• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym
    fluu skrev 2014-09-09 14:57:15 följande:

Jag gick igenom en slags kris under och efter diagnostiseringen. Jag fick liksom svart på vitt att jag är handikappad. Det kändes som något väldigt stort, som om jag själv inte riktigt fanns på samma sätt längre. När jag insett att jag fortfarande var jag så gick det över.

Jag minns hur jag tänkte innan jag började min utredning.. Då tänkte jag att, om jag inte får en diagnos, vafan är det då för fel på mig?

Och, om jag Får den, då Är det fel på mig och jag kommer ha det såhär resten av livet.

Det kändes som att välja mellan pest eller kolera.

Det är så jävla lätt att säga att jag måste försöka ändra tankesätt.. Men det är fan inte så lätt att göra det.

Det är jobbigt när jag börjar tänka på allt jag inte fixar, på allt jag skulle vilja kunna göra som jag inte kan o.s.v.. Då känns det så jävla hopplöst.

Och så ska jag bli tvåbarnsmamma i oktober till på köpet.. Kaos.. Känns det som.
  • HäckHäxan
    fluu skrev 2014-09-09 14:57:15 följande:
    Jag gick igenom en slags kris under och efter diagnostiseringen. Jag fick liksom svart på vitt att jag är handikappad. Det kändes som något väldigt stort, som om jag själv inte riktigt fanns på samma sätt längre. När jag insett att jag fortfarande var jag så gick det över.
    Fan jag kanske kommer krascha framöver då Tyst

Glad att du hittade dig själv igen iaf! {#emotions_dlg.flower}
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • Anonym
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 15:14:02 följande:

Jag har mått superbra sen jag fick mina diagnoser, helt sjukt faktiskt. Sån jäkla lättnad att det finns inte. Första tiden blev jag stoppad av folk jag känner, typ bekanta som bara wow du strålar verkligen, har du blivit kär eller något?? Ehh nä jag fått diagnoser Svårt att förklara, men det var som att någon tog en gigantisk betongklump som legat på mina axlar och sprängde bort den helt enkelt.

Visst har jag lite dåliga dagar också, men inte alls samma fall, inte samma känsla av att vara värdelös, inte samma ilska mot mig själv. För även om jag fick reda på mina svagheter ( som ju visserligen hade koll på innan också ) Så fick jag ju även reda på mina styrkor, vad jag är jävligt bra på, vad som är värt att jobba mer med osv OCH jag fick bekräftat att jag är långt ifrån korkad, vilket iaf jag har kunnat känna mig ibland när jag funderat på hur fan tänkte du där din dumma häxa.

Bara det att få bekräftat att den där känslan av att vara annorlunda än andra var sann och inget jag inbillat mig var guld värt för min del.

Jag försöker tänka att jag har varit annorlunda "fel" hela livet och ändå överlevt hit, så jag tänker absolut överleva ett tag till liksom. Jobba med mig själv mer aktivt eftersom jag har mer svart på vitt vad som knasar. Arbeta fram mer strategier och sätt som fungerar för just mig. Att aktivt försöka förändra och utveckla de delar jag har som är bra och försöka komplettera upp de svaga sidorna med det.

Normal blir jag ju aldrig Nu vet jag iaf varför, nu vet jag att det finns en förklaring. Med det facit på hand så kan jag också upplysa min omgivning bättre, be om hjälp, förklara och kunna styrka hur jag är. Nu har jag turen att ha vänner och familj som följt mig på denna resan, vänner som gillar mig precis som jag är, fast jag glömmer saker, fast jag alltid är sen, fast jag glömmer ringa. De i sin tur har ju också lärt sig att jag inte ser ett extra telefonsamtal eller ord som tjat utan istället uppskattar påminnelsen och är lika tacksam varje gång. Då blir det heller inga negativa bitar i kommunikationen vilket enkelt kunnat uppstå förr i tiden för min del. Att jag tolkar saker fel, ser det som kritik, så idag även om det är och kan vara kritisk eller lite bitande från folk ibland, så taggar jag inte igång på det utan säger istället. Tack, jag förstår att det är irriterande att vänta och jag ber om ursäkt för det, men du skall veta att jag är så otroligt tacksam för att du påminde mig, så tack. Jag försvarar inte längre saker och jag gör mitt bästa för att inte bli irriterad, det känns som att det fungerat bra, riktigt bra.

