Anonym skrev 2010-12-28 23:06:39 följande:
Kan vi inte få upp detta till en saklig debatt om ÄD istället börjar tröttna på tjafset. Jag ska själv donera och är intresserad av fakta men en sån här tråd blir man ju bara less på när det skrivs en massa taskigheter.
Livet leker, det är bara för dig att inse att samhället inte håller med dig i din ståndpunkt, det är lagligt med ÄD och du får störa dig hur mycket du vill på detta men varje dag så görs lyckade ÄD och många fina barns föds. Du kanske gråter över det, men men sånt är livet var det inte så du sa?
Nu till en ÄD-fråga. Jag ska kanske donera åt min syster (korsdonation). Än så länge håller hon på med IVF med egna ägg men det är skruttiga minst sagt hennes ägg. Hon är 3 år yngre än jag. Och min ålder håller på att rinna ut för det är ju gräns, tror det är 35 år stämmer det någon?
Min fråga är då, jag vill ju inte vänta tills jag blir för gammal för att få bli donator, hur ska jag göra. Syster vill testa några IVF först med egna ägg, så kanske om det inte gå typ om 1-2 år. Men då är jag ju för gammal om de behöver mig som kors donator. Tas jag emot av vården ändå eller hur blir det?
Vi har tänkt att kanske jag kan frysa ner mina idag 35 åriga ägg

Får man det eller är det bara färska ägg som de vill ha från donatorer??
Hoppas någon ÄD-kunnig kan svara på detta. Jag har 2 barn som kom till väldigt lätt på naturlig väg när jag var 31 år och 33 år, så jag har inte några problem med äggen som min syster har vad det verkar som.
Titta gärna in i "tråden för oss äggdonatorer 12" som ligger under svårt att få barn --> Äggdonation, där finns det många som ska/har donerat att prata med :)
35år är den gränsen jag tror gäller i de flesta landsting. I alla fall är det vad som gäller på sahlgrenska. Jag är tyvärr osäker på om du får korsdonera om du är över den åldern. Jag antar att de har åldersgränsen för att de inte vill slösa bort hormonbehandling på en person som har högre sannolikhet att ha sämre ägg och att det då blir större chans att mottagarna blir besvikna än om en yngre person donerat. Däremot kanske det skulle påverka om du själv fått barn nyligen så de ser att dina ägg är bra. Men det är bara gissningar. I tråden jag rekommenderade ovan finns det kontaktuppgifter till en massa sjukhus som håller på med äggdonationsbehandlingar så du kan ringa o fråga :)
Jag tror att de bara vill ha färska ägg från donatorer, de har inte nämnt någon annan möjlighet för mig när jag varit där. Däremot kanske det skulle kunna vara en lösning att du privat plockar ut ägg som du fryser ner (fast din syster kan betala om hon är villig att satsa på det). Aha såg nu det sista att du nyligen fått barn, det måste ju vara en postiv egenskap iaf när de gör bedömningen :) Lycka till