• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • phillie12
    Anonym skrev 2010-12-28 22:49:06 följande:
    Jag läste inte heller bara rubriken. Varför denna härskarteknik med att försöka förminska mig? Varför är du så aggresiv?

För att göra det tydligt nu då:

- Jag är FÖR äggdonation
    - Jag anser att debatten är viktig
    - Jag anser samtidigt att det är viktigt att debatten är saklig och att fakta förs fram och inte bara eget tyckande
    - Jag anser att kvinnor som tvekar eller inte vill donera ägg ska respekteras då detta är en stor process som inte är sjävklar att man genomgår "bara sådär". '

Ta ett djupt andetag och försök förstå att jag håller med TS i sak, det är jätteviktigt att slå ett slag för äggdonation. Jag tycker dock att det är en så pass viktig fråga att när man sätter igång en sådan debatt, där TS dessutom anser att mer information ska finnas, bör man ha mer faktiskt fakta att komma med mer än ett eget "Jag är jättepeppad, ta tag i saken ni också!"
    Jag kan ju inte komma med mer fakta eftersom jag inte vet mer än jag vet och det har jag dessutom fått veta här i tråden att jag inte får använda som fakta, så det enda jag kan göra, och som jag gjorde redan i trådstarten är att UPPMUNTRA de som vill eller som bara är intresserade att kolla upp mer fakta, vilket man rimligtvis gör genom att kontakta närmaste sjukhus. När man fått reda på faktan kanske man inte vill längre/ inte får / är jättetaggad, men det kan man ju inte veta förrän man talat med sjukvården (om man ens är intresserad av att ta det första steget.) 
    Jag har påtalat och påtalat att jag INTE tycker att de som har MINSTA tvivel bör gå igenom en sådan här process, men det verkar visst inte gå fram. Jag ville bara upplysa om att det finns, eftersom jag själv aldrig hade hört talas om det innan jag själv stod i barnlöshets-träsket och så länge jag står här gör jag ju ingen nytta så det enda jag kan göra under tiden är att uppmuntra eller upplysa andra! 
    God natt!/ TS
  • Noiis

Risker finns det med allt! med säger inte att jag slutar med vissa saker.... jag kan t.ex få cancer av att röka men det är inte det som avgör om jag väljer att inte röka...
    Alla risker som finns vet man i dom flesta fallen om! Just när det gäller ägg donation så om man inte vet om riskerna innan så får man veta dom på sjukhusen! det är inte så att man kan droppa in på en fika rast och få för sig att donera ägg bara för att man fick lust för det!
    Man blir delgiven all nödvändig info och inte skrönor som florerar på nätet!
    Det är inte heller så att dom undanhåller risker bara för att dom tycker att det är kul, snarare tvärt om. Man är inte lämplig som donator om man inte förstår riskerna och kan tänka sig att utsättas för dom.

Därför har jag oxå gjort valet att tänka 2000 gånger om jag är berädd på att utsätta mig för dom riskerna som finns.
    Vilket jag är! för jag tycker inte att dom riskerna är speciellt stora när man ser till vad man faktiskt gör när man genomgår en donation.
    Sen så är det inte så att bara för att man kan bli ex. steril en sanning att man blir det. för det är en liiiten skara som blir det.
    Man kan bli steril av många andra saker där riskerna är högre. Ändå väljer folk att utsätta sig för dom.

Det innebär faktiskt en risk även för dem som får äggen!

Det finns alltid två sidor på ett mynt!

Har man valt att ha en negativ inställning till att donera ägg förstår jag inte vad man har i tråden att göra egentligen.
    för då har man ju redan gjort sitt val!

• Jennie med ie
    Anonym (villigdonator) skrev 2010-12-28 22:53:07 följande:
    jag skulle gärna donera!

Men ville ha egen familj först och nu är jag för gammal för att få donera.. 37 med en nyfödd fin tjej.
    Men är nästan övertygad att om paren själva fick bestämma skulle de hellre ta emot mitt gamla ägg än vänta i 2 års tid?  eller hur lång väntetid det nu är.

Folk borde få bestämma sånt själva.. typ om de vill tvunget ha nån under 30, 35 eller vad det är + om de själva, mottagarna är över 35 är det väl inte fel om de får ägg av lika galmal kärring? :)
    Jag har inte koll på statistiken men kan det helt enkelt inte handla om att chanserna/oddsen ska motsvara insatsen så att säga, att oddsen ska vara såpass goda att behandlingen anses motiverad, och att äldre ägg än typ 35 helt enkelt ger sämre odds för att det ska lyckas? Det kostar trots allt både pengar och andra resurser och sjukvården vill väl helt krasst förbättre oddsen för att utgiften ska löna sig?
  • EllenEllen

Jag har gått igenom IVF-behandlingar och fick ett oerhört älskat barn till slut (egna ägg). Det är en tuff behandling både mentalt och fysiskt som jag inte skulle kunna "kräva" att någon annan gick igenom för min skull. Den inledande delen av en IVF-behandling är densamma som en äggdonator får gå igenom.

