• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • quilla
    Margaux skrev 2010-12-17 20:19:46 följande:
    Jag har BARA hört positivt om att prata flera språk med barnen. Så länge ni är konsekventa. Visst kan de bli lite senare med att sätta igån men när det väl händer så går det så bra så!
    Inte oroa er och droppa INTE svenskan är mitt råd!!
    Precis, om du som är svensktalande talar svenska med sonen och pappan italienska så ger det mycket i längden. Är pappan van att tala italienska ska han göra det och om ditt huvudspråk är svenka ska du tala det. Föräldrar som är ganska nya på svenska språket bör tala sitt modersmål med barnen i alla situationer, vid hämtning på förskolan osv. Din son kanske initialt blir lite senare i talet men kommer på sikt få ett försprång då han kommer behärka två språk, kunna jämföra dessa få en större metaspråklig medvetenhet. Jag ser bara fördelar med att fortsätta tala två språk.  Vad tänker sig barnpsykologerna ska hända efter tre månader och vad menar de är det negativa med att höra två språk? Små barn har mycket lättare att lära sig flera språk. Det är en ynnest.
  • vampyria2

Jag har jobbat i en skola där det var 97% invandrare och vi skulle rekomendera föräldrarna att enbart prata sitt eget modersmäl med barnen,  de lär sig lättare och bättre det andra språket om de har sitt modersmål ordentligt. Barn som är två språkiga blir ofta lite senare med talet men det är inge fara, de lär sig prata förr eller senare...jag skulle alltså fortsätta att prata båda språken med honom.

• agnieta

Ja pratar med var Julia polska min man grekiska och så hon borjade på dagis och bariar prata mest svenska ( hon är  20 mån ) och pratar veldit litte men de kommer :)

• Margaux
    agnieta skrev 2010-12-17 20:47:27 följande:
    Ja pratar med var Julia polska min man grekiska och så hon borjade på dagis och bariar prata mest svenska ( hon är  20 mån ) och pratar veldit litte men de kommer :)
  • katt

Pappan måste acceptera att ert barn är två språkigt. Det finns ingen nackdel med det det bara fördel barnet håller på att bestämmer sig och förstår båda språket så ni ska ge barnet tid . När barnet är fyra år kan ni börjar då oroa er om det inte går att höra vad han säger.

• sokie

Både jag o min bror lärde oss tala sent pga av att vi var två språkiga, samma för vårat gudbarn som oxå är två språkig, det verkar vara allmänt känt när man förhört sig att man tar lite längre tid på sig för att få ordning på språken, ta inte bort ngt språk. Vi har vänner i familjen som valde bort spanskan o idag ångrar dom sig djupt.

• alessa

Hej alla! Tack för alla era svar!!!

Det som jag försökte säga i mitt mail var att sluta prata svenska med honom i två-tre månader för att se om han kommer igång med italienskan ordentliget och sedan börja med svenskan igen såklart. Men det är något som säger mig att min son kan bli ännu mer konfunderad om jag helt plötsligt börjar prata ett italienska...

Hmmm jag håller med er alla och två år vad är det! Det finns barn som inte pratar förns dem är tre!

Tack igen för ert otroliga samarbete :)

Natti Natti

• ModestyB

Vår dotter är 2,5 och sen i talet. Hon är tvåspråkig, min make pratar konsekvent sitt hemspråk med henne. Vi ser det inte som ett problem att hon är sen i talet, det kommer-och när det kommer har hon två språk.
    Jag skulle inte vilja att mitt barn tappade bort ett språk bara för att hon tar lite längre tid på sig.

• FamilyGay
    smurfsyster88 skrev 2010-12-17 14:11:18 följande:
    men är man i sverige ska man kunna svenska.
    Haha jag tycker detta är en så bra kommentar. Jag är svensk och har bott hela mitt liv i Sverige men har en utländsk mor så är tvåspråkig. Min sambo är också utländsk så här hemma pratar vi två språk men inte svenska. Våran flicka är 2,5 och "kan" väl inte särskilt bra svenska. Hon förstår men inte lika bra som de andra språken och hon har inte fler än ett par ord, visst är det så fel, hon är i Sverige och SKA prata Svenska!

Till TS, jag tycker absolut inte att du ska sluta prata svenska just nu. Det är ofta runt 2 som språkutvecklingen plötsligt tar fart och om du då skippar svenskan kan det plötsligt bli svårt att börja igen. Som nästan alla andra redan skrivit så är han bara 2 år, ge honom lite mer tid. Om han fortfarande har problem vid senare ålder typ 4-5 så kanske ni borde välja bara ett språk men tror inte det är det rätta just nu.
  • Laeticia09

Har varit i samma situation då vi bodde utomlands med vårt första barn! Sluta inte med svenskan, det är ju viktigt att du kan uttrycka dig och prata med ditt barn på ditt "känslospråk". Han kommer att lära sig att med dig pratar han svenska och med pappa italienska. Viktigast att vara konsekvent. Även om tvåspåkigheten innebär att han blir lite senare med talet, så håll ut och var konsekventa. Det är en sådan vinst att vara tvåspråkig. Tvåspråkiga använder hjärnan på ett annat sätt, blir intelligentare helt enkelt!

Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!