• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • PINK666
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-04 19:43:06 följande:
    Vad bra att du får hjälp nu, håller tummarna för att den fungerar bra för dig.

Jag har också återkommande depressioner, men ska snart börja med concerta, varför sa läkaren att deprimerade personer inte får äta den medicinen?
    därför att concerta inte sträcker sig över hela dygnet!! och om jag får stark ångest och deppressioner kommer jag må dåligt om jag inte får en medicin som är långtidsverkande.
  • Anonym (ny med adhd)
    PINK666 skrev 2011-01-04 19:44:53 följande:
    därför att concerta inte sträcker sig över hela dygnet!! och om jag får stark ångest och deppressioner kommer jag må dåligt om jag inte får en medicin som är långtidsverkande.
    Jaha, då förstår jag. Usch, jag har ju också problem med depression och ångest.
    Får oftast ångest på kvällarna. Nu vet jag inte om jag vågar prova concerta.

Mitt sertralin fungerar ganska bra mot ångest, utan den blir mina ångestattacker mycket jobbigare.
  • strulmaja
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-04 19:32:32 följande:
    Angående glömska och mediciner.
    Jag glömmer ibland att ta min sertralin-tablett. En vän till mig påstår att man då inte "behöver" medicinen.
    Det tankesättet delar inte jag.
    Jag behöver verkligen min medicin men då det blir stressigt på morgonen ibland så glömmer jag helt enkelt att ta den.
    Likadant med p-piller, kan ej äta det pga av att jag ibland glömmer, vill inte riskera en graviditet på grund av min glömska. Och jag behöver verkligen preventivmedel.

Det är skillnad med tex sömntabletter, de är direktverkande så det går inte att glömma dem.
    Samma med värktabletter, tabletter mot halsbränna (när jag var gravid) osv.

Å, andra sidan så glömmer jag äta ibland också, men det vet ju alla att det är ett behov.

Glömmer ni också att ta viktiga mediciner ibland? 
    Ni som äter concerta och dylikt -märker man snabbt om man glömt den?
    Det var bland det dummaste jag hört. Anser hon samma sak om te.x senildementa som behöver sin medicin men som glömmer ta den? Korkat!
    Jag äter också sertralin och glömmer den jämt och ständigt men nog behöver jag den alltid.
  • Anonym (glömsk :))
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-04 19:32:32 följande:
    Angående glömska och mediciner.
    Jag glömmer ibland att ta min sertralin-tablett. En vän till mig påstår att man då inte "behöver" medicinen.
    Det tankesättet delar inte jag.
    Jag behöver verkligen min medicin men då det blir stressigt på morgonen ibland så glömmer jag helt enkelt att ta den.
    Likadant med p-piller, kan ej äta det pga av att jag ibland glömmer, vill inte riskera en graviditet på grund av min glömska. Och jag behöver verkligen preventivmedel.

Det är skillnad med tex sömntabletter, de är direktverkande så det går inte att glömma dem.
    Samma med värktabletter, tabletter mot halsbränna (när jag var gravid) osv.

Å, andra sidan så glömmer jag äta ibland också, men det vet ju alla att det är ett behov.

Glömmer ni också att ta viktiga mediciner ibland? 
    Ni som äter concerta och dylikt -märker man snabbt om man glömt den?
    Ja glömmer min sertralin, så äter den kanske 3 gånger i eckan i snitt.... =/
    likadant ritalinet på eftermiddagen kan ja glömma, o komma på då det är försent, så ja får ta sån ritalin som  bara sitter två timmar...
  • TjockKatt
    PINK666 skrev 2011-01-04 19:44:53 följande:
    Strattera var från början ett ssri (antidepp) preparat som visade sig fungera bra på en del med ADHD-liknande problematik, så det kan nog fungera för dig. Nämn dock för de i din närhet att du äter det, en del kan må sämre i början av medicineringen och i extremfall bli suicidala. Om dom vet kan dom hålla lite koll. Jag åt själv strattera förut och det fungerade okej.
  • Samarkand

Jag glömmer också att ta min medicin ex min betablockerare, som ju ska hålla blodtrycket i schack. Inte kul när man sedan får världens knas med rusande puls hela dagen.
    Ja, jag delar också den uppfattningen att hade min sambo tagit hjälp på en gång för 1 år sedan så hade vi kanske inte varit i den situation vi är idag. Men han vill ju att vi på varsitt håll ska jobba på våra sidor Om vi ska kunna flytta ihop igen, så vi får väl se hur det går. Han ska ju ta kontakt med läkare för att få något mot depressionen och ångesten han samlat på sig så det är ju ett första steg för honom.

Konstigt, jag har haft depression 2 ggr. Den första var långvarig och berodde på min struliga uppväxt och den andra kom i 20 årsåldern efter att jag höll på att dö vid en brusten blindtarm/bukhinneinflammation. Jag har sedan dess väldig dödsångest och även separationsångest. Jag fick antidepressiva och gick hos psykolog i 1 1/2 år tror jag. Sen dess har jag varit fri från depression och är otroligt glad för det. Men det verkar ligga lite i sakens natur med depression när man har ADHD, har jag rätt?

Det sjuka är att nu när jag har läst många av inläggen här så känns det så skönt att veta att man inte är ensam i det här. För det är fruktansvärt jobbigt när man fullt ut börjar erkänna för sig själv att man har ADHD.  Jag känner igen mig i så många av symptonen så rabblas upp här, och en del förstod jag inte ens att de kan vara en del av ADHDn. Djup suck .. Nåja allt har sin tid även förståelse :)
    Kram

• Anonym (Yrja)

Jag glömmer ibland att ta sertralinen, fast mitt största problem är att jag inte kommer ihåg ifall jag har tagit ett piller redan eller inte, och jag är rädd för att ta dubbel dos. Jag har fått sämre korttidsminne och gör ibland saker mer än en gång för att jag glömt att jag nyss gjort det.. jag skulle nog egentligen behöva en sån där medicinbox med ett fack för vaje veckodag som pensionärer har.. var finns sådana boxar? på apoteket?

• TjockKatt
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-04 21:42:22 följande:
    Jag glömmer ibland att ta sertralinen, fast mitt största problem är att jag inte kommer ihåg ifall jag har tagit ett piller redan eller inte, och jag är rädd för att ta dubbel dos. Jag har fått sämre korttidsminne och gör ibland saker mer än en gång för att jag glömt att jag nyss gjort det.. jag skulle nog egentligen behöva en sån där medicinbox med ett fack för vaje veckodag som pensionärer har.. var finns sådana boxar? på apoteket?
    Japp apoteket. Har en sån men glömmer ironiskt nog att använda den också, haha.... Obestämd
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-04 21:42:22 följande:
    Jag har en sådan. Eller hade. Den fick inte mig att komma ihåg medicinen men man fick ju bättre koll på om man tagit eller inte.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen