• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (Alle)
    Tillalamm skrev 2011-10-18 19:24:43 följande:
    Känner också igen de exempel du tar:)

Tycker bara att det är så SYND att man ska behöva låta det passera. Det borde vara lika mycket förståelse som med andra funktionshinder. Bara för att ADHD inte alltid syns eller märks vid första anblicken betyder ju inte att det inte existerar. Jag menar inte att vi ska bli erkända för att kunna skylla på våra diagnoser och därmed "kolla undan" diverse saker, men i alla fall bli tagna på allvar. Jag menar - man säger ju inte till någon som är synskadad att "du kan nog se om du bara vill" eller "det är väl bara att anstränga sig lite" etc.

Tycker vi i tråden borde slå våra kloka hjärnor ihop och komma på lite bra svar på dessa respektlösa påståenden som jag tror att de flesta med ADHD/ADD hört någon gång.
    Bra ide Sumofru! En liten "svar-på-tal-guide"
    Själv så har min utredning legat på is sen i augusti, dels pga psykologens semester och sen att jag har jobbat som ett hjon sen i mitten av augusti, och det på ett jobb som jag inte kan smita ifrån ett par timmar eller så.
    Men nu har det lugnat ner sig och jag ska ringa om nya tider.
    Hemma ser det ut som kriget då jag inte orkar göra nåt när jag bara jobbar, sambon är skitlack för att jag bara stökar ner och inte hjälper till  
  • Anonym (Ungmor, utreds.)

Är sååå frustrerad på mig själv idag,
    (Jag väntar på ADHD-utredning).

Idag kl 10 skulle jag på möte med min psykolog och min Svenska lärare på min skola.
    (Missförstånd, och personliga bakslag har gjort mig rejält på efterkälken) Vi skulle återuppliva kontakten med skolan och se vad skolan kan erbjuda för stöd (lektioner, träff med lärare etc) På något sätt lyckades jag nästan direkt falla mellan stolarna.

I fredags var jag ute med min kompis för att fira hennes 18-årsdag, under kvällen, som är väldigt lugn och kortlivat förlorar jag mitt kontokort. Jag spärrar och beställer ett nytt dagen därpå.

Nu imorse mindes jag att jag inte har lösa pengar, och inget kort - jag kan inte ta mig till skolan - banken öppnar  10, mina vänner som bor tvärs över är inte hemma, och mina föräldrar som bor någon km bort är på jobbet. Jag har lyckats skrapa ihop 5 en-kronor i alla skrymslen hemma, men det räcker såklart inte till något.

Jag har försökt få kontakt med min psykolog per telefon på 4 olika nummer, hennes kontorsnummer, sekreterarnummer, Privatnummer och on-the-go-numret. Och hon är inte tillgänglig på något. Jag har ringt flera gånger på alla nummer sedan kl 8.

Nu ser jag skamfullt på klockan medan jag räknar ner till 10, min psykolog kommer att ringa och fråga var jag är.
    Hon och min lärare har nog suttit och väntat på mig, de kommer att bli irriterade.
    Jag är så trött på att bli avskydd av andra människor, och att de uppfattar mig som ansvarslös utan att det är min mening! Min psykolog förstår att jag ofta hamnar i dessa situationer, och mår väldigt dåligt när jag "misslyckas" med mina intuitioner.

Råkar ni också ut för sådana missförstånd ofta?

• Minifer
    Anonym (Ungmor, utreds.) skrev 2011-10-24 09:45:39 följande:
    Är sååå frustrerad på mig själv idag,
    (Jag väntar på ADHD-utredning).

Idag kl 10 skulle jag på möte med min psykolog och min Svenska lärare på min skola.
    (Missförstånd, och personliga bakslag har gjort mig rejält på efterkälken) Vi skulle återuppliva kontakten med skolan och se vad skolan kan erbjuda för stöd (lektioner, träff med lärare etc) På något sätt lyckades jag nästan direkt falla mellan stolarna.

I fredags var jag ute med min kompis för att fira hennes 18-årsdag, under kvällen, som är väldigt lugn och kortlivat förlorar jag mitt kontokort. Jag spärrar och beställer ett nytt dagen därpå.

Nu imorse mindes jag att jag inte har lösa pengar, och inget kort - jag kan inte ta mig till skolan - banken öppnar  10, mina vänner som bor tvärs över är inte hemma, och mina föräldrar som bor någon km bort är på jobbet. Jag har lyckats skrapa ihop 5 en-kronor i alla skrymslen hemma, men det räcker såklart inte till något.

Jag har försökt få kontakt med min psykolog per telefon på 4 olika nummer, hennes kontorsnummer, sekreterarnummer, Privatnummer och on-the-go-numret. Och hon är inte tillgänglig på något. Jag har ringt flera gånger på alla nummer sedan kl 8.

Nu ser jag skamfullt på klockan medan jag räknar ner till 10, min psykolog kommer att ringa och fråga var jag är.
    Hon och min lärare har nog suttit och väntat på mig, de kommer att bli irriterade.
    Jag är så trött på att bli avskydd av andra människor, och att de uppfattar mig som ansvarslös utan att det är min mening! Min psykolog förstår att jag ofta hamnar i dessa situationer, och mår väldigt dåligt när jag "misslyckas" med mina intuitioner.

Råkar ni också ut för sådana missförstånd ofta?
    Ågh vad frustrerande och jobbigt!! Finns det ingen växel du kan ringa till och lämna meddelande? Fast nu är ju klockan över 11 så det hjälper ju knappast...

Och ja, känner igen det där med att det blir fel =/
  • Anonym (?)

Jag kvalar också in på en del av diagnoskriterierna för adhd. Har ett barn sedan innan och väntar nu ett andra. Är det någon av alla er med misstänkt/diagnostiserad adhd/add som har överfört dessa drag till era barn?

• Anonym (Mamma med add)

Hej!

Jag fick min ADD diagnos för ett år sen och äntligen ska de sätta in medicin.. imorgon ska min läkare ringa så jag får reda på om jag kan äta concerta eller ej. MItt liv är kaos just nu så jag hoppas medicnen kan styra upp lite av mina känslor. Pluggar just nu men frågan är nu om jag kan fortsätta, har varken ork eller motivation även om jag utbildar mig det det yrket som jag verkligen vill jobba med . Jag har noll energi och sover bort mitt liv. jag har 3 barn varav den äldsta också har Adhd och ev autism . Han går i vanlig skola men jag börjar fundera på om han skulle passa bättre in i särskolan pga en massa problem han har i skolan. Han ska oxå börja få medicinera snart. Min man tar hand om de mesta här hemma.. usch känner panik då jag själv inser hur mitt liv verkligen är. 

• Klant och Fjant

Någon av er som har koll på om man får ta concerta när man är gravid?

• Anonym (Mamma med add)

man ska inte ta concerta när man är gravid har jag för mig när jag läste på bipacksedeln:(

• Anonym (Skånemamma)

Hejsan. Jag behöver lite råd från er. Jag har själv en diagnos och jag börjar nu undra om min dotter kanske har det med? Jag har skrivit en tråd om det här på FL där jag ber om råd osv. Det har varit lite klent med råd så jag vänder mig till er och undrar om ni kanske skulle kunna läsa min TS och kanske ge mig lite råd om detta.

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61822189.html

Här finns den tråden. Jag ber er att utesluta informationen om att jag har en diagnos då det inte är relevant med tråden i sig!

Tack på förhand

• Minifer
    Anonym (Skånemamma) skrev 2011-11-06 19:08:02 följande:

Hejsan. Jag behöver lite råd från er. Jag har själv en diagnos och jag börjar nu undra om min dotter kanske har det med? Jag har skrivit en tråd om det här på FL där jag ber om råd osv. Det har varit lite klent med råd så jag vänder mig till er och undrar om ni kanske skulle kunna läsa min TS och kanske ge mig lite råd om detta.

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61822189.html

Här finns den tråden. Jag ber er att utesluta informationen om att jag har en diagnos då det inte är relevant med tråden i sig!

Tack på förhand

Hej! Usch vad jobbigt!! Vet inte om ni gör det redan eller inte, men ni kanske skulle sätta av särskild egentid till henne där hon får all uppmärksamhet. Tex att du och pappan turas om att göra roliga saker utan någon annan, etc. För det låter ju som att hon vill ha mer uppmärksamhet. Inte lätt när det kommer en liten knodd och stjäl föräldrarna :) Inte så lätt att få ihop i vardagslivet kanske, men värt ett försök?

Uhh, nu är det bara en vecka kvar till min psykiatriska utvärdering. Kan man vara mer nervös. Hur många har varit på en sådan innan det togs beslut om utredning?
  • Anonym (Skånemamma)
    Minifer skrev 2011-11-06 21:40:16 följande:
    Hej! Usch vad jobbigt!! Vet inte om ni gör det redan eller inte, men ni kanske skulle sätta av särskild egentid till henne där hon får all uppmärksamhet. Tex att du och pappan turas om att göra roliga saker utan någon annan, etc. För det låter ju som att hon vill ha mer uppmärksamhet. Inte lätt när det kommer en liten knodd och stjäl föräldrarna :) Inte så lätt att få ihop i vardagslivet kanske, men värt ett försök?
    Ja vi försöker ju att ge henne lite extratid med oss men det är svårt då hon oftast är på dåligt humör redan innan vi kommit hem efter vi hämtat henne på eftermiddagen. Det känns liksom som om man belönar dåligt beteende i så fall... Det är väldigt svårt att få det att funka på rätt sätt utan att det blir "fel" Förstår du hur jag menar?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen