• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • patti87
    Seven Costanza skrev 2010-12-19 18:00:11 följande:
    Tack så mycket . Lycka till med ditt barns språkutveckling, skulle vara roligt om det fanns utrymme för svenskan också i framtiden men det är ju bara ett plus i såfall.
    ja vem vet kanske lär han sig svenskan med i framtiden..vore ju bara ett plus för honom :)
  • Elisabeth83

Intressant tråd! Jag skulle fortsatt prata svenska. Båda jag och sambon har svenska som modersmål. Dock är sambons mamma polack så vi tänker prata engelska med vår dotter så att hon kan prata med sina släktingar i polen. Sambon kan tyvärr bara förstå polska, talar det inte själv, eller ja han kan uttala men inte göra meningar. 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • bolbol

har inte läst tråden,men tycker det låter helt galet att du inte ska prata svenska med din son!

Har en son på snart 2 år också och han kan inte så många ord på varken svenska eller arabiska och engelska som han även får som ett + Glad

Var och en måste hålla stenhårt på att prata sitt modersmål med barnet,så han lär sig alla språk. Det kan ta lite tid,vissa är snabbare än andra... Om ni nu bor i italien så kommer han defenitivt få italienskan iallafall.

lycka till!

• Protea

Nu har jag inte barn annu.....blir igangsatt den 3e januari! MEN jag planerar att prata enbart svenska med var son, jag hoppas aven att min man pratar enbart afrikaans och sa bor vi i London sa engelskan kommer han ju att fa anda!

Sluta inte med svenskan - jobbar som spraklarare i en skola dar manga elever ar flersprakiga, ar dock ingen som hellst expert men har aldrig hort att sluta prata ett sprak med barnet skulle vara ett steg i ratt riktning! Det kan ta lite langre for barnet att borja prata som sa manga redan har sagt har men det kommer!

Sta pa dig - da gor helt ratt i att pratat svenska med din son, italienskan kommer!

• LindaDS01

Måste göra ett litet inlägg här.

Min son är tvåspråkig och han var tidig med båda. Jag pratade bara svenska med honom och pappa pratade bara syrianska och han kunde båda språken nästan flytande vid två års ålder. Så det är grymt olika.

Han har fått beröm för sitt språk på förskolan sen han började vid 1,5 års ålder.

Så att tvåspråkiga barn blir senare med talet tror jag inte ett dugg på. Det är från individ till individ.

• Protea

Linda - jag haller med, men det kan ta langre men behover inte gora det!

• Lilaa
    mage06 skrev 2010-12-19 12:02:39 följande:
    En vanlig missuppfattning och myt.
    Ingen myt tyvärr. de barn på min förskola som är tvåspråkiga och har föräldrar som blandar språket pratar jättedålig svenska och de pratar även det andra språket dåligt. Medans de barn med ett annat språk hemma som har lärt sig sitt hemspråk först och svenska sen kan båda språken flytande.
  • Lilaa

Ett alternativ är ju att du enbart pratar svenska med honom och fadern enbart italienska. Viktigaste är då att ni båda är konsekventa.

• 1969
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:43:30 följande:
    Ingen myt tyvärr. de barn på min förskola som är tvåspråkiga och har föräldrar som blandar språket pratar jättedålig svenska och de pratar även det andra språket dåligt. Medans de barn med ett annat språk hemma som har lärt sig sitt hemspråk först och svenska sen kan båda språken flytande.
    Fast all forskning säger ju att det är just en myt. De studier som visade att det var förvirrande för barnen att lära sig två språk från start är från 1930-talet.
  • 1969
    Lilaa skrev 2010-12-25 09:45:41 följande:
    Ett alternativ är ju att du enbart pratar svenska med honom och fadern enbart italienska. Viktigaste är då att ni båda är konsekventa.
    Det är väl just så man gör
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!