• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Tess1985

Jag råkade bli anonym i några inlägg ovan men det e jag som är ny med adhd och hypotyreås

• Anonym
    Anonym (adhd Aspie dubbel) skrev 2014-09-07 19:22:27 följande:

Känner mig ledsen över vad mina inpulser ställer till med. Direkt när en inpuls kommer. Reagerar jag och handlar där efter. Vill stypa min adhd. Har prövat en mängd olika mediciner. Men inget har fungerat för mig. Fått kraftiga biverkningar och hudutslag. Men måste finna ett sätt att dämpa då det hela förstör mitt liv. Min familj vet om allt. Men det förstår ändå inte vad det innebär. De tror jag hittar på. Men så är inte fallet alls. Vill ju inget annat änn hantera situationen. Är ledsen som tusan.

Då har du en väldigt oförstående familj.

Men gymma brukar fungera bra även mindre kolhydrater kan funka.
    Sen skogspromenader, skriva eller rita hur man känner för dagen.

• Anonym
    Anonym (Tina) skrev 2014-09-07 19:36:34 följande:

Jag är en kvinna på 31 år som troligtvis har ADHD och asperger. Har stått i kö för utredning sen början av året, känns frustrerande för jag har ingen aning om hur länge till jag måste vänta. Jag har aldrig tagit några mediciner fast jag har varit deprimerad, haft självmordstankar och panikångest när jag var yngre. Nu mår jag bra psykiskt.Min fästman har hjälpt mig mer än nån inom psykiatrin kunnat göra, han gör mig lycklig och har hjälpt mig få tillbaka livsglädjen. 

Vi har hund och katter men inga barn än. Min barnlängtan är extrem, den biologiska klockan ticka för fullt. Men är osäker på om jag vågar skaffa barn för tänk om de ärver de diagnoser jag troligtvis har. Min fästman har ingen diagnos, har mycket stöd från honom och resten av familjen. 

Har alltid känt mig udda, som ett freak som har svårt att passa in någonstans. Jag var mobbad i skolan. Har jobb som trappstädare på samhall på 75%.

Mobbad har jag oxå varit det sätter sina spår men efter ett tag så stärker det en som människa.

Ring å kolla vart du står i kön å tjata lite det gjorde jag efter 6månader då började jag ringa lite då och då..
  • Tess1985
    Anonym skrev 2014-09-07 19:43:55 följande:
    Mobbad har jag oxå varit det sätter sina spår men efter ett tag så stärker det en som människa.

Ring å kolla vart du står i kön å tjata lite det gjorde jag efter 6månader då började jag ringa lite då och då..
    detta är jag
  • Anonym (Tina)
    Anonym skrev 2014-09-07 19:43:55 följande:

Har inte hört från vuxenhabiliteringen sen i början av året då jag var på bedömningssamtal och ställdes i kö men ska ringa. De fick min mamma telefonnummer för de vill träffa henne och prata om min barndom, uppväxt men har inte ringt henne. 

Mitt jobb pressa mig att gå upp i arbetstid men det klarar inte jag. Hoppas de kommer fatta att jag inte klarar heltid när jag fått min diagnos på papper, har bevis på diagnos. 
  • Anonym (adhd Aspie dubbel)

En fråga! Hur fungerar era relationer? Jag har en super fin man. Men min adhd ställer också till det och förstör fast jag inte vill. När tankar och inpulser kommer. Hur gör ni?

• Anonym
    Anonym (adhd Aspie dubbel) skrev 2014-09-09 10:29:41 följande:

En fråga! Hur fungerar era relationer? Jag har en super fin man. Men min adhd ställer också till det och förstör fast jag inte vill. När tankar och inpulser kommer. Hur gör ni?

Har en ganska förstående man som är lugn å trygg i sig så han hjälper mig mycket så jag får ner fötterna på jorden. Visst kan jag bli sur och så men får jag bara vara lite ifred å tänka på att det faktist inte går så brukar det lösa sig.

Vi har tå barn oxå en hund som oxå håller mig på jorden för blir jag stressad å irriterad på en promenad så är hon det oxå vi hjälper varandra så har vi en katt
  • Tess1985
    Anonym skrev 2014-09-09 11:03:04 följande:
    Har en ganska förstående man som är lugn å trygg i sig så han hjälper mig mycket så jag får ner fötterna på jorden. Visst kan jag bli sur och så men får jag bara vara lite ifred å tänka på att det faktist inte går så brukar det lösa sig.

Vi har tå barn oxå en hund som oxå håller mig på jorden för blir jag stressad å irriterad på en promenad så är hon det oxå vi hjälper varandra så har vi en katt
    Detta är jag
  • fluu
    Anonym (adhd Aspie dubbel) skrev 2014-09-09 10:29:41 följande:
    Här funkar det bra. Mycket pga att vi är så olika och har så olika temperament, vi triggar alltså inte varandra och han har naturligt för sig att veta när det bara är bäst att hålla käften ;) Och för att han är så oförskämt normal och oneurotisk. Kanske också för att han har varit med under hela processen när jag gick in i väggen, fick komma till psyk och under och efter diagnostiseringen. Han fattar med andra ord hur allt funkar och han kan läsa mig som en bok. Och för att vi är så vansinnigt kära i varandra ;)
    Jag är inte speciellt impulsiv så det jobbigaste här är mitt temperament, mina svårigheter med koncentration och miljöer och hur väldigt trött jag är(även om just det är bättre sedan jag börjat med medicinen).
    Men det funkar ändå väldigt bra. Han stöttar mig mycket, men jag har ända från början varit väldigt tydlig med att han också måste få ta plats och vara den som behöver stöttning. Att han inte ska trippa på tå kring mig och inte ska begränsa sig. Och kanske främst att mina svårigheter inte blir vare sig bättre eller sämre pga honom. Jag har till exempel varit kroniskt deppig i hela mitt liv och i början hade min sambo svårt med det. Hade jag en dålig period så nästan klandrade han sig själv för det och försökte slå knut på sig själv för att jag inte skulle må dåligt. Nu har han förstått att han inte kan eller bör göra någon skillnad. Jag vill inte bli daltad med och det är inte hans plikt att ta hand om mig. Så nu funkar även det bra.
    Rak kommunikation, ömsesidig respekt och förståelse är ett måste. Inte alla relationer.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-09-09 11:13:51 följande:
    Här funkar det bra. Mycket pga att vi är så olika och har så olika temperament, vi triggar alltså inte varandra och han har naturligt för sig att veta när det bara är bäst att hålla käften ;) Och för att han är så oförskämt normal och oneurotisk. Kanske också för att han har varit med under hela processen när jag gick in i väggen, fick komma till psyk och under och efter diagnostiseringen. Han fattar med andra ord hur allt funkar och han kan läsa mig som en bok. Och för att vi är så vansinnigt kära i varandra ;)
    Jag är inte speciellt impulsiv så det jobbigaste här är mitt temperament, mina svårigheter med koncentration och miljöer och hur väldigt trött jag är(även om just det är bättre sedan jag börjat med medicinen).
    Men det funkar ändå väldigt bra. Han stöttar mig mycket, men jag har ända från början varit väldigt tydlig med att han också måste få ta plats och vara den som behöver stöttning. Att han inte ska trippa på tå kring mig och inte ska begränsa sig. Och kanske främst att mina svårigheter inte blir vare sig bättre eller sämre pga honom. Jag har till exempel varit kroniskt deppig i hela mitt liv och i början hade min sambo svårt med det. Hade jag en dålig period så nästan klandrade han sig själv för det och försökte slå knut på sig själv för att jag inte skulle må dåligt. Nu har han förstått att han inte kan eller bör göra någon skillnad. Jag vill inte bli daltad med och det är inte hans plikt att ta hand om mig. Så nu funkar även det bra.
    Rak kommunikation, ömsesidig respekt och förståelse är ett måste. Inte alla relationer.
    * I alla relationer
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen