• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Halcyon01
    Jat skrev 2010-12-19 17:34:47 följande:
    jag svarade aldrig på dolt nr förr, innan jag fick barn. antagligen föratt jag inte orkade prata när ja inte visste vem det var.

idag svarar jag alltid när det är dolt nr.

tycker det är oansvarigt att inte göra det, det kan vara något viktigt, som sjukhus, dagis eller dylikt.
    är det någon jag inte vill prata med säger jag helt ärligt att jag inte har tid att prata just nu, upptagen mm...
    det är väl inte så svårt? tar några sekunder av mitt liv att svara i telefon......
    Men hur roligt är det när man svarar och någon lägger på luren eller inte ens själv svarar, utan bara tyst i luren medan man säger "hallå, hallå någon där"? Blah.
  • Anonym (svarar inte)

Kan ju tillägga att MVC, BVC, Förskola och Sjukhus har alla ringt mig och INGEN av dessa har haft dolt nummer.

• Anonym
    Anonym (svarar inte) skrev 2010-12-19 20:57:04 följande:
    Dom behöver inte avslöja vad det gäller, om någon ber mig ringa upp så gör jag såklart det!
    Lämna meddelande kan man göra utan att bryta sekretessen.
    Precis. Kan ju bara säga att dem behöver prata och ge ett nummer som man kan ringa upp. Om det är VIKTIGT så lämnar man ett meddelande.

Svarar inte heller på doltummer.
  • älskarlivet81

Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?

• inyourface

Jag svarar inte på dolt nummer, för det mesta. (Om jag vet att min doktor ska ringa tex så svarar jag ju såklart.)
    Mitt ex ringde anonymt flera gånger om dagen, hotade och stalkade mig, och trots att det är över 5 år sen han slutade, så får jag fortfarande ångest och en klump i magen när jag ser "dolt nummer" på displayen. Vet inte varför jag fortfarande känner så efter så lång tid. Det sitter bara kvar helt enkelt. Fast att jag rent logiskt, inom mig vet att det inte är han som ringer, så känns det så ändå. Min kropp liksom kopplar samman "dolt nummer" med ångest.

Psykfall som jag tydligen är.

The truth hurts, the lie's worse
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (mia)

Jag svarar ytterst sällan vid hemligt nummer. Om man måste nå mig kan man ringa mitt mobilnummer och de jag vill ska kunna nå mig har det numret och de kan lämna röstsvar där om jag inte kan svara.

Oftast är det säljare som ringer hemtelefonen med hemligt nummer. VET jag att ett sjukhus ska ringa upp mig svarar jag såklart men jag har inget intresse att prata med en okänd som ringer. Vill jag något så söker jag upp den istället.

• älskarlivet81
    sirivonessen skrev 2010-12-19 21:03:52 följande:
    Japp det är min röst men jag säger även att jag helst vill ha sms eftersom jag bara lyssnar av svararen en gång i månaden typ. 
    ok, ja men då hade jag absolut skickat mess och bett dig ringa upp.. Fast problemet är väl att jag som lärare inte vill ge ut mitt mobilnummer.. Men i nödfall kan jag väl skicka mess i så fall om jag var tvungen att få tag på personen.

Jag hade en elev en gång där jag hade ringt från min mobil utan att skydda numret.. Sen fortsatte den här mamman ringa mig typ hela tiden, till slut fick jag faktiskt säga ifrån att jag inte ville att hon ringde dit.. 
  • Halcyon01
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:02:21 följande:
    Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?
    Man får ett sms när man har fått ett röstmeddelande. Jag har inte pratat in på min (den här gången) men även när jag hade så var det bara "jag kan inte svara nu, lämna ett meddelande, tack". Jag kan inte riktigt hålla på och lämna ut namn, personnumer etc.
  • Anonym (svarar inte)
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:02:21 följande:
    Självklart har jag ett "egen inspelat meddelande" och jag lyssnar av det så fort jag ser att ett meddelande lämnats!
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"