• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • vivexa

mina tre barn är tvåspråkiga italienska-svenska, två av dem har varit mycket sena med pratet, en var tidig. det är helt normalt.

du ska absolut inte göra ett uppehåll med svenskan, och lyssna inte på italienska psykologer etc, de är hopplöst efter vad gäller tvåspråkighet, resonerar som för 50 år sedan!

• Laeticia09

Måste tillägga att man blir så förbannad på dessa efterblivna så kallade experter, alltifrån psykologer till svärmödrar. När vi bodde i Frankrike och jag ville prata svenska med min dotter tyckte vissa att jag utestängde min man. Andra hänvisade till urgamla idéer om att det var förvirrande för min dotter att höra två språk. Jag är glad att jag stod på mig! Det betydde mycket även för MIG att kunna prata mitt modersmål med mitt barn.

• oceanney
    alessa skrev 2010-12-17 21:57:56 följande:
    Hej alla! Tack för alla era svar!!!

Det som jag försökte säga i mitt mail var att sluta prata svenska med honom i två-tre månader för att se om han kommer igång med italienskan ordentliget och sedan börja med svenskan igen såklart. Men det är något som säger mig att min son kan bli ännu mer konfunderad om jag helt plötsligt börjar prata ett italienska...

Hmmm jag håller med er alla och två år vad är det! Det finns barn som inte pratar förns dem är tre!

Tack igen för ert otroliga samarbete :)

Natti Natti
    Barn har i alla tider klarat av att lära sig två språk. Som många skriver så tar det lite längre tid att komma igång men so what? När de väl kommer igång så är det ju med TVÅ språk. Strunta i alla "metoder". Att mamma pratar ett språk och pappa ett annat har alltid funkat. 
  • östgötetös

Jag tycker som många andra sagt att ni ska köra med både svenska & italienska. Barn utvecklas som sagt olika.
    En arbetskamrat till mig har en son, hon pratar svenska med honom medan hennes man pratar bosniska. Dock är han bara 1,5år just nu men det funkar bra för dem.
    En granne till mig de är svenskar, enspåkiga med andra ord men barnet blir 4år snart & när hon pratar så förstår jag knappt vad hon säger. Så otroligt otydligt.

Såååå, jag tycker ni ska fortsätta att använda båda språken. Ert lilla barn är ju som sagt inte äns 2 år!

Ge barnet bara lite tid.

Lycka till hur ni än gör!

• alessa

Oj vad många svar! Nu känner jag mig jättestark och kommer att stå på mig!

Justina: haha det är precis vad jag känner om italien. Uråldrigt!!!!! Man blir ju nästan rädd. ;)

TACK!!!

• Tekaka

Tja, vill ni ge ungen hyfsade förutsättningar och har för avsikt att bo i Sverige de närmsta 5 åren så är det väl självklart att ni ska lära honom svenska före italienska.

Eller hans pappa kanske vill att han ska bli utanför, ensam och inte kunna göra síg förstådd?

• MamaPapa
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:52:46 följande:
    Tja, vill ni ge ungen hyfsade förutsättningar och har för avsikt att bo i Sverige de närmsta 5 åren så är det väl självklart att ni ska lära honom svenska före italienska.

Eller hans pappa kanske vill att han ska bli utanför, ensam och inte kunna göra síg förstådd?
    Fast nu bor de ju i Italien om jag förstått det rätt
  • Tekaka
    MamaPapa skrev 2010-12-18 12:46:02 följande:
    Fast nu bor de ju i Italien om jag förstått det rätt
    Jaha...?!

Ja då borde de prioritera italienskan först såklart, det är givet om man vill att barnet ska göra sig förstådd med andra barn.
  • dripdrop
    Tekaka skrev 2010-12-18 13:07:58 följande:
    Jaha...?!

Ja då borde de prioritera italienskan först såklart, det är givet om man vill att barnet ska göra sig förstådd med andra barn.
    Fast det verkar ändå som att barnen lär sig språket i landet de bor i lättare än det andra, när det kommer till flerspråkiga barn. Italienskan kommer nog falla sig naturligt då alla kompisar osv pratar det. Därför bör man ju fokusera lite mer på svenskan i detta fallet, tycker jag. Tvärtom om de hade bott i Sverige.
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!