Anonym skrev 2014-09-09 14:46:39 följande:
Tack!
Tackar!
Hur känns det att ha fått diagnosen?
Alltså, man vet ju att det är "fel" på en även utan diagnos, men att få diagnosen var för mig en stor lättnad för då visste jag att jag inte bara var dum i huvudet och att jag kommer få hjälp.
Jag har delvis accepterat mig själv.. Men inte alls tillräckligt för att dagarna inte ska kännas som en plåga. Inte jämt men oftast. Eller dagarna och dagarna.. För att Jag inte ska känna mig som en plåga..
Jag har mått superbra sen jag fick mina diagnoser, helt sjukt faktiskt. Sån jäkla lättnad att det finns inte. Första tiden blev jag stoppad av folk jag känner, typ bekanta som bara wow du strålar verkligen, har du blivit kär eller något?? Ehh nä jag fått diagnoser

Svårt att förklara, men det var som att någon tog en gigantisk betongklump som legat på mina axlar och sprängde bort den helt enkelt.
Visst har jag lite dåliga dagar också, men inte alls samma fall, inte samma känsla av att vara värdelös, inte samma ilska mot mig själv. För även om jag fick reda på mina svagheter ( som ju visserligen hade koll på innan också ) Så fick jag ju även reda på mina styrkor, vad jag är jävligt bra på, vad som är värt att jobba mer med osv OCH jag fick bekräftat att jag är långt ifrån korkad, vilket iaf jag har kunnat känna mig ibland när jag funderat på hur fan tänkte du där din dumma häxa.
Bara det att få bekräftat att den där känslan av att vara annorlunda än andra var sann och inget jag inbillat mig var guld värt för min del.
Jag försöker tänka att jag har varit annorlunda "fel" hela livet och ändå överlevt hit, så jag tänker absolut överleva ett tag till liksom. Jobba med mig själv mer aktivt eftersom jag har mer svart på vitt vad som knasar. Arbeta fram mer strategier och sätt som fungerar för just mig. Att aktivt försöka förändra och utveckla de delar jag har som är bra och försöka komplettera upp de svaga sidorna med det.
Normal blir jag ju aldrig

Nu vet jag iaf varför, nu vet jag att det finns en förklaring. Med det facit på hand så kan jag också upplysa min omgivning bättre, be om hjälp, förklara och kunna styrka hur jag är. Nu har jag turen att ha vänner och familj som följt mig på denna resan, vänner som gillar mig precis som jag är, fast jag glömmer saker, fast jag alltid är sen, fast jag glömmer ringa. De i sin tur har ju också lärt sig att jag inte ser ett extra telefonsamtal eller ord som tjat utan istället uppskattar påminnelsen och är lika tacksam varje gång. Då blir det heller inga negativa bitar i kommunikationen vilket enkelt kunnat uppstå förr i tiden för min del. Att jag tolkar saker fel, ser det som kritik, så idag även om det är och kan vara kritisk eller lite bitande från folk ibland, så taggar jag inte igång på det utan säger istället. Tack, jag förstår att det är irriterande att vänta och jag ber om ursäkt för det, men du skall veta att jag är så otroligt tacksam för att du påminde mig, så tack. Jag försvarar inte längre saker och jag gör mitt bästa för att inte bli irriterad, det känns som att det fungerat bra, riktigt bra.
Självklart blir jag arg som fan ibland också haha. Men nu försöker jag se att de som bryr sig om mig vill mig väl istället för att se allt som övertramp mot min person. Idag ber jag aktivt om hjälp istället för att trycka bort folk. Mycket av detta är ju saker jag jobbat med längs vägen, så de är ju inte så att allt bara föll på plats med diagnoserna. De liksom bara var ytterligare ett tecken på att jag är på rätt väg.
Hur framtiden ser ut vet jag inte. Jag tar en dag i taget. Just idag är jag dock värdelös, har trasslat ihop saker och har ett gäng samtal jag inte alls ser fram emot, men de måste göras lik förbaskat, så är det ju. Bara att bita ihop och ta den där tjuren vid hornen känner jag.
Jag tror mycket på tankens kraft, att aktivt försöka förändra sin tankebana, vara medveten om alla val hjärnan gör automatisk för man lärt in den att välja si eller så i olika situationer. OM man gör sig själv mer medveten, så kan man också aktivt välja att ställa om de där aktiva valen. Som tex med mig och att jag blev irriterad om folk ringde och "jagade" mig, för så uppfattade jag det OCH bara va fan är jag vuxen eller inte för helvete låt mig vara!!! OM en av mina bästa vänner ringer idag vid halv fem vår barnlediga fredag och säger, du hoppa in i duschen nu om du inte gjort det så du är klar till 18 när vi skall dra. Ja då blir jag glad istället, för högst troligt så har jag snöat in mig på något annat och den där påminnelsen är var som får mig på rätt spår och gör att jag kanske är i tid eller iaf bara en kvart försenad. Om jag redan varit i duschen och faktiskt är på g, så skrattar jag och min vän åt det och bara Grattis till mig WOW