• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • TjockKatt
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-04 10:08:41 följande:
    Har skummat igenom lite i tråden och måste säga att detta med brutal ärlighet mot andra inte stämmer in på mig alls.
    Tvärtom så är jag väldigt ödmjuk.

Däremot så är jag brutalt ärlig om mig själv och lämnar ut information om mig själv til både höger och vänster -inte roligt. Har ingen impulskontroll alls när det kommer till sånt. Det ger mig jättelåg självkänsla.
    Jag har lite likadant. Känns egentligen dumt av mig att inte vara anonym när jag skriver om sånt här. Det kommer säkert komma tillbaka till mig på något sätt i framtiden. Men what the heck. På nätet är det lite en annan sak. Men irl, så att säga, så kan det bli jobbigare. Jag har också dålig impulskontroll är det gäller sånt, speciellt om jag dricker. Gud vad jag pratar, och vad jag berättar om mig själv. Skäms i veckor efteråt.
  • Samarkand

Jag skulle också behöva en sån där medicinbox, har jag tänkt massor av gånger för som sagt Har man tagit den där tabletten eller ej? :)

Jag är också oerhört ärlig om mig själv, men bara där jag kan känna mig säker på att det inte kommer missuppfattas. Som när jag lär känna någon ny person så berättar jag inte om min uppväxt eller mina svårigheter utan är väldigt försiktig med vad jag släpper ut. Har blivit bränd så många gånger så jag har lärt mig den hårda vägen. Men för några få, ex min kärlek berättar jag en del till en början och sen så släpper jag ut mer.. För oturligt nog är det så att de man ha runt sig måste få veta en del om en annars funkar det inte.

• Samarkand
    strulmaja skrev 2010-12-10 12:30:03 följande:
    Jag har ingen diagnos men känner som sagt igen mig i så gott som allt i ADHD/ADD. Om mina barn har det är nog för tidigt att säga. Jag ska inte sticka under stol med att jag känner en viss oro. Min son som snart är 1½ är enormt aktiv och kör fullständigt slut på oss. Om det är normalt för hans ålder eller inte kan inte jag säga. Jag har inte speciellt stor erfarenhet av barn och särskilt inte så små barn. Den enda jag kan jämföra med är min dotter och hon ligger i lä när det gäller aktivitetsnivån vill jag påstå. Att jag nu misstänker ADHD hos mig själv kommer garanterat göra mig mer uppmärksam på mina båda barn men än så länge är det som sagt för tidigt att säga något.

Sen vad gäller andra som har ADHD så har jag ingen stor erfarenhet där heller. Jag har jobbat med barn och ungdomar som haft ADHD och Aspberger men aldrig umgåtts med någon som jag vetat haft en uttalad diagnos på papper. Jag har inga vänner, kanske möjligen en, som skulle kunna ha det och gubben min har det garanterat inte. Men jag tycker att alla i den här tråden verkar väldigt trevliga och högst normala så jag tror inte jag skulle ha några större problem att umgås med dom. Men att BO ihop med någon som har ADHD/ADD vete tusan om jag skulle fixa. Jag skulle inte ens vilja vara tillsammans eller bo ihop med mig själv nämligen Glad
    Det där med relationer är alltid knepigt oavsett ADHD eller ej. Jag har alltid hittat fel på killarna jag dejtar. En kille blev jag faktiskt ihop med för att jag bestämde mig för att tänka utanför ramen, men efter 1 mån fixade jag inte det längre. Han var "normal" precis som de andra killarna jag dejtat. Sen träffade jag min stora kärlek (som nu har gjort slut med mig och vi har precis flyttat i sär för att jobba med oss själva) . Med honom var allt så enkelt, vi hade samma uppfostran, tänkte likadant i väldigt mycket. Vi tittade ofta på varandra och sa: Kan det här vara sant?!!. Jag hittade inte ett fel på honom. Allt kändes underbart rätt och jag varnade honom tidigt för mina brister. Jag var så otroligt glad för att jag hade hittat någon att älska och någon som ÄLSKADE mig tillbaka. Och som var "normal" :)  Nu så här i efterhand så kan jag ju se att mycket av enkelheten nog också kom för att han troligtvis har ADD.
    Men som bekant så orkade han inte med mitt en del av mitt beteende och jag tror inte att hans depression kommer utav mitt beteende, men det känns ändå hårt att veta att han inte kan se förbi alla mina brister och se den person han älskar. Han kanske inte är där än. Who nows? Men när jag började fundera i banorna att han kan ha ADD så föll mycket på plats och jag slutade bli irrieterad för många av sakerna han gjorde för jag förstod att han faktiskt inte gör det med flit. Ok ett par saker har jag svårt med.. hans oförmåga att lyssna till en när man pratar, vilket har byggt upp mycket missförstånd och sårade känslor.
    Det är så jäkla knepigt att ha en relation med en "normal" men det är också lite småknepigt med en med ADHD/ADD.  Dock tror jag mer att det handlar om VEM man blir kär i. Och om den har ork till att ha oändligt tålamod med en.
  • Trust me
    TjockKatt skrev 2011-01-04 21:51:41 följande:
    Japp apoteket. Har en sån men glömmer ironiskt nog att använda den också, haha.... Obestämd
    Min lösning på det mesta är rutiner. Fungerar inte det så brukar det hjälpa med rutiner.

En del tror att det är hämmande att ha exakta rutiner vid vissa tidpunkter. Jag ser det som en eftergift åt svårigheten att variera sig utan att tappa fokus på vad jag håller på med.

Min morgon ska helst innebära att gå upp vid samma klockslag, ta medicin från dosetten som ligger på samma ställe, äta samma frukost, läsa del 1 i tidningen, gå på muggen, duscha, klä på mig. Tidsåtgång 60min. Gör jag förändringar i det här så tar det mycket längre tid.

Nu måste jag erkänna att frukostrutinen är min enda fasta rutin. Jag behöver den för att komma igång på morgonen och den har sett likadan ut sedan jag gick på gymnasiet. Jag har ofta behövt försvara den utan att kunna men att variera den har aldrig varit lyckat.
  • Anonym (Yrja)
    Trust me skrev 2011-01-05 09:27:03 följande:
    Min lösning på det mesta är rutiner. Fungerar inte det så brukar det hjälpa med rutiner.

En del tror att det är hämmande att ha exakta rutiner vid vissa tidpunkter. Jag ser det som en eftergift åt svårigheten att variera sig utan att tappa fokus på vad jag håller på med.

Min morgon ska helst innebära att gå upp vid samma klockslag, ta medicin från dosetten som ligger på samma ställe, äta samma frukost, läsa del 1 i tidningen, gå på muggen, duscha, klä på mig. Tidsåtgång 60min. Gör jag förändringar i det här så tar det mycket längre tid.

Nu måste jag erkänna att frukostrutinen är min enda fasta rutin. Jag behöver den för att komma igång på morgonen och den har sett likadan ut sedan jag gick på gymnasiet. Jag har ofta behövt försvara den utan att kunna men att variera den har aldrig varit lyckat.

Bra tips! Jag ska försöka få till bättre rutiner. Att gå upp samma klockslag är nog en bra början. :)

• Anonym (Yrja)
    Samarkand skrev 2011-01-05 09:05:57 följande:
    Det där med relationer är alltid knepigt oavsett ADHD eller ej. Jag har alltid hittat fel på killarna jag dejtar. En kille blev jag faktiskt ihop med för att jag bestämde mig för att tänka utanför ramen, men efter 1 mån fixade jag inte det längre. Han var "normal" precis som de andra killarna jag dejtat. Sen träffade jag min stora kärlek (som nu har gjort slut med mig och vi har precis flyttat i sär för att jobba med oss själva) . Med honom var allt så enkelt, vi hade samma uppfostran, tänkte likadant i väldigt mycket. Vi tittade ofta på varandra och sa: Kan det här vara sant?!!. Jag hittade inte ett fel på honom. Allt kändes underbart rätt och jag varnade honom tidigt för mina brister. Jag var så otroligt glad för att jag hade hittat någon att älska och någon som ÄLSKADE mig tillbaka. Och som var "normal" :)  Nu så här i efterhand så kan jag ju se att mycket av enkelheten nog också kom för att han troligtvis har ADD.
    Men som bekant så orkade han inte med mitt en del av mitt beteende och jag tror inte att hans depression kommer utav mitt beteende, men det känns ändå hårt att veta att han inte kan se förbi alla mina brister och se den person han älskar. Han kanske inte är där än. Who nows? Men när jag började fundera i banorna att han kan ha ADD så föll mycket på plats och jag slutade bli irrieterad för många av sakerna han gjorde för jag förstod att han faktiskt inte gör det med flit. Ok ett par saker har jag svårt med.. hans oförmåga att lyssna till en när man pratar, vilket har byggt upp mycket missförstånd och sårade känslor.
    Det är så jäkla knepigt att ha en relation med en "normal" men det är också lite småknepigt med en med ADHD/ADD.  Dock tror jag mer att det handlar om VEM man blir kär i. Och om den har ork till att ha oändligt tålamod med en.
    Umgås ni fortfarande? Tror han själv att han har nån diagnos?
  • Trust me
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-05 17:36:32 följande:

Bra tips! Jag ska försöka få till bättre rutiner. Att gå upp samma klockslag är nog en bra början. :)

Då får man nöjet att irritera sin omgivning med väckarklocka alla veckans dagar.
  • Anonym (Yrja)
    Trust me skrev 2011-01-05 18:16:02 följande:
    Då får man nöjet att irritera sin omgivning med väckarklocka alla veckans dagar.
    Japp, uppstigning kl 06.30! Alla dagar! Det blir säkert populärt! Flört

Välkommen till tråden föresten!
  • Trust me
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-05 18:19:23 följande:
    Japp, uppstigning kl 06.30! Alla dagar! Det blir säkert populärt! Flört

Välkommen till tråden föresten!
    Tack!

Men alla behöver inte gå upp samtidigt som du. Förvånad  
  • Anonym (Yrja)
    Trust me skrev 2011-01-05 18:46:13 följande:
    Tack!

Men alla behöver inte gå upp samtidigt som du. Förvånad  
    nähä, jag som tänkte att min sambo skulle må bra av att få lite rutiner också! Flört
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen