• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:27:33 följande:
    Vem har cancer här...?
    Irma som du kommit med så oerhört trevliga och empatiska kommentarer till... (ironi om någon inte hajade det...)
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 22:27:33 följande:
    Vem har cancer här...?
    Upplysning nummer två tydligen: JAG FICK CANCER 2008, ett år efter mitt bröllop, mitt i när min underbara man och jag försökte skaffa barn. Jag hann inte spara ägg, de var tvungna att sätta cellgifter direkt, och jag blev tyvärr steril av behandligen. Och nej, det var inget jag gjorde som gav mig cancer....

Eftersom jag är i remission får jag inte adoptera och inte heller om jag är friskförklarad, därför är ÄD min enda utväg...

Kanske ett tips, läs tråden innan du uttalar okänsliga kommentarer...

Som sagt, ha ett underbar liv,

Mvh,
  • livet leker
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:27:16 följande:
    Upplysning nr 1: Alla cancersjuka är inte döende....Hoppas att inga av dina nära och kära får det någon gång, du verka inte vara den som muntrar upp en direkt...

Önskar dig en underbart liv i din empatilösa värld.

Mvh,
    Jag har just mist en nära anhörig i cancer med det hör inte hit..  (han visste att han skulle då i det så vi kunde bara finns där för honom)  Det va ju inte att vi gick emot han o sa NÄÄ för 17 inte ska du dö. Nej alla tog honom på allvar..

Och VAR har jag skrivit här att alla som har cancer är döende?? Det va ju nån annans om drog upp cancer i denna tråd, INTE jag. 

Fråga mig så hör det inte ens till ämnet!!
  • Anonym
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:07:20 följande:
    Jag är ledsen att behöva påpeka för dig att TS har aldrig skrivit vad du skriver....Hon ville bara "slå ett slag för ÄD", och har varit oerhört nogrann med att påpeka att man inte ska göra det om man är tveksam, och ha absolut inte försökt tvinga någon på något sätt.

De andra argument du har har ju helt befogade, och att det är en komplicerat process med många faktorer att ta hänsyn till är verkligen sant.

Men ingen har påstått att det skulle göras på en kafferast. Ofta är det bara så attman inte ens tänker på sådant så länge man inte själv hamnar i ofrivillgt barnlöshet eller ser detta hos nära och kära.

Att prata och uppmärksamma det är viktigt.

Mvh,
    Du verkar inte heller läsa ordentligt? Jag skrev att jag tyckte att TS låter naiv, och att attityden var ungefär som att det är något man kan göra "bara sådär". Rubriken heter "Varför inte donera lite ägg?!" -vilket jag tolkar som ungefär "Varför inte komma förbi på en fika idag?!"

Och om du läser så är jag FÖR äggdonation, MEN det är ju inte riktigt så lättsamt som TS får det att låta. Bara man är frisk och har fött ett barn så är det piece of cake sen.

Visst borde äggdonation uppmärksammas mer, men då också med mer fakta och inte bara som ett "men kom igen nu då, donera lite mer vettja"
  • phillie12
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 22:20:22 följande:
    Stor KRAM till dig och alla andra i ÄD-familjen, donatorer som mottagare! Solig

Och ett stort TACK till trådstartaren vars goda syfte syns överst i den här tråden. Härligt!
    TACK! :) Det känns bra när vissa förstår, uppmuntrar/blir uppmuntrade och glada! 
    KRAM!  /Ts. 
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:32:44 följande:
    Jag har just mist en nära anhörig i cancer med det hör inte hit..  (han visste att han skulle då i det så vi kunde bara finns där för honom)  Det va ju inte att vi gick emot han o sa NÄÄ för 17 inte ska du dö. Nej alla tog honom på allvar..

Och VAR har jag skrivit här att alla som har cancer är döende?? Det va ju nån annans om drog upp cancer i denna tråd, INTE jag. 

Fråga mig så hör det inte ens till ämnet!!
    Ja, den som drog upp det är Irma som tidigare berättat varför hon inte kan få barn på annat sätt än genom ÄD. Att du efter det nämts flera gånger i tråden kan komma med kommentarer av det slag du gjort visar verkligen på en oerhört brist på empati. Den här tråden finns i KR och handlar om ÄD, du har redan sagt att du inte vill donera så nu vet vi det. Du kan lämna nu....
  • Irma01

Anonym... Ok men skillnaden mellan oss är att jag läser inte bara rubriken, och därför inte fattade av det var den du syftade på. Dessutom är det ju din egen interpretation om den...

• phillie12
    Anonym skrev 2010-12-28 22:35:45 följande:
    Du verkar inte heller läsa ordentligt? Jag skrev att jag tyckte att TS låter naiv, och att attityden var ungefär som att det är något man kan göra "bara sådär". Rubriken heter "Varför inte donera lite ägg?!" -vilket jag tolkar som ungefär "Varför inte komma förbi på en fika idag?!"

Och om du läser så är jag FÖR äggdonation, MEN det är ju inte riktigt så lättsamt som TS får det att låta. Bara man är frisk och har fött ett barn så är det piece of cake sen.

Visst borde äggdonation uppmärksammas mer, men då också med mer fakta och inte bara som ett "men kom igen nu då, donera lite mer vettja"
    Haha, nej, det har jag inte skrivit heller. Syftet var att uppmärksamma att det FINNS. jag har även skrivit i tråden att jag får väl se själv hur jag känner sedan efter att själv ha gått igenom IVF för egen vinnings skull så många gånger jag behöver för att få det/de barn jag önskar. (Om jag ens får något.)

• Anonym

Vi kanske ska vara väldigt glada att somliga inte skulle donera

• livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:29:05 följande:
    Ingen vits att debattera med henne. Gör som oss andra, ignorera och anmäl istället...
    anmäla för vad..?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!