• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • villsågärna38
    HannaS86 skrev 2010-12-28 23:20:53 följande:
    Jag hade velat göra korta behandlingen men på sahlgrenska är långa standard och när jag sa att jag gärna ville testa korta behandlingen för att slippa klimakterievallningar och huvudvärk till fjärde donationen lät det som att det inte var ett alternativ för det brukade de inte göra. Lite synd (nu menar jag inget illa om barnmorskorna där, de är helt fantastiska).
    Ja det låter onekligen gammalmodigt tycker jag. Vilken kämpe du är!! Kram
  • Noiis

Nu kommer jag med en dum fråga, hoppas ingen tar illa upp men nu har jag funderat ett bra tag här.
    Visst är det väl så att man kommer före i kön om man har en som kan tänka sig donera och att man då kan göra en korsdonation?
    hur löser ni det? tar man en vän eller tar man en släkting som är villig? eller finns det nåt forum där man kan hitta en "donator vän"? eller är det helt enkelt så att om man inte har nån närstående som vill donera får man då gott stå i den långa kön?

• Anonym
    Flisan86 skrev 2010-12-28 23:30:48 följande:
    Var ska du donera?

Man fryser generellt inte ner ägg (då det ofta inte går så bra att tina upp dem igen!), utan befruktade embryon, men om hon får en remiss för ÄD och hamnar i kö och du korsdonerar för henne så gör du ju det till ett annat par och sen har hon sin behandling till godo. Om hon kan få en remiss för ÄD kan man väl ändå göra IVF privat medan man väntar?
    I vissa delar i landet är det max 36 för anhörigdonation, men det är nog direkt donation då tror jag? Tänk på att du också måste utredas och ta infektionsprover med minst 6 månaders mellanrum.
    Stockholm kommer det att bli. Vilket sjukhus - ingen aning. Kliniken min syster går på heter något med sofia i namnet tror jag. Så du menar att jag kan korsdonera redan så fort de ställt sig i kön - behöver jag inte vänta tills att det är deras tur för insättningen? Det var en lysande nyhet för då hinner jag ju kanske inte bli för gammal. Tydligen var det året man fyllde 36 som räknades som ens 35:e år, så då borde jag hinna.

De har ej fått remiss till ÄD, eftersom jag tror hon har tvekat lite, men det börjar så smått sjunka in att äggen hennes inte är tipp topp och framförallt väldigt få trots superduper kuren maxdos. Det är ju heller inte bara för mottagaren helt enkelt att bara ställa om från IVF till ÄD - man vill nog först testa för att få sina egna gener på barnet så att säga, de ville det i a f. Det krävs en tankeprocess, men nu är hon nog snart därändå för barn vill de verkligen ha.
  • Hannah74

Gå in i länken 2 inlägg innan ditt. Där finns nog bättre svar.

• Flisan86
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-28 23:37:21 följande:
    Nu kommer jag med en dum fråga, hoppas ingen tar illa upp men nu har jag funderat ett bra tag här.
    Visst är det väl så att man kommer före i kön om man har en som kan tänka sig donera och att man då kan göra en korsdonation?
    hur löser ni det? tar man en vän eller tar man en släkting som är villig? eller finns det nåt forum där man kan hitta en "donator vän"? eller är det helt enkelt så att om man inte har nån närstående som vill donera får man då gott stå i den långa kön?
    Det finns flera ställen på nätet att söka donator på. Tror inte att man får på FL. Men det finns ju villhabarn.com och vilka det nu är.... annars är det nog väldigt blandat, vänner, släktingar, vad man nu hittar... Det handlar jü då egentligen inte om att ta någon annans plats i kön, utan man får gå före för att man rekryterar en donator som kan bidra. Vanligtvis hjälper ju varje donation två par, och den som får gå före i kön delar på en anonym donator med ett annat par. Så egentligen är det win-win för alla.
  • Anonym (Vill)
    Anonym skrev 2010-12-28 23:38:55 följande:
    Stockholm kommer det att bli. Vilket sjukhus - ingen aning. Kliniken min syster går på heter något med sofia i namnet tror jag. Så du menar att jag kan korsdonera redan så fort de ställt sig i kön - behöver jag inte vänta tills att det är deras tur för insättningen? Det var en lysande nyhet för då hinner jag ju kanske inte bli för gammal. Tydligen var det året man fyllde 36 som räknades som ens 35:e år, så då borde jag hinna.