Självklart blir jag arg som fan ibland också haha. Men nu försöker jag se att de som bryr sig om mig vill mig väl istället för att se allt som övertramp mot min person. Idag ber jag aktivt om hjälp istället för att trycka bort folk. Mycket av detta är ju saker jag jobbat med längs vägen, så de är ju inte så att allt bara föll på plats med diagnoserna. De liksom bara var ytterligare ett tecken på att jag är på rätt väg.

Hur framtiden ser ut vet jag inte. Jag tar en dag i taget. Just idag är jag dock värdelös, har trasslat ihop saker och har ett gäng samtal jag inte alls ser fram emot, men de måste göras lik förbaskat, så är det ju. Bara att bita ihop och ta den där tjuren vid hornen känner jag.

Jag tror mycket på tankens kraft, att aktivt försöka förändra sin tankebana, vara medveten om alla val hjärnan gör automatisk för man lärt in den att välja si eller så i olika situationer. OM man gör sig själv mer medveten, så kan man också aktivt välja att ställa om de där aktiva valen. Som tex med mig och att jag blev irriterad om folk ringde och "jagade" mig, för så uppfattade jag det OCH bara va fan är jag vuxen eller inte för helvete låt mig vara!!! OM en av mina bästa vänner ringer idag vid halv fem vår barnlediga fredag och säger, du hoppa in i duschen nu om du inte gjort det så du är klar till 18 när vi skall dra. Ja då blir jag glad istället, för högst troligt så har jag snöat in mig på något annat och den där påminnelsen är var som får mig på rätt spår och gör att jag kanske är i tid eller iaf bara en kvart försenad. Om jag redan varit i duschen och faktiskt är på g, så skrattar jag och min vän åt det och bara Grattis till mig WOW

Det är väl dit jag vill nå jag med, men är inte alls där än. Det är skitjobbigt att hela tiden behöva försöka tänka på hur jag beter mig (mot min sambo och familjen) vad jag säger och Hur jag säger det. Att försöka klara av dagarna utan att sambon behöver plocka upp alltför mycket efter mig. Att inte se allt som så jävla stort så fort det är nått.. Att inte ta illa vid mig av kritik eller liknande.

Att lära mig ta hand om mitt hem.. Att lära mig att jag visst duger åt min son,fast jag behöver ha honom mer än 15tim på förskolan när syskonet kommer. Ja, det finns så jävla mycket mer, men jag skriver från mobilen och morsan ska komma på kaffe :p

Jag uppskattar att få höra hur andra har det, hur andra gör för att underlätta vardagen o.s.v. Ger mig lite ljus påvägen.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2014-09-09 15:22:47 följande:
    Det är väl dit jag vill nå jag med, men är inte alls där än. Det är skitjobbigt att hela tiden behöva försöka tänka på hur jag beter mig (mot min sambo och familjen) vad jag säger och Hur jag säger det. Att försöka klara av dagarna utan att sambon behöver plocka upp alltför mycket efter mig. Att inte se allt som så jävla stort så fort det är nått.. Att inte ta illa vid mig av kritik eller liknande.
    Att lära mig ta hand om mitt hem.. Att lära mig att jag visst duger åt min son,fast jag behöver ha honom mer än 15tim på förskolan när syskonet kommer. Ja, det finns så jävla mycket mer, men jag skriver från mobilen och morsan ska komma på kaffe :p

Jag uppskattar att få höra hur andra har det, hur andra gör för att underlätta vardagen o.s.v. Ger mig lite ljus påvägen.
    Ibland tror jag det är en fördel för mig att vara singel, alltså jag slipper stressen över att någon annan skall bo i mitt då och då fullständiga kaos som tydligen kallas hem hos andra Det är ju liksom bara jag som stör mig på röran och bara jag som skapat den och får ta tag i den. Nåja dottern bor ju här också, men hon är ju liksom härdad från start. Så jag behöver ju inte känna att jag belastar andra.