Det låter på vissa som att man kilar iväg till doktorn en kvart och plockar ut lite ägg som någon annan kan få... Så enkelt är det inte. Det du gör är att du först försätter kroppen i ett konstgjort klimakterium för att sedan med hjälp av mediciner (hormoner) stimulerar kroppen att släppa ifrån sig fler ägg. Starka krafter som sätts i rörelse alltså.

• livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:53:07 följande:
    Vi vet det nu. Du har sagt ditt, om du bara ska ägna dig åt att kritisera äggdonation så kan du starta en egen tråd för det är OT här. Det här är inte en diskussionstråd i ett vanligt forum utan det är en tråd i KR så visa respekt för de som valt ÄD som sin väg att få barn. Om du inte själv förstår hur sårande dina kommentarer har varit, speciellt mot Irma, så kan vi inte göra mer. Vi kan ju inte ge dig empati om du inte har det...
    Empati är nått jag inte saknar i livet. Och för övrigt verkar ni jättefina som talar om hur Irma känner sig, jättebra eftersom ni för henens talan
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-28 22:49:37 följande:
    Oj debatten fortsätter ser jag.

Slutsatsen jag dragit är väl att man borde göra på så sätt vad gäller all form av donation inte bara ÄD utan annan också att om man själv skulle vara villig att donera om man kan, så skulle man själv få ägg eller organ donerat till sig själv om man skulle drabbas av olyckan.

Då hade ju alla läger varit nöjda och glada. För jag tänker att de som gärna vill ha ägg donerat själva hade donerat om de kunnat och att de som inte vill ge bort sina ägg, de ska heller inte få några om de skulle tex få cancer i morgon och vill ha barn sen.
    Men hur tänker du nu? Dem kvinnor som behöver ÄD har ju inga ägg att donera vare sig dem hamnat i för tidigt klimakterium, Turners syndrom, cancer eller vad det nu kan vara. Då blir ju medgivandet som äggdonator bara rent hypotetiskt och då kan man ju alltid säga ja.
  • livet leker
    Fru U skrev 2010-12-28 22:56:13 följande:
    Det är inte lönt, vissa kan inte visa empati och de kan inte hjälpa det. Följ ditt eget råd till mig
    Du behöver inte prata om mig hela tiden, empati är nått jag inte saknar.. fortfarande.
  • livet leker
    EllenEllen skrev 2010-12-28 22:56:41 följande:
    Jag har gått igenom IVF-behandlingar och fick ett oerhört älskat barn till slut (egna ägg). Det är en tuff behandling både mentalt och fysiskt som jag inte skulle kunna "kräva" att någon annan gick igenom för min skull. Den inledande delen av en IVF-behandling är densamma som en äggdonator får gå igenom.

Det låter på vissa som att man kilar iväg till doktorn en kvart och plockar ut lite ägg som någon annan kan få... Så enkelt är det inte. Det du gör är att du först försätter kroppen i ett konstgjort klimakterium för att sedan med hjälp av mediciner (hormoner) stimulerar kroppen att släppa ifrån sig fler ägg. Starka krafter som sätts i rörelse alltså.
    Precis.
  • villsågärna38
    Fru U skrev 2010-12-28 22:56:13 följande:
    Det är inte lönt, vissa kan inte visa empati och de kan inte hjälpa det. Följ ditt eget råd till mig
    Du har rätt! Jag ska
  • phillie12
    Angelz skrev 2010-12-28 22:53:06 följande:
    Jag är oxå välldigt intresserad av äggdonation men det finns inte mycket att läsa om det som du säger..
    Nej, jag vet... det är synd, tror man kan kontakta sin vårdcentral för att fråga vilka man ska kontakta, antagligen närmaste fertilitetsmottagning. Super att du tycker det är värt att kollas upp iaf! 
    Anonym (villigdonator) skrev 2010-12-28 22:53:07 följande:
    jag skulle gärna donera!

Men ville ha egen familj först och nu är jag för gammal för att få donera.. 37 med en nyfödd fin tjej.
    Men är nästan övertygad att om paren själva fick bestämma skulle de hellre ta emot mitt gamla ägg än vänta i 2 års tid?  eller hur lång väntetid det nu är.

Folk borde få bestämma sånt själva.. typ om de vill tvunget ha nån under 30, 35 eller vad det är + om de själva, mottagarna är över 35 är det väl inte fel om de får ägg av lika galmal kärring? :)
    Vad rolig du är! Jag tror verkligen som du! Fast då hör det ju till att man ska våga "chansa" det på de tre gratisförsöken man får. (Om det nu är tre gratisförsök som gäller även vid ÄD, kan tänka mig att det inte är det pga äggbrist, men jag vet ju inte något om det egentligen.)

Kram på er! Härligt att det finns såna som ni! :)

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!