Satt precis och kolla på En unge i minuten. Sambon fick spela in då jag somnar runt 20 på kvällarna, haha. Shit vad jag grät, redan en minut in i början ju! Snacka om hormon-monster, bölar värre än en unge ju! Hahaha
Jag hade en ganska bra förlossning, fram tills de tog vattenhinnorna, satte värkstimulerande och allt blev kaos och panik. Värkarna startade runt 02 på natten den 23 december och jag badade och satt i soffan med vetekudden om vartannat. Kunde andas igenom värkarna ganska bra, hade det jättebra hemma i mitt bad så jag badade faktiskt till runt kl. 10 då jag kände att det nog var dags att åka in. Då kom värkarna med ca 5-7 minuters mellanrum och jag hade problem att andas mig igenom dem själv.
Klockan 12 blev jag inskriven på FL och var öppen 5 cm. Fick hoppa i badet och ligga där med lustgas, underbart! Kräktes en gång tror jag, efter för mycket saft och lustgas på varandra. Låg där till ca 15 tror jag, då ville de att jag skulle upp och kissa. Bm lovade att jag skulle få hoppa tillbaka i badet, men efter toabesök undersökte hon mig och jag hade bara öppnat mig 6 cm så hon ville ta hinnorna. Sagt och gjort. Efter det blev värkarna av en helt annan karaktär, fy fasen!! Jag skulle nog ha satt en EDA innan de bestämde sig för att ta hinnorna kan jag tycka nu i efterhand, men jag hade beslutat mig för ingen bedövning så då körde jag utan. Lustgasen hjälpte föga i alla fall och värkarna var inte riktigt så hjälpsamma som de ville så de satte även värkstimulerande dropp, vilket gjorde allt ännu värre. Bebis ville inte komma ner och jag hade så ont och ingen kontroll, ja det var fruktansvärt om jag ska vara ärlig.
Till slut var jag helt öppen men krystvärkarna gjorde inte så mycket, bebis kom aldrig förbi spineal-tapparna (stavning?) och jag var helt slut samt att hjärtljuden sjönk på bebis när jag hade värkar så beslut om sugklocka togs. Jag fick bäckenbotten-bedövning samt lokalbedövning då de klippte mig så jag inte skulle spricka tokigt. 19.58 kom sonen till världen efter världens dragkamp och jag minns mitt i allt kaos att han kom på sista försöket, annars hade det blivit akutsnitt.
Tror det är bra att få skriva om det, första halvan var alltså drömförlossning på alla sätt och vis, men slutade i panik och ont och fy fasen... Så jag är lite kluven inför en förlossning till om jag ska vara ärlig. Jag hoppas så innerligt att det ska gå bättre nästa gång och att min kropp kommer veta vad den ska göra. Jag kommer nog be om Aurora-samtal inför nästa förlossning och ska skriva ett tydligt förlossningsbrev som MÅSTE följas. Men än vet jag inte om jag ska ta EDA eller inte...
Ja, tack för ordet då. Och för att återgå till programmet, jag älskar förlossningsprogram, tror det hjälper mig att bearbeta också. Är väldigt glad att det kommit ett svenskt program nu.