• betula

BF september 2011

Inatt drömde jag att min älskade sambo var ute och svirade och sen kom hem m ett gäng för mig okända människor. Två tjejer där höll typ på och "bråkade" om vem som skulle få min sambo o ingen viste om att jag fanns. Fan jag vart så svartsjuk och ledsen! Tur nog har jag världens bästa sabo som aldrig skulle göra nåt sånt i verkligheten, vilket kändes skönt att vet5a när jag vaknade sen iaf.

Annars så vaknade jag m förbannande huvudvärk som jag hoppas skall gå över. För i em skall jag på anställningsintervju. Snälla håll tummarna för mig! Känner att jag behöver det.

• betula
    kantarellkisse skrev 2011-02-08 23:38:00 följande:
    Igår började mardrömmen med blod.Mycket och färskt. Och även om det är borta nu får jag ont när jag rör mig längre stunder. Så läkarna i Polen har beordrat ökat progesteron (graviditetsbevarande hormon som jag får extra av och nu då extraextra) och sängläge i tre dagar. I och med att blödningen stannat av och tappen är stängd betraktar de det som hotande missfall och inte som missfall. Gynakuten vill däremot inte träffa mig eftersom de ändå inget kan göra, så jag vet inte om lillsudden har ett hjärta som slår fortfarande eller om jag ligger i sängen alldeles i onödan. Jag ska höra av mig om jag blöder supermycket eller får jätteont. Har ett inbokat VUL nästa vecka så jag får väl vänta på det... ska ringa min egen gyn imorgon och fråga om det är möjligt att få komma in och titta. För oron är värst, och den blir inte bättre av att ligga still och bara vara uppe i 15-minutersintervaller för kattmatning, toabesök och mat till mig.
    Ta det lugnt! Håller alla tummarna att det bara är en ofarlig blödning och att allt bara är onödiga försiktighetsåtgärder!

KRAAAAM
  • betula

Försäkring har vi inte diskuterat ännu, men ser det som en självklarhet att vi skall teckna det. Frågan är bara VAD? Har länsförsäkringar till boende o bil, men folksam till hundarna. Undra om man får nån rabatt hos länsförsäkringar om man tecknar hos dem (för de bör väl ha en gravidförsäkring?)? Folksam brukar vara snåla m rabatter tycker jag, men å andra sidan är jag supernöjd m dem gällande hundarna.

Idag är sista inskrivningsbesöket hos BM. Nu skall jag vägas, mätas och allt vad det är som skall undersökas :D

• betula

Hittade denna sida bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Barn/Gravidforsakring/Jamfor-gravidforsakring/

Känns nästan som det lutar åt folksam, men länsförsäkrningar känns så mkt smidigare iom att man har hem o bil där... Tror även att jag har en personförsäkrning där som min mor fortfarande betalar. Folksam ger ersättning för vissa grejer (gällande mig & sambon) redan från v 10, så skall man ha den borde man ju teckna försäkringen så fort det bara går liksom...

• betula
    kantarellkisse skrev 2011-02-10 16:13:30 följande:
    Tittar in med goda nyheter. Min egen (privata) gyn stuvade in mig idag istället för min ordinarie tid på måndag eftersom jag haft ordentliga blödningar. Och på skärmen fanns ett embryo i åttonde veckan (någon dag sent men tydligen inom normal felmätning) med ett tickande hjärta. Den liknade mest en lite ojämn puttekula nu, men tog mycket mer plats i fostersäcken än förra veckan och verkade mer sväva omkring i mitten) Han såg ett ställe som såg ut att ha kunnat ha blött tidigare, men livmodern hade inte fyllt på med blod så han trodde faran var över nu. Fick en ny tid 8/3 mest för att hålla mig lugn och harmonisk, då trodde han det skulle se ut som en liten rörlig människovarelse istället. Jag får ju annars inget UL förrän RUL eftersom jag bestämt mig för att inte göra KUB då jag ändå inte skulle abortera för trisomi 21 (möjligen för 13 och definitivt för 18 - men de är mycket mer sällsynta) och då skulle ett evt FVP vid dåliga värden bara innebära större risker för Lillsudd. Dr Gyn tyckte att jag gjorde en helt okej slutsats att inte göra KUB och bokade istället in ett sista VUL i v. 12
    Vad underbart att höra!! Tusan vad glad jag blev för din skull nu!
  • betula

Idag har vi varit på inskrivningen m sista prover och grejs. Fick veta att min järndepå är superhög och bra, vilket överraskae lite trots att jag alltidhaft bra hb. Jag äter lite speciellt och just järnrik mat är inte riktigt det som står på min favvolista, men uppenbarligen är min kropp duktig på att ta tillvara på järnet den får iaf. :)

Jag har inte vägt mig på flera år, men har legat ganska så stadigt på 52-54 kg de senaste 10 åren iaf, så när vågen visade 54,7 kg idag beslutade jag mig för att jag nog gått upp lite trots allt. :) Jag har bara vägt över 54 kg en gång i mitt "vuxna" liv och det var en kort period då jag tränade mkt (muskler) och kom upp i en vikt på 56 kg.

Sambon överlevde gynundersökningen på andra sidan av vikväggen. BM visade mig livmoderna, men trots att hon satte mina fingrar precis där den var kunde jag inte känna den :P Så jag gissar att jag kan låte bli att klämma på magen ett tag o vänta tills den är större. :P

• betula
    MuM2girls skrev 2011-02-11 13:18:32 följande:
    Morgonen börja med tårar och förtvivlan, lite ljusrosa blod på toapappret, verkligen lite men det fanns där:( Jag blir ju jätte nojjig av detta!! Det har inte kommit något mera en den där lilla ljusrosa fläken. Jag tänkte, jaha tack för den. Hade ju inskrivningen i dag me, och gick dit med tårarna instägnda, sa vad som har hänt och hon sa att det är nog ingen fara och berättade att 30-50 av alla gravida har en liten blödning under graviditeten.
    JAg gjorde alla prover och allt var perfekt:D Bara BIM som var lite negativt! MEn jag skulle slippa glukosbelastning, men sedan kom det ju upp att min pappa har fått diabetes på äldre dar, och då försvann hoppaet att sippa. Så denna graviditet så blir det glukosbelastning slapp det förra gången pga pappa inte hade fått diagnosen då!!!
    Sedan gjordes en gyn undersöknning, och allt såg bra ut, livmodern var så stor som den skulle vara i v 11:) Och hon fick inget blod på fingrarna:D MEn hon sa att min tapp kan vara känslig för den ligger så långt ner så den kan lätt blöda lite, men hon sa att jag måste göra lite knipövningar för att få upp tappen lite.
    Nu är det bara hoppas på att det inte blir några mer ljusrosa blödningar, om det skulle hända skulle jag ringa och få en tid till en läkare.
     Så nu vet jag inte om jag ska gråta eller vara lycklig att allt såg bra ut!!!
    Klart du skall vara lycklig över att allt såg bra ut! Hon hittade ju tom en livmodertapp som kanske är lite känslig och kan blödalite, vilket ju inte behöver vara det minsta farligt. :) superbra ju! Kör lite knipövningar och få upp den där tappen, så skall du se att allt snart känns bättre ;)
  • betula
    syltvessla skrev 2011-02-11 13:49:01 följande:
    En lite fråga...
    När man är på inskrivningen.. kollar dom om man verkligen är gravid då?
    e de till och med så att dom kan kolla om de finns något levande där inne?
    På mig har de inte gjort nåt gravtest eller kollat om något lever där inne, däremot kollade de ju storleken på livmodern nu på gynundersökningen som var i veckan.
  • betula
    SannaMac skrev 2011-02-11 18:57:48 följande:
    Tyvärr, men har samma problem. Det sticker och "bränner" i bröstvårtorna. Ska nog testa vanlig superfet kräm, locobase. Kanske funkar?!

Vad funkar mot AKUT illamående?? Jag småäter, oftast bra grejer, jag dricker vatten, jag tar frisk luft någon gång per dag och rör på mig... men fan alltså, såhär på kvällen bara ökar illamåendet och jag vet inte vad jag ska ta mig till Kan ju inte kräkas... 10+2 idag...
    Samma här. Slog till i affären och jag vet inte vart jag skall ta vägen :( Dricker vatten och skall testa att försöka få i mig en morot nu tänkte jag, men det e f-n inte roligt.
  • betula
    hanna elise skrev 2011-02-11 19:27:48 följande:
    Hon läste kortet och skrattade till lite, sen frågade hon vad vi menade. Det syntes att hon var lite rädd för att bli för glad, hon var nog inte riktigt säker på att det var sant.
    När jag då sa att jag har en bäbis i magen som ska komma efter sommaren så gled hon ner från sin stol och gick försiktigt runt bordet, smög upp i mitt knä, kramade om och skrattade och grät.

Hon sa att det var den bästa presenten hon nånsin fått. Tom bättre än studsmattan, ;)

Sen fick jag en uppläxning av henne om att jag måste äta mer mat så att bäbisen överlever. (Jag äter mkt till lunch och frukost, men middag går bara inte....) 
    Åh, bättre än studsmattan! Hjärta

Och bra, nu kommer hon hålla koll på dig så att bebis får tillräckligt m mat. :)
Svar på tråden BF september 2011