• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Hannah74

Livet leker.
    Varför gjorde de då abort och varför berättade läkaren det för dig!?

• Jennie med ie
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:13:36 följande:
    Som sagt... Jag tror inte att de berörda alltid är i stånd att se de fina nyanserna. Antingen är du på deras sida eller så är du inte.
    Nej jag vet att de inte alltid är det. Jag redogör därför inte heller för deras känslor, deras åsikter, deras upplevelser. Utan för mina.
  • Juni flickan
    Flisan86 skrev 2010-12-29 00:03:48 följande:
    Det är ju en av orsakerna varför det är så viktigt att berätta för sitt barn om hur det blivit till. Hittills har jag faktiskt bara hört om ett par som inte vill berätta och de gjorde ÄD utomlands. I Sverige är det en del i utredningen (av mottagarna) att ta reda på om de kommer berätta för barnet.
    Varje donator får ge upphov till max 6 barn. Det är väl också för att på något vis begränsa spridningen.
    Ah dåså!
  • livet leker
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:09:38 följande:
    Ja, det är ju inte förbjudet att sparka på dem som ligger...
    INGEN har sparkat på nån
  • Fru U
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:10:49 följande:
    Det finns ingen gråskala? Inget mellanting mellan att alltid dansa efter den allra känsligastes pipa och att sparka på den som ligger? Jo i min värld gör det i alla fall det...
    I känsliga rummet är den gränsen så hårfin att man bör tänka både en och två och tio gånger innan man skriver något som går emot det ts vill prata om.

KR är inte till för diskussioner, även om fl till viss del lättat på det i en del av forumet - för att man ska kunna diskutera om sådant som är personligt men känsligt, tex sexuella övergrepp. Men gränsen för vad som är okej att diskutera är smal, väldigt smal. Detta ämne i KR är inte ett diskussionsämne där det är okej att diskutera etik
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Jennie med ie
    livet leker skrev 2010-12-29 00:13:56 följande:
    Nej jag har förstått det, precis som mina åsikter ska bli "godkända" medans dom som strider emot får tycka o tänka precis som dom vill. Sjuka maktgalna människor .
    Jag kan inte sätta nån diagnos på folk ö h t utan bara visa på det komplexa i situationen.
  • Jennie med ie
    Fru U skrev 2010-12-29 00:16:35 följande:
    I känsliga rummet är den gränsen så hårfin att man bör tänka både en och två och tio gånger innan man skriver något som går emot det ts vill prata om.

KR är inte till för diskussioner, även om fl till viss del lättat på det i en del av forumet - för att man ska kunna diskutera om sådant som är personligt men känsligt, tex sexuella övergrepp. Men gränsen för vad som är okej att diskutera är smal, väldigt smal. Detta ämne i KR är inte ett diskussionsämne där det är okej att diskutera etik
    Ja, man bör tänka flera gånger. Det säger jag inte emot. Har inte på långa vägar hävdat att det är okej att skriva vad som helst, och har själv sagt emot ett flertal "donationskritiska" skribenter fera gånger.... Däremot vidhåller jag att formuleringen av TS, och även placeringen under "allmänt", faktiskt inbjuder till "jag donerar inte ägg för att....."-svar, svar som sen kan bygga på både etik, känslor, ekonomi, fysiska omständigheter eller en kombination av dessa.
  • Fru U
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:21:08 följande:
    Ja, man bör tänka flera gånger. Det säger jag inte emot. Har inte på långa vägar hävdat att det är okej att skriva vad som helst, och har själv sagt emot ett flertal "donationskritiska" skribenter fera gånger.... Däremot vidhåller jag att formuleringen av TS, och även placeringen under "allmänt", faktiskt inbjuder till "jag donerar inte ägg för att....."-svar, svar som sen kan bygga på både etik, känslor, ekonomi, fysiska omständigheter eller en kombination av dessa.
    Förvisso. En bättre placering hade kanske varit under "svårt att få barn". Men svar som eg är ovidkommande måste inte leda till diskussion om folk hade respekterat forumets regler och i vissa fall helt vanligt jäkla hyfs (säger inte att du inte har hyfs, bäst att vara tydlig på fl).

Hela denna diskussion dig och mig imellan är ot och hör eg inte ens hemma här, den borde inte ens behövas med tanke på att tråden ligger i KR
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • MrBlueSky

Nu kan jag inte sitta här längre, men tittar in imorgon, så kom gärna med fler exempel på "vidriga" annonser hörni, jag kanske hittar nån av intresse!

• livet leker
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:20:40 följande:
    Anledningen till att jag ställer frågor är för att jag vet att dina svar antingen kommer ge mig ett gott skratt eller i bästa fall få dig själv att höra hur löjlig du låter. Glad
    Tyvärr, du misslyckades på båda försöken :)
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!