Ibland flyter det och ibland flyter det inte alls. Det som jag är usel på att att få ihop middag, alltså planera och hålla planen, glömmer ta ut köttet ur frysen osv hela hela tiden, när jag lagat så glömmer jag ta vara på den och får slänga massor. Det är en av de saker jag mår dåligt av, för jag tycker innerst inne man skall respektera att man har mat, slipper svälta och ta tillvara på saker. Det krockar dock ofta med mitt handikapp. Så matlagning/ middag har blivit ett stressmoment för mig, något stort och svårt som ett gigantiskt jävla berg som jag väldigt sällan tar mig över.

Hängde ett tag i en städ tråd här inne, guld värt tyckte jag. Under en period där fick jag ihop mycket saker jävligt bra Men som sagt allt går i perioder.
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • fluu
    Anonym skrev 2014-09-09 15:14:33 följande:
    Jag minns hur jag tänkte innan jag började min utredning.. Då tänkte jag att, om jag inte får en diagnos, vafan är det då för fel på mig?
    Och, om jag Får den, då Är det fel på mig och jag kommer ha det såhär resten av livet.
    Det kändes som att välja mellan pest eller kolera.

Det är så jävla lätt att säga att jag måste försöka ändra tankesätt.. Men det är fan inte så lätt att göra det.

Det är jobbigt när jag börjar tänka på allt jag inte fixar, på allt jag skulle vilja kunna göra som jag inte kan o.s.v.. Då känns det så jävla hopplöst.
    Och så ska jag bli tvåbarnsmamma i oktober till på köpet.. Kaos.. Känns det som.
    Det är lätt att man tänker för mycket på det. Bäst vore väl egentligen att inte göra det, men det är ju inte så lätt ;)
    För mig hjälpte det också att släppa lite på min prestationsångest och acceptera att jag exempelvis inte kommer bli färdig med studierna så snabbt som jag hade tänkt, men det viktigaste är att jag blir färdig. Så prova att släpa på kraven lite om du har höga sådana på dig själv, speciellt när det ska komma en liten till(grattis btw!). Allt behöver inte vara perfekt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 15:16:35 följande:
    Fan jag kanske kommer krascha framöver då Tyst

Glad att du hittade dig själv igen iaf! {#emotions_dlg.flower}
    Äh, du kanske slipper. Tänk inte så mycket skulle mitt råd vara till mig själv för ett år sedan ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Majspinglan
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 15:31:23 följande:

Ibland tror jag det är en fördel för mig att vara singel, alltså jag slipper stressen över att någon annan skall bo i mitt då och då fullständiga kaos som tydligen kallas hem hos andra Det är ju liksom bara jag som stör mig på röran och bara jag som skapat den och får ta tag i den. Nåja dottern bor ju här också, men hon är ju liksom härdad från start. Så jag behöver ju inte känna att jag belastar andra.

Ibland flyter det och ibland flyter det inte alls. Det som jag är usel på att att få ihop middag, alltså planera och hålla planen, glömmer ta ut köttet ur frysen osv hela hela tiden, när jag lagat så glömmer jag ta vara på den och får slänga massor. Det är en av de saker jag mår dåligt av, för jag tycker innerst inne man skall respektera att man har mat, slipper svälta och ta tillvara på saker. Det krockar dock ofta med mitt handikapp. Så matlagning/ middag har blivit ett stressmoment för mig, något stort och svårt som ett gigantiskt jävla berg som jag väldigt sällan tar mig över.

Hängde ett tag i en städ tråd här inne, guld värt tyckte jag. Under en period där fick jag ihop mycket saker jävligt bra Men som sagt allt går i perioder.

Ja, när jag bodde själv, utan barn, så var det liksom inga problem att leva i ett kaos, att inte laga ordentligt mat o.s.v

Det var när sonen kom som allt bara kraschade. Var värst när han var lill liten och jag var hemma, funkade liiite bättre när jag började jobba, då kom jag iaf ut.

