• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 21:20:42 följande:
    Men vad spelar det för roll om eleven hör dej säga att du söker mamma?
    Det enda jag kan tänka mej är väl att ungen raderar meddelandet, men det lär du ju märka när mamman inte hört av sej.
    Sen kan man kanske välja att söka folk via mobilen, oftast så är det ju så att den som äger nmobilen är den som svarar, inte som på hemtelefonen där hela familjen turas om att svara
    Ja, jag ringer i första hand mobilen.
    Jag vill vara säker på att föräldrarna hör meddelandet och att inte eleven raderar, blir merjobb för mig om jag inte vet om meddelandet kommer fram. 
  • Meddelande borttaget
  • mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:23:11 följande:
    Ja, jag ringer i första hand mobilen.
    Jag vill vara säker på att föräldrarna hör meddelandet och att inte eleven raderar, blir merjobb för mig om jag inte vet om meddelandet kommer fram. 
    Ja då är ju mobilen bäst.
    Vad är det för ungar du har??
    Jag hade en hel del specialundervisning och samtlig kvarsittningt ex men har aldrig stött på något missbruk av telefonnr.
    Däremot har jag stött på lärare som vägrat ringa, bara mail vill de befatta sej med.
    Funkar ju sådär när man inte har dator, vilket jag inte hade när min yngste gick i skolan
  • oOOo  oOOo

Jag svarar bara när jag känner för det oavsett vem som ringer. Är det viktigt kan de ringa igen.

• Anonym (Kommunalaren)

Har bara läst de sista inläggen, så detta kanske har kommit upp tidigare. Jag jobbar på miljökontoret i en kommun, och när vi ringer från våra arbetstelefoner blir det med dolt nummer, det är inget vi kan ändra på tyvärr.  Jag förstår om många inte vill/vågar svara när man inte ser vem det är som ringer, och då är det bra att ha en telesvarer. Men jag möter ofta kunder som är sura då de har försökt få tag på mig eller på någon av mina kollegor, men inte lyckats då vi ibland kan vara svåra att nå. Vi har fått deras namn och nr och ringt upp ett flertal gånger, men då vi ringer med dolt nr och de saknar telesvarare så syns inte detta - många blir då arga eller sura tyvärr.

Bara en liten tanke - att ni som kanske sökt en myndighet eller så kan ha detta i bakhuvudet, vi ringer ofta från dolt nr. Då är det bra om ni har möjlighet att svara eller ha telesvar på.

//Jag

• vimsan06
    haha du är knappast socionom eller enhetschef. Då skulle du inte har såna svårigheter att förstå detta fenomen,vilket inte direkt är svårförstått. Oavsett utbildning men speciellt inte som socionom. Du skulle heller inte skriva ""jag får VIBBAR att det är lite PSYKVARNING på dom som inte svarar på skyddat nummer
    jag skulle kunna räkna upp minst tio orsaker på varför jag inte svarar på okänt nummer men du verkar inte va den vassaste kniven i lådan så jag tror ändå inte du skulle förstå. du aktiva kvinna ASG=)
  • Anonym (lärare)
    sirivonessen skrev 2010-12-19 21:23:42 följande:
    Den lösningen hade jag gillat: att få ett sms så att jag kan ringa upp när det passar mig. Utmärkt. Och ang problemet: Har inte ni lärare tillgång till telefoner på skolan?  
    Vi har en telefon på 12 pedagoger. Nu fick vi order att skicka sms direkt till föräldrar till några enstaka elever vid skolk, och då skulle det först ske från våra privata mobiler och vi skulle få ersättning, men vi protesterade och fick en jobbmobil till detta. Vi vill helt enkelt inte lämna ut nåra privata nummer till föräldrarna...
  • Åsa

Två jag känner är dåliga på att svara om det är hemligt nr vilket vi har pga tidigare jobb. Ingen av dem har telefonsvarare och jag har tröttnat på att ringa x flera och jaga, det får vara upp till dem om de inte vill bli nådda. En av dem har hemligt nr själv, tur att jag inte bryr mig utan svarar...

• älskarlivet81
    sirivonessen skrev 2010-12-19 21:23:42 följande:
    Den lösningen hade jag gillat: att få ett sms så att jag kan ringa upp när det passar mig. Utmärkt. Och ang problemet: Har inte ni lärare tillgång till telefoner på skolan?  
    Jo, tillgång till telefoner har vi, men inte mobiltelefoner, då får vi ju använda vår egen om vi ska skicka sms t.ex.
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"