De har ej fått remiss till ÄD, eftersom jag tror hon har tvekat lite, men det börjar så smått sjunka in att äggen hennes inte är tipp topp och framförallt väldigt få trots superduper kuren maxdos. Det är ju heller inte bara för mottagaren helt enkelt att bara ställa om från IVF till ÄD - man vill nog först testa för att få sina egna gener på barnet så att säga, de ville det i a f. Det krävs en tankeprocess, men nu är hon nog snart därändå för barn vill de verkligen ha.
    Sofia hemmet är kanon bra!!!!! där brukar det mesta gå fort för dom tar inte hand om fler än vad dom kan hjälpa fort! dessutom är det rätt svårt att få vård just där
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 23:32:46 följande:
    Allt är inte svart eller vitt, det finns dom som misshaldlar adopterade barn oxå..

Det finns alla typer av människor, det finns till o med dom som efter ÅR av försök med hjälp av IVF äntligen lyckas bli gravida och när det väl händer så gör dom ABORT. Så, det är bara att inse, alla tycker olika och tänker olika.
    Och beläggen för din ståndpunkt att ÄD är oetiskt finns... var?

(Jag drog ett grovt exempel för att höra din åsikt i frågan. Att alla är olika har jag klart för mig. Glad)
  • villsågärna38
    Anonym skrev 2010-12-28 23:25:18 följande:
    Tusen tack. Ska ringa dit. Ja det är Sthlm får vår del det kommer bli i så fall.  Oj det börjar bli ont om tid i så fall. De går nu på en privat klinik för att det skulle gå fortare för dem att få göra IVF (kan den heta ngt med sofia eller så kanske??) och deras läkare skriver väl en sån remiss åt dem om de inte lyckas med sina egna ägg? Jag ska ringa Kristina tack för upplysningen. Hur lång tid blir det för dem om jag INTE godkänns som donator månntro? Är det år liksom vi talar om i så fall? Tittar de ingenting på hur donatorns graviditetshistorik ser ut eller hur man säger? Jag menar om man blev lätt gravid själv osv. Jag menar en del har ju bra ägg uppåt 40-årsåldern och så.
    Det är nog ungefär ett års väntetid utan korsdonator tror jag, det var det sista jag hörde iaf. Och åldersgränsen tror jag är rätt tuff så ta kontakt så snart ni bara kan. Jag är inte säker på att läkaren på Sophiahemmet (måste det vara) kan skriva remiss, det kan vara så att någon läkare på Huddinge måste bedöma om de har rätt till äggdonation. Men som sagt, ring Kristina på Huddinge så får ni svar på allt.
  • Flisan86
    Anonym skrev 2010-12-28 23:38:55 följande:

De går nog på Sophiahemmet och gör IVF. Närmast för dem är Fertilitetsenheten på Huddinge Sjukhus. Säg åt henne att fixa remiss till ÄD om hon kan få det! Det betyder ju inte att hon MÅSTE göra ÄD, bara för att hon har en köplats. Någon som är mer kunnig gällande IVF-er under kötiden kanske kan hjälpa till och fylla i info? Visst kan man göra privata IVF-er medan man står i kö för ÄD?
    Om du t ex inte skulle godkännas som donator är de nog glada för varje extra ködag de får genom att få remiss fort, det är lång kö! Lite kortare nu för tiden, ändå uppemot ett år.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!