Precis som du har jag jättesvårt för det här med matlagning, handling, att inte kasta massa mat. Jag får sån ångest över det.

Ångest över att göra av med massa pengar på mat som man bara slänger bort.

Sambon jag har är en fantastisk människa och det gör så ont i mig att jag ibland behandlar han så illa när han gör allt för mig och är så förstående.

Jag försöker, eller försökte, att ibland göra nått åt saker, ta tag i grejer eller att bara för den sakens skull göra nått roligt, men det slutar med att jag aldrig gör det färdigt. Så det har blivit att jag gör så lite som möjligt för att kunna hantera mig själv. Jag har världens tidsångest och har jättesvårt att fara och göra saker, hälsa på folk o.s.v. Har ingen ordning på pojkens grejer, på hans urvuxna kläder, på saker som ligger i källarförrådet. Gaah, typ allt :p hah..

Nu gnäller jag mest men jag behöver väl vräka ur mig antar jag.

En annan sak är ju att jag känner att mina problem är något som andra skulle tycka var så löjligt att jag ofta förminskar dom när jag ska prata om det.

Som nu när jag måste ringa förskolechefen och fråga hur jag ska göra för att söka om mer tid än 15h på förskolan pga av min adhd, så drar jag mig som fan för att ringa, för jag är rädd vad hon ska tänka/säga. Typ, om jag inte kan ta hand om det barn jag har nu, varför skaffar jag fler då för?
  • Majspinglan
    fluu skrev 2014-09-09 15:57:50 följande:

Det är lätt att man tänker för mycket på det. Bäst vore väl egentligen att inte göra det, men det är ju inte så lätt ;)

För mig hjälpte det också att släppa lite på min prestationsångest och acceptera att jag exempelvis inte kommer bli färdig med studierna så snabbt som jag hade tänkt, men det viktigaste är att jag blir färdig. Så prova att släpa på kraven lite om du har höga sådana på dig själv, speciellt när det ska komma en liten till(grattis btw!). Allt behöver inte vara perfekt.

Ja, psykologen säger att jag har alldeles för höga krav. Det är lustigt egentligen, dom sitter bara i mitt huvud, för jag pallar aldrig genomföra sakerna på den nivån, men i min hjärna så ska allt vara på ett visst sätt, Jag ska vara på ett visst sätt, äta rätt sorts mat, umgås 24/7 med min son, allt är liksom maxat i min hjärna.

Försöker att inte tänka för mycket, att acceptera att det är lite stökigt, ja.. You name it..

Men jag har verkligen inte kommit dit än. Gnatar på om samma saker hos psykologen, känner mig skitdum som kommer dit och inte har lyckats förändra nånting.

ALLT stressar mig.

Att jag i min hjärna Vet allt, men inte kan genomföra det. Känner mig ju fan milt utvecklingstörd (nej egentligen inte men jag är lite bitter för tillfället) :p
  • HäckHäxan
    fluu skrev 2014-09-09 15:58:28 följande:
    Äh, du kanske slipper. Tänk inte så mycket skulle mitt råd vara till mig själv för ett år sedan ;)
    Ett bra råd

Nu när jag tänkt lite så tror jag att jag hade en sån period när det liksom drog igång med utredning och sånt på allvar. Att jag tänkte att jaha handikappad alltså = meningslös och utan funktion = värdelös osv. Världen var väldigt svart där ett tag och det blev inte bättre av min mammas ord i stil med, men tänk om du aldrig kan ta körkort när du får en diagnos. Eller jag tror du inbillar dig så mycket och att du prompt skall ha en diagnos ( som om jag kunde knata in till vården och liksom kräva en bara sådär för att jag ville, för att ja det verkar kul typ )

