• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • patti87
    smurfsyster88 skrev 2010-12-17 14:11:18 följande:
    men är man i sverige ska man kunna svenska.
    ska och ska, min son bor i tyskland och han kan ingen tyska ännu, men kommer saklart lära sig den pa dagis sen..
  • Tow2Mater

Ge inte upp svenskan, speciellt inte då ni inte bor i Sverige! Barnet kommer att lära sig båda så småningom. Jag fick ny energi för nån dag sen då min 2-åring kom till mig och bad om "gois" (godis), men då jag sa nej gick han direkt till pappa och försöket be om "cadi" (candy). :)

• bizzy

vi bor i spanien (pappaspanjor så det är bara jag som pratar sv hemma) och vår son kom igång väldigt sent med talet jämfört med sina kompisar, först när han blev 2,5 år ca som det släppte och nu babblar han på =) tycker det var en helknäpp metod, kör inte på den utan fortsätt prata svenska hela tiden. Låter inte alls konstigt det du beskriver, helt normalt så ni behöver verkligen inte vara oroliga.

• aliashemligt

Det måste ju vara viktigast att barnet talar det språket som andvänts i det landet han/hon bor i, varför ens välja italienska i förtshand?

• FruStolpe

Bor i Finland som ju är ett tvåspråkigt land. De barn som har föräldrar med olika språk, t.ex min bror som pratar svenska och hans fru som pratar finska, lär sig oftast att prata lite senare. Brorsans ungar har varit kring 2,5-3år då de börjat pata ordentligt men då ofta blandat in både svenska och finska i meningarna. Sen vid 4år ungeär har de kunnat skilja på språken och avgöra vem de ska prata vad med.
    Stå på dig och förklara för honom att det blir nog bra tillslut. Finns ju trots allt länder som har fler än ett språk och de barnen klarar ju sig också.

• bizzy
    aliashemligt skrev 2010-12-17 15:52:03 följande:
    Det måste ju vara viktigast att barnet talar det språket som andvänts i det landet han/hon bor i, varför ens välja italienska i förtshand?
    dom bor ju i italien som folk har sagt redan. och det är OMÖJLIGT ATT INTE lära sig språket som talas i landet för en tvååring, det kommer komma automatiskt, och det kommer också automatiskt bli det starkaste språket eftersom det är det man hör och pratar varje dag och med flera personer.
    Jisses, enspråkiga kan vara så enspåriga ibland ;)
  • patti87

vo bor som sagt i tyskland men pratar endast polska som jag sagt innan.
    tyskan lär han sig iallafall sen..

• Margaux

Vi har en 3-4 språkig på lut... pappa spansk, mamma, svensk, dagis i Norge. Mamma och pappa pratar engelska tillsammans(hänger kvar eftersom jag inte kunde spanska när vi möttes....). Snacka om språkförvirring! :D
    Kommer nog gå hur bra som helst!

Träffade en norsk/spansk 3,5 åring i Paris! Han svischade som bara den mellan alla språk utan det minsta problem!

• Stinis Olsson

Vi bor i Frankrike och jag ar den enda som kan prata svenska med var dotter och jag tror helstarkt pa att halla ordentligt pa den regeln. Jag tror att om man borjar slarva och prata, som i ditt fall, italienska sa ar det latt att man bara fortsatter.
    Jag har markt att manga runtomkring oss verkar vara lite bekymrade att vara barn kommer bli sena eller forvirrade i sprakutvecklingen och hu, for att inte tala om att de kanske skulle prata svenska innan franskan... Detta ar oftast den aldre generationen kan jag tillagga.
    Pratar ni svenska vid alla tillfallen eller bara nar ni ar ensamma tillsammans? Forstar din man svenska? 

Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o1o-o3-o6
  • Margaux

Jag har BARA hört positivt om att prata flera språk med barnen. Så länge ni är konsekventa. Visst kan de bli lite senare med att sätta igån men när det väl händer så går det så bra så!
    Inte oroa er och droppa INTE svenskan är mitt råd!!

Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!