugnet jag kände första dagen är mer utbytt som en väldigt rofylld känsla, och jag känner att jag har mer ork. Har varit på stan hela dagen, och nu är jag hemma och lagar mat utan att hålla på att dö av utmattning vilket jag alltid gör annars. Maken säger att jag känns mer balanserad. Hoppa jag inte får en fet hög biverkningar i nacken nu O.o
  • Anonym

i morgon påbörjar jag min utredning!

Jag både vill och inte vill, jag är livrädd för att de ska titta på mig och säga "nej, du har inte adhd, du är bara dum i huvudet som inte klarar av att slutföra saker, som inte klarar av att hålla koll, varför tror du att vi ska hjälpa dig?" 

Några tips och råd inför morgondagen? *dödsnervös* 

• Anonym (AHDH)
    Anonym skrev 2012-02-26 22:33:12 följande:

Jag både vill och inte vill, jag är livrädd för att de ska titta på mig och säga "nej, du har inte adhd, du är bara dum i huvudet som inte klarar av att slutföra saker, som inte klarar av att hålla koll, varför tror du att vi ska hjälpa dig?" 

*s* Känner igen mig!

Ta det bara lugnt, har du inte ADHD men ändå har problem så torde det vara något annat, eller hur?
    Finns ju flera saker inom detta spektra som ter sig liknande.

Till dig som testar Concertan! Lycka till!
    För mig tog det 4 dagar sen hade jag slagit sönder halva lägenheten.
    Startteran gjorde att jag hotade folk utanför affären..

Nån som behöver ett gäng piller ;)

Till er andra, om man inte tål medicinerna.. Vad finns det för behandling att tillgå?
  • Anonym

Vad kan man få för hjälp efter diagnos?

• Minifer
    Anonym skrev 2012-02-26 22:33:12 följande:

wohooo lycka till! Jag kände precis likadant! Är fortfarande halvt övertygat om att jag bara lurat dem för att jag kan för mycket om adhd efter allt jag läst och manipulerat mig till en diagnos, men sedan kollar jag på symptomlistan och måste ju medge att det ju faktiskt ÄR så att det stämmer. Men är för van vid att "bara vara sämre än alla andra", etc. Ta det lugnt bara! Var bara ärlig. Uppdatera imorgon!
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-26 23:06:45 följande:
    *s* Känner igen mig!

Ta det bara lugnt, har du inte ADHD men ändå har problem så torde det vara något annat, eller hur?
    Finns ju flera saker inom detta spektra som ter sig liknande.

Till dig som testar Concertan! Lycka till!
    För mig tog det 4 dagar sen hade jag slagit sönder halva lägenheten.
    Startteran gjorde att jag hotade folk utanför affären..

Nån som behöver ett gäng piller ;)

Till er andra, om man inte tål medicinerna.. Vad finns det för behandling att tillgå?
    oj jösses! Tack! Men vad jobbigt! Jag har ätit 5 dagar nu och ingenting alls än så länge, annat än positivt. Hoppas det håller i sig. Räknar med att det kommer vid doshöjningen annars. Har du testat alla medicinerna?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen