Majspinglan skrev 2014-09-09 17:31:50 följande:
Ja, psykologen säger att jag har alldeles för höga krav. Det är lustigt egentligen, dom sitter bara i mitt huvud, för jag pallar aldrig genomföra sakerna på den nivån, men i min hjärna så ska allt vara på ett visst sätt, Jag ska vara på ett visst sätt, äta rätt sorts mat, umgås 24/7 med min son, allt är liksom maxat i min hjärna.
Försöker att inte tänka för mycket, att acceptera att det är lite stökigt, ja.. You name it..
Men jag har verkligen inte kommit dit än. Gnatar på om samma saker hos psykologen, känner mig skitdum som kommer dit och inte har lyckats förändra nånting.
ALLT stressar mig.
Att jag i min hjärna Vet allt, men inte kan genomföra det. Känner mig ju fan milt utvecklingstörd (nej egentligen inte men jag är lite bitter för tillfället) :p
Man får vara bitter. Ibland behövs det också, bara man inte låter det äta upp en och sluka en helt, tänker jag i vart fall.
Jag är också sådan, i mitt huvud, hur allt skall vara skötas, vad jag måste och vill göra, stressar sönder mig. För när jag var mer överaktiv utåt så fick jag gjort mer, var mer produktivt idag sitter rastlösheten i mitt huvud, stressar sönder mig. Jag drog upp det där med middag och att äta på fast tid på öppenpsyk en gång, just för att det skapar sådan ångest hos mig och jag känner mig som en usel jävla förälder när jag inte får ihop det och berättade samtidigt om min syrra som alltid alltid gör middag, nästan samma tid och alltid lägger sina barn vid samma tid osv.
Kvinnan frågade mig då, så du menar alltså att detta med lagad middag varje dag vid en bestämd tidpunkt alltså är avgörande för hela föräldrarollen, det avgör om man är bra eller dålig? Du tycker inte att några andra saker spelar in där?
Ehhhhh näää och ehhh joo såklart annat spelar in.
Bra då tycker jag du skall försöka släppa det där med middag varje dag, samma tid, för du låter inte barnet svälta om det är hungrigt. Va nej, hon får ju något att äta om hon är hungrig. Ja men dåså, då tror jag faktiskt att hon överlever även om hon inte får lagad middag varje dag vid samma tid och förresten tror jag hon tycker det är roligare med en mamma som går till parken och leker när vädret är bra än en mamma som alltid stressar hem jagad med drömmen om middag kl 17 varje dag.
Känns som hon hade en poäng där, jag släppte lite på min middags stress. Ibland tuggar den på mig. Men så tänker jag att oftast när jag lagar så lagar jag mycket, kommer jag då ihåg att frysa in, ja då finns det ju absolut mat, bara att micra

Och så har jag slutat vara så jävla redig och ha så höga krav på vilken mat vi skall äta, köttbullar är bra, man dör inte av korv och bröd eller makaroner. Har slutat laga mer avancerad mat helt enkelt. I sista änden så föredrar min dotter det där enkla, det är bara jag som vill äta bra osv. Hon älskar köttbullar, det kan man tydligen leva på om man frågar henne.