• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • livet leker
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 23:51:35 följande:
    Det vore onekligen trevligt att höra vad du baserar dina ologiska och kränkande åsikter på, ja. Glad Annars kunde du lika gärna lämnat tråden efter att du redogjort för din åsikt.
    Det får stå för dig att det är kränkande och ologiskt, Måste alla tycka det är OK med äggdonation bara för att vissa tycker det?
  • Flisan86
    lyckligtlottad1982 skrev 2010-12-28 23:53:34 följande:
    Tack för att du är enfantastisk människa som är med och donerar ägg. Önskar fler var som nu. Barnlöshet är verkligen en olycka och en form av livskris. Jag väntar på äggdonation. Det är såna som du som för den långsmma kön att sakta röra sig framåt! TACK min vän! 
    Det är människor som du som går igenom det här för era barn som är fantastiska! Hoppas att fler fattar att man faktiskt måste vara av en viss kaliber för att orka och träla sig igenom dessa träskmarker...ni som får äggen förtjänar lika mycket kudos. Och lycka till med er ÄD!
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 23:53:08 följande:
    Jag kräver ingenting, jag konstaterar att du inte förstår skillnaden jag ser och försökt synliggöra. Sånt händer liksom.

(Att vara helt oberörd är f.ö. inte enda alternativet till att anse att den som skrev det inte var elak och ohyfsad och kräönkt mig personligt)

Jag har inga problem med att förstå att alla andra inte tycker och känner som jag.
    Jag tror inte att människor som är djupt deprimerade eller i sorg alltid är i stånd att hålla distans i ämnen som står dem så nära. Det går inte att kräva att de ska ha distans till folks klumpigt uttrycka åsikter och förstå att de inte menar något illa.

Därför anser jag att det minsta man kan göra är att låta bli att uttrycka (och efter upprepade tillsägelser - fortsätta försvara) sin eller andras rätt att uttrycka sånt som kan försätta ärrade människor i ännu värre sinnesstämning.

Om du har den förståelse du påstår dig ha borde du hålla med mig även om detta.
  • Juni flickan

Har bara läst trådstarten.
    Jag tänker som så, jag skulle inte vilja donera mina ägg eftersom jag och mina barn inte vet vem barnet är.
    Hur blir det om han/hon gifter sig med sin egen bror/systen, än värre, skaffar barn!

• phillie12
    livet leker skrev 2010-12-28 23:56:42 följande:
    Det får stå för dig att det är kränkande och ologiskt, Måste alla tycka det är OK med äggdonation bara för att vissa tycker det?
    Nej, men det var inte det TS handlade om. Nu får du lov att lämna tråden. HEJ DÅ! /TS.
  • livet leker
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 23:51:35 följande:
    Det vore onekligen trevligt att höra vad du baserar dina ologiska och kränkande åsikter på, ja. Glad Annars kunde du lika gärna lämnat tråden efter att du redogjort för din åsikt.
    och varför skulle jag behöva redogöra för min åsikt? För dig eller? Säger vem?

jag får väl tycka vad jag vill- precis som du får!???
  • Flisan86
    Juni flickan skrev 2010-12-29 00:01:04 följande:
    Jag tänker som så, jag skulle inte vilja donera mina ägg eftersom jag och mina barn inte vet vem barnet är.
    Hur blir det om han/hon gifter sig med sin egen bror/systen, än värre, skaffar barn!
    Det är ju en av orsakerna varför det är så viktigt att berätta för sitt barn om hur det blivit till. Hittills har jag faktiskt bara hört om ett par som inte vill berätta och de gjorde ÄD utomlands. I Sverige är det en del i utredningen (av mottagarna) att ta reda på om de kommer berätta för barnet.
    Varje donator får ge upphov till max 6 barn. Det är väl också för att på något vis begränsa spridningen.
  • Jennie med ie
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:00:53 följande:
    Jag tror inte att människor som är djupt deprimerade eller i sorg alltid är i stånd att hålla distans i ämnen som står dem så nära. Det går inte att kräva att de ska ha distans till folks klumpigt uttrycka åsikter och förstå att de inte menar något illa.

Därför anser jag att det minsta man kan göra är att låta bli att uttrycka (och efter upprepade tillsägelser - fortsätta försvara) sin eller andras rätt att uttrycka sånt som kan försätta ärrade människor i ännu värre sinnesstämning.

Om du har den förståelse du påstår dig ha borde du hålla med mig även om detta.
    Jag kräver ingenting av någon, det går ö h t att kräva eller förbjuda känslor. Jag skriver hur jag ser nu, och såg då när jag var mitt i det, på saken. Och, jag tycker inte heller att man alltid ska behöva dansa efter den allra känsligastes pipa... Inte ens i Känsliga Rummet, även om det ska råda en betydligt större fingertoppskänsla här.
  • livet leker
    Juni flickan skrev 2010-12-29 00:01:04 följande:
    phillie12 skrev 2010-12-29 00:01:41 följande:
    Nej, men det var inte det TS handlade om. Nu får du lov att lämna tråden. HEJ DÅ! /TS.
    Upp till dig att läsa det jag skriver.
  • villsågärna38
    Flisan86 skrev 2010-12-29 00:03:48 följande:
    Det är ju en av orsakerna varför det är så viktigt att berätta för sitt barn om hur det blivit till. Hittills har jag faktiskt bara hört om ett par som inte vill berätta och de gjorde ÄD utomlands. I Sverige är det en del i utredningen (av mottagarna) att ta reda på om de kommer berätta för barnet.
    Varje donator får ge upphov till max 6 barn. Det är väl också för att på något vis begränsa spridningen.
    Ja och i myndig ålder får ju även barnet veta vem som är donatorn.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!