• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:30:25 följande:
    Irma som du kommit med så oerhört trevliga och empatiska kommentarer till... (ironi om någon inte hajade det...)
    var har jag varit otrevlig??Nämn detta inlägg..
  • Fru U
    livet leker skrev 2010-12-28 22:41:46 följande:
    anmäla för vad..?
    ot o påhopp, men det lär du ju märka
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • livet leker
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:31:33 följande:
    Upplysning nummer två tydligen: JAG FICK CANCER 2008, ett år efter mitt bröllop, mitt i när min underbara man och jag försökte skaffa barn. Jag hann inte spara ägg, de var tvungna att sätta cellgifter direkt, och jag blev tyvärr steril av behandligen. Och nej, det var inget jag gjorde som gav mig cancer....

Eftersom jag är i remission får jag inte adoptera och inte heller om jag är friskförklarad, därför är ÄD min enda utväg...

Kanske ett tips, läs tråden innan du uttalar okänsliga kommentarer...

Som sagt, ha ett underbar liv,

Mvh,
    Det va inte ens jag som drog upp ordet cancer! Att det kan hänga ihop med att kunna få barn förstår jag, men frågan om äggdonation är nått helt annat tycker jag, att det är oetiskt och strider mot alla naturlagar som bara finns, att vilja ha barn till varje pris istället för att se från barnets synvinkel, är för mig en gåta. Jag skrev: Sånt är livet  -jag tycker fortfarande inte det kan uppfattas som otrevligt.
  • Anonym
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:38:54 följande:
    Anonym... Ok men skillnaden mellan oss är att jag läser inte bara rubriken, och därför inte fattade av det var den du syftade på. Dessutom är det ju din egen interpretation om den...
    Jag läste inte heller bara rubriken. Varför denna härskarteknik med att försöka förminska mig? Varför är du så aggresiv?

För att göra det tydligt nu då:

- Jag är FÖR äggdonation
    - Jag anser att debatten är viktig
    - Jag anser samtidigt att det är viktigt att debatten är saklig och att fakta förs fram och inte bara eget tyckande
    - Jag anser att kvinnor som tvekar eller inte vill donera ägg ska respekteras då detta är en stor process som inte är sjävklar att man genomgår "bara sådär". '

Ta ett djupt andetag och försök förstå att jag håller med TS i sak, det är jätteviktigt att slå ett slag för äggdonation. Jag tycker dock att det är en så pass viktig fråga att när man sätter igång en sådan debatt, där TS dessutom anser att mer information ska finnas, bör man ha mer faktiskt fakta att komma med mer än ett eget "Jag är jättepeppad, ta tag i saken ni också!"
  • Anonym

Oj debatten fortsätter ser jag.

Slutsatsen jag dragit är väl att man borde göra på så sätt vad gäller all form av donation inte bara ÄD utan annan också att om man själv skulle vara villig att donera om man kan, så skulle man själv få ägg eller organ donerat till sig själv om man skulle drabbas av olyckan.

Då hade ju alla läger varit nöjda och glada. För jag tänker att de som gärna vill ha ägg donerat själva hade donerat om de kunnat och att de som inte vill ge bort sina ägg, de ska heller inte få några om de skulle tex få cancer i morgon och vill ha barn sen.

• livet leker
    Fru U skrev 2010-12-28 22:44:28 följande:
    ot o påhopp, men det lär du ju märka
    ...eller inte för vad nu anser som påhopp är nått helt annat än SÅNT ÄR LIVET
  • Angelz

Jag är oxå välldigt intresserad av äggdonation men det finns inte mycket att läsa om det som du säger..

• villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:48:05 följande:
    Det va inte ens jag som drog upp ordet cancer! Att det kan hänga ihop med att kunna få barn förstår jag, men frågan om äggdonation är nått helt annat tycker jag, att det är oetiskt och strider mot alla naturlagar som bara finns, att vilja ha barn till varje pris istället för att se från barnets synvinkel, är för mig en gåta. Jag skrev: Sånt är livet  -jag tycker fortfarande inte det kan uppfattas som otrevligt.
    Vi vet det nu. Du har sagt ditt, om du bara ska ägna dig åt att kritisera äggdonation så kan du starta en egen tråd för det är OT här. Det här är inte en diskussionstråd i ett vanligt forum utan det är en tråd i KR så visa respekt för de som valt ÄD som sin väg att få barn. Om du inte själv förstår hur sårande dina kommentarer har varit, speciellt mot Irma, så kan vi inte göra mer. Vi kan ju inte ge dig empati om du inte har det...
  • Anonym (villigdonator)

jag skulle gärna donera!

Men ville ha egen familj först och nu är jag för gammal för att få donera.. 37 med en nyfödd fin tjej.
    Men är nästan övertygad att om paren själva fick bestämma skulle de hellre ta emot mitt gamla ägg än vänta i 2 års tid?  eller hur lång väntetid det nu är.

Folk borde få bestämma sånt själva.. typ om de vill tvunget ha nån under 30, 35 eller vad det är + om de själva, mottagarna är över 35 är det väl inte fel om de får ägg av lika galmal kärring? :)

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2010-12-28 22:49:37 följande:
    Oj debatten fortsätter ser jag.

Slutsatsen jag dragit är väl att man borde göra på så sätt vad gäller all form av donation inte bara ÄD utan annan också att om man själv skulle vara villig att donera om man kan, så skulle man själv få ägg eller organ donerat till sig själv om man skulle drabbas av olyckan.

Då hade ju alla läger varit nöjda och glada. För jag tänker att de som gärna vill ha ägg donerat själva hade donerat om de kunnat och att de som inte vill ge bort sina ägg, de ska heller inte få några om de skulle tex få cancer i morgon och vill ha barn sen.
    å de som inte vill adoptera bort sina barn ska int heller få adoptera nån annans?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!