Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.
Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.
Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????
Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer??
Jag svarar oftast oavsett, men det händer allt oftare att olika marketingbolag har automatisk uppringning och att linjen är helt död när man lyfter luren redan efter 2:a signalen. Flera av dessa ringer med dolt nummer som avsändare, och om man blivit uppringd 5 gånger under en vecka (med just dolt nummer som avsändare) så kan man till slut tappa lusten att svara (om det nu står dolt nummer).
Nu ska man komma ihåg att jag oftast svarar - om jag kan. Är det något enstaka tillfälle när jag inte kan svara, så tänker jag att OM det är tillräckligt viktigt får vederbörande ringa igen.
Men jag har inte tänkt på att sjukhus och polis kan ringa från skyddade nummer... Tack så mycket för denna info. Kommer verkligen att fortsätta att svara varje gång som jag kan. Men glöm inte att man ibland kan ha förhinder eller faktiskt inte vara hemma när det ringer.

/m