• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Jennie med ie
    livet leker skrev 2010-12-29 00:01:42 följande:
    och varför skulle jag behöva redogöra för min åsikt? För dig eller? Säger vem?

jag får väl tycka vad jag vill- precis som du får!???
    Det blir lite svårt att behaga alla dessutom när några säger åt en att hålla inne med sina åsikter och någon uppmanar en att redogöra för dem. Du kan helt enkelt inte "vinna" här...
  • Flisan86
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:06:32 följande:
    Ja och i myndig ålder får ju även barnet veta vem som är donatorn.
    OM barnet själv vill! Hittills är det ju 0 barn som sökt upp sina spermadonatorer.
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 23:56:42 följande:
    Det får stå för dig att det är kränkande och ologiskt, Måste alla tycka det är OK med äggdonation bara för att vissa tycker det?
    Det är kränkande (om berörda parter säger till dig att det är kränkande så får vi gå efter det, tycker du inte?) och det är ologiskt: Om jag inte missminner mig var det du som drog upp att det "strider mot naturlagarna" (ditt enda argument till varför ÄD skulle vara en oetisk handling) vilket är motsägelsefullt, för sådant som strider mot naturlagarna skulle öht inte vara utförbart.

Naturligtvis har du rätt till dina kränkande och ologiska åsikter! Det jag inte tycker om är att du trycker upp dina åsikter i ansiktet på andra. Jag kan inte se någon annan mening med att du sitter här i tråden än att du vill såra folk, för några givande diskussioner är du uppenbarligen inte ute efter.
  • Jennie med ie
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:06:32 följande:
    Ja och i myndig ålder får ju även barnet veta vem som är donatorn.
    Om h*n vill och efterfrågar det. Det är ju inget som sker automatiskt. Om så vore hade risken varit ännu mindre, oftast vet man ju namnet på sin partners föräldrar innan man får barn ihop ....
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:04:13 följande:
    Jag kräver ingenting av någon, det går ö h t att kräva eller förbjuda känslor. Jag skriver hur jag ser nu, och såg då när jag var mitt i det, på saken. Och, jag tycker inte heller att man alltid ska behöva dansa efter den allra känsligastes pipa... Inte ens i Känsliga Rummet, även om det ska råda en betydligt större fingertoppskänsla här.
    Ja, det är ju inte förbjudet att sparka på dem som ligger...
  • Jennie med ie
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:09:38 följande:
    Ja, det är ju inte förbjudet att sparka på dem som ligger...
    Det finns ingen gråskala? Inget mellanting mellan att alltid dansa efter den allra känsligastes pipa och att sparka på den som ligger? Jo i min värld gör det i alla fall det...
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:06:57 följande:
    Det blir lite svårt att behaga alla dessutom när några säger åt en att hålla inne med sina åsikter och någon uppmanar en att redogöra för dem. Du kan helt enkelt inte "vinna" här...
    Det är väl snarare "håll inne med dina åsikter ELLER redogör för dem om du envisas med att vara kvar i tråden".
  • villsågärna38
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:08:22 följande:
    Om h*n vill och efterfrågar det. Det är ju inget som sker automatiskt. Om så vore hade risken varit ännu mindre, oftast vet man ju namnet på sin partners föräldrar innan man får barn ihop ....
    Ja och är man ett "donationsbarn" har man alltså chansen att ta reda på detta för att vara på säkra sidan. I Sverige är det även många barn som föds inom äktenskapet med en annan pappa än den han/hon tror sig ha så tyvärr är detta en realitet i fler fall än när det gäller äggdonation.
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:10:49 följande:
    Det finns ingen gråskala? Inget mellanting mellan att alltid dansa efter den allra känsligastes pipa och att sparka på den som ligger? Jo i min värld gör det i alla fall det...
    Som sagt... Jag tror inte att de berörda alltid är i stånd att se de fina nyanserna. Antingen är du på deras sida eller så är du inte.
  • Jennie med ie
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:13:12 följande:
    Ja och är man ett "donationsbarn" har man alltså chansen att ta reda på detta för att vara på säkra sidan. I Sverige är det även många barn som föds inom äktenskapet med en annan pappa än den han/hon tror sig ha så tyvärr är detta en realitet i fler fall än när det gäller äggdonation.
    Jag vet.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!