Var mycket sånt från min morsa. Vi rök ihop i telefonen två gånger, hon skrev ett brev, där hon startade med att det kan hända att du bryter med mig nu men jag måste bara och så bla bla bla. Där det stod att jag var ömsom lat, och just det där med att det verkar som att jag prompt vill ha en diagnos och massor av annat. När vi talade i telefonen efter det och då var hon så inställd på att jag skulle börja förklara mig, kanske vara irriterad osv. Men jag skrattade, så när hon började dra upp saker så sa jag bara du mamma, du får tro precis vad fan du vill, det är helt okej för mig faktiskt och hon bara men jag tänkte vi kunde diskutera det här. Jag är ledsen mamma men det finns inget att diskutera, jag har adhd och as och du vill inte tro på det och det är okej för mig, det är helt meningslöst att diskutera för jag får liksom inte mindre adhd eller as för det, problemen är liksom medfödda, du vet inbakade från start när just jag blev till. Hon var nog beredd på mycket den gången men inte det där, inte att jag bara dissade, satte ner foten och liksom ryckte på axlarna samtidigt. 

Förstår henne där, då diskutera är något vi gör i min familj, allt och inget och mycket och länge. Så har det alltid varit. Från första början så sa jag till henne att om jag har adhd så har du det också, sug på den en stund. När min utredning väl var klar och jag ringde henne för att berätta lite om resultaten på de olika testerna så säger min mamma men jaaa det är ju självklart, så tänker ju / fungerar ju alla. Nej mamma, så tänker och fungerar inte alla, men du och jag gör det. Vi fungerar så, men långt ifrån alla fungerar så... Någonstans tror jag det har gått in. På vägen förlorade jag en av mina bästa vänner som var just min mamma. Samtidigt så har jag lagt det bakom mig till viss del och jobbar på vår relation, kanske går den att laga. För efter de här vändorna är hon inte längre helt omöjlig, alltid något att glädjas åt.

Jag tror bara hon har svårt för att hennes äldsta fantastiska barn, som var så lillgammal, så klok, som alla sa kunde bli vad hon ville, som alltid fanns, som blev vuxen så fort, som alla lägger sin lit på, bollar med osv har ett handikapp. För jag har alltid satt min familj före mig själv, både mina syskon och min mamma. När jag rasade ihop och slutade funka så var alla i min familj trasiga och trassliga pga anhöriga som dött osv. Att den resan där sen visar att jag har adhd och as rubbade nog min mamma en del och hennes självbild också. Så nu är hennes äldsta dotter sjukskriven, funkar inte som förr och kan inte pressa sig som förr, min mamma har svårt att ta in det, plus att hon bor 70 mil bort hon har noll insikt i min vardag och mitt liv, så som man ändå får om man bor nära. För henne är det svårt att acceptera, detta handikapp, att mina två systrar är sjuka har varit lättare för henne utan problem. Men inte att jag den starka är det. Det spelar liksom ingen roll hur sjuk jag är, förkyld, lunginflammation allt sånt har alltid bara varit lathet, hypokondri, "hitte på2 för min mamma bara när det gäller mig. När min vänsterarm slutade fungera som den skulle, så hittade jag också på, ända fram tills jag blev tvungen att opereras. Då kopplade hon att jaha det är alltså något fel på den. Efter det så skulle den laga sig själv tydligen. Den är fortfarande trasig eftersom nerverna är skadade och det inte går att laga så att säga, så nu 12 år senare efter utlåtande från neurologen på sahlgrenska, ja då kan min mamma acceptera att den nog är trasig på riktigt hehe. 

Det är först som äldre, de sista åren jag har insett hur alla ta min styrka och kraft för given, fråga häxan, ge häxan det där, vi kan vara hos häxan, häxan fixar det där. Idag säger jag nej jag fixar inte det där, ni får lösa er skit själva. De är lite bortskämda tror jag med att jag alltid funnits där, alltid släppt vad jag har för händer för att hjälpa till där jag kan. Jag hjälper fortfarande till där jag kan så länge jag anser att det inte tar mer energi ifrån mig än jag har och så länge effekten av det inte påverkar mitt barns vardag, för det är där jag väljer att prioritera min energi helt enkelt.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen