• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Meddelande borttaget
  • mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 22:04:06 följande:
    De 10 timmarna ska inte användas till telefonsamtal! Inte för oss i alla fall, de är till för planering.
    Hm jag har aldrig upplevt att den tiden var reglerad på något sätt.
    Man planerade, rättade prov, eller gjorde prov.
    Naturligtvis kunde man vara tvungen att ringa på kvällen, folk jobbar ju på dagtid.
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 22:06:36 följande:
    Hm jag har aldrig upplevt att den tiden var reglerad på något sätt.
    Man planerade, rättade prov, eller gjorde prov.
    Naturligtvis kunde man vara tvungen att ringa på kvällen, folk jobbar ju på dagtid.
    Fast vem betalar de telefonsamtalen då? Jag använder inte min privata telefon för jobbsamtal mer än i absoluta nödfall..

Ja, folk jobbar på dagtid, så även vi lärare..
  • duvetmia

Mitt ex ringde från dolt nummer och trakasserade mig i 2 år innan jag böt nummer. Därför svarar inte jag.

• Meddelande borttaget
  • mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 22:07:28 följande:
    Fast vem betalar de telefonsamtalen då? Jag använder inte min privata telefon för jobbsamtal mer än i absoluta nödfall..

Ja visst jobbar lärare dagtid, men ska man ha tag på föräldrar så får man oftast ringa kvällstid.
    Ett samtal kostar ju eg ingenting och hur många ggr behöver man ringa per elev och år?
    de flesta ingen gång, ett fåtal några fler ggr
  • älskarlivet81
    sirivonessen skrev 2010-12-19 22:09:50 följande:
    Att tala om ett nummer som man kan bli nådd på som lärare är INTE lika med att man är tillgänglig dygnet runt.

Man kan ju skriva i sms:et vilken tid det går bra att ringa. Givetvis dagtid!

Dra inte alla över samma kam. De flesta föräldrar vill inte ringa sina barns lärare efter kl 18 eller "i tid och otid".
    Fast mina elevers föräldrar vet ett nummer de kan nå mig på: arbetslagets telefon :) Där är nästan alltid någon som svarar och är inte jag där så lämnar mina kolleger ett meddelande till mig..

• Winnertaco
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 22:07:28 följande:

Ja, exakt så är det!
    Jag tycker att mail är suveränt om det inte handlar om nått som man verkligen måste PRATA med elevens föräldrar om.

Dessutom är det väl inget som säger att förtroendetiden görs på kvällen, många gör den på eftermiddagarna på skolan. Jag för min del har ganska svårt att sitta hemma och jobba när barnen är hemma, får ingenting gjort!
    Johanna -06 Ludvig -08
  • Putte11

Självklart helt valfritt hur man vill agera och framstå, men själv kan jag bara älska hur mycket ursäkter folk kan hitta på för ett associalt beteende som bara drabbar en själv.

• älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 22:10:40 följande:
    Ja visst jobbar lärare dagtid, men ska man ha tag på föräldrar så får man oftast ringa kvällstid.
    Ett samtal kostar ju eg ingenting och hur många ggr behöver man ringa per elev och år?
    de flesta ingen gång, ett fåtal några fler ggr
    Vi har mobilnummer till våra elevers föräldrar och ringer så klart bara om vi måste. Och oftast behöver vi få tag på dem på en gång just då och då kan man inte vänta till kvällen..

Hmm, detta blev väldigt ot nu. :) Jag förstår de som inte svarar när det ringer någon med dolt nummer, men så länge man kan lämna meddelande är det ok! 
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"