• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:02:21 följande:
    Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?
    Telefonsvarare finns ju i själva telefonen, vem som helst i familjen kan ju såklart lyssna av den om de vill
    Men man behöver ju inte säga vad det gäller bara vem man är och vem man söker och att man vill bli uppringd
  • älskarlivet81
    Halcyon01 skrev 2010-12-19 21:05:50 följande:
    Man får ett sms när man har fått ett röstmeddelande. Jag har inte pratat in på min (den här gången) men även när jag hade så var det bara "jag kan inte svara nu, lämna ett meddelande, tack". Jag kan inte riktigt hålla på och lämna ut namn, personnumer etc.
    Jo, men hur ska jag veta att jag ringt rätt när det är en automatisk röst? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (NEJ)

Nej jag är en såndär som det är "psykvarning" på.
    Svarar inte på skyddat nummer för att mitt ex, som utsatt mig för sexuellt våld en sisådär hundratals gånger, både under förhållandet och letat upp mig ute och våldtagit mig, även har telefonterrat mig.

Så, sorry alla som ringer mig med skyddat nummer. Kan ni inte tala in ett meddelande eller skicka ett sms och be mig ringa upp så får ni inte prata med mig.

• älskarlivet81
    mamita64 skrev 2010-12-19 21:06:59 följande:
    Telefonsvarare finns ju i själva telefonen, vem som helst i familjen kan ju såklart lyssna av den om de vill
    Men man behöver ju inte säga vad det gäller bara vem man är och vem man söker och att man vill bli uppringd
    Jo, men jag har ringt till mobiler där det bara är den automatiska rösten som säger vilket nummer man ringt typ och att man kan prata in meddelande. Då pratar jag aldrig in.. Och ringa hem till ngn och prata in är inte heller så klokt, eftersom jag är lärare. Det beror på i vilket ärende jag ringer.. Ringer jag för att en elev hittat på ngt pratar jag inte in på hemtelefonens svarare då det kanske är eleven som lyssnar av först.
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:02:21 följande:
    Men ni som säger att man ska lämna meddelande om man ringer från dolt nummer, har ni då en telesvarare där ni själv pratat in så den inte är automatisk? Jag som jobbar i skolan pratar aldrig in på en telefonsvarare där inte mottagaren själv pratat in svarsmeddelande. Hur ska jag veta att ni 1. lyssnar av svararen, 2. att mottagaren är rätt?
    Japp, vi har meddelande om att folk ska lämna meddelande. Jag får sms och mail med meddelandet och nummer, så min mormor som har fobi för telefonsvarare behöver bara låta det gå till svararen så får jag sms med hennes nummer. 

Nya bvc ringde i fredags och då  hann jag inte svara men det var dolt nummer, fast eftersom de sa vad det gällde så kan vi ringa upp imorgon.  
  • Colisa
    Erica80 skrev 2010-12-18 14:24:38 följande:
    Word!!!
    Vad har utbildning, arbete och att TS är en aktiv mamma med saken att göra.. Kanske är hon lite bättre än oss andra?
    "Jag är inte bara fördomsfull, jag är mamma också."
  • chokladkaffe

Jobbar inom socialtjänsten och jag gömmer aldrig mitt nummer när jag ringer i jobbet. De människor jag ringer byter nummer väldigt ofta för de inte vill bli nådda och om de inte vet vem som ringer svarar de inte. Tycker det är helt naturligt hos de människor. Vi som inte är rädda för andra människor, skyldiga folk pengar för droger eller liknande kan väl ta och svara men det är för mig inte särskilt konstigt att alla inte gör det.

• Anonym (jomenvisst)
    Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
    Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 
    Jag svarar oftast oavsett, men det händer allt oftare att olika marketingbolag har automatisk uppringning och att linjen är helt död när man lyfter luren redan efter 2:a signalen. Flera av dessa ringer med dolt nummer som avsändare, och om man blivit uppringd 5 gånger under en vecka (med just dolt nummer som avsändare) så kan man till slut tappa lusten att svara (om det nu står dolt nummer). 
    Nu ska man komma ihåg att jag oftast svarar - om jag kan. Är det något enstaka tillfälle när jag inte kan svara, så tänker jag att OM det är tillräckligt viktigt får vederbörande ringa igen.

Men jag har inte tänkt på att sjukhus och polis kan ringa från skyddade nummer... Tack så mycket för denna info. Kommer verkligen att fortsätta att svara varje gång som jag kan. Men glöm inte att man ibland kan ha förhinder eller faktiskt inte vara hemma när det ringer.

Solig
    /m
  • mamita64
    älskarlivet81 skrev 2010-12-19 21:10:53 följande:
    Jo, men jag har ringt till mobiler där det bara är den automatiska rösten som säger vilket nummer man ringt typ och att man kan prata in meddelande. Då pratar jag aldrig in.. Och ringa hem till ngn och prata in är inte heller så klokt, eftersom jag är lärare. Det beror på i vilket ärende jag ringer.. Ringer jag för att en elev hittat på ngt pratar jag inte in på hemtelefonens svarare då det kanske är eleven som lyssnar av först.
    Men vad spelar det för roll om eleven hör dej säga att du söker mamma?
    Det enda jag kan tänka mej är väl att ungen raderar meddelandet, men det lär du ju märka när mamman inte hört av sej.
    Sen kan man kanske välja att söka folk via mobilen, oftast så är det ju så att den som äger nmobilen är den som svarar, inte som på hemtelefonen där hela familjen turas om att svara
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"