• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (mia)
    EllenEllen skrev 2010-12-28 22:56:41 följande:
    Jag har gått igenom IVF-behandlingar och fick ett oerhört älskat barn till slut (egna ägg). Det är en tuff behandling både mentalt och fysiskt som jag inte skulle kunna "kräva" att någon annan gick igenom för min skull. Den inledande delen av en IVF-behandling är densamma som en äggdonator får gå igenom.

Det låter på vissa som att man kilar iväg till doktorn en kvart och plockar ut lite ägg som någon annan kan få... Så enkelt är det inte. Det du gör är att du först försätter kroppen i ett konstgjort klimakterium för att sedan med hjälp av mediciner (hormoner) stimulerar kroppen att släppa ifrån sig fler ägg. Starka krafter som sätts i rörelse alltså.
  • Fru U
    livet leker skrev 2010-12-28 22:58:38 följande:
    Du behöver inte prata om mig hela tiden, empati är nått jag inte saknar.. fortfarande.
    Och ändå tog du åt dig fast du inte ens kan vara säker på vem jag pratar om.

Pratar om dig hela tiden? Känns som att du har rätt höga tankar om dig själv om du tror det.

Att svara på några inlägg under några minuter anser jag inte är hela tiden men oavsett så är det slut för jag tänker inte bidra till denna ot-diskussion.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Mumlan74

TS: Du ska ha en stor eloge för att du startade tråden och puffade för ett viktigt ämne. Jag har lärt mig flera nya saker om ÄD.

Jag har full förståelse för om man tvekar inför att gå igenom hormonbehandlingarna innan en ÄD. Och full respekt för om man inte vill alls. Det står ju var och en fritt.
    Men jag tappar verkligen hakan inför den brist på empati som vissa "motståndare" visar upp... Om ni nu inte tycker att ÄD är en bra grej så kanske inte den här tråden i - som flera har sagt - känsliga rummet - är bästa stället att demonstrera de åsikterna i.

kram till alla er som kämpar.

• Anonym

Kan vi inte få upp detta till en saklig debatt om ÄD istället börjar tröttna på tjafset. Jag ska själv donera och är intresserad av fakta men en sån här tråd blir man ju bara less på när det skrivs en massa taskigheter.

Livet leker, det är bara för dig att inse att samhället inte håller med dig i din ståndpunkt, det är lagligt med ÄD och du får störa dig hur mycket du vill på detta men varje dag så görs lyckade ÄD och många fina barns föds. Du kanske gråter över det, men men sånt är livet var det inte så du sa?

Nu till en ÄD-fråga. Jag ska kanske donera åt min syster (korsdonation). Än så länge håller hon på med IVF med egna ägg men det är skruttiga minst sagt hennes ägg. Hon är 3 år yngre än jag. Och min ålder håller på att rinna ut för det är ju gräns, tror det är 35 år stämmer det någon?

Min fråga är då, jag vill ju inte vänta tills jag blir för gammal för att få bli donator, hur ska jag göra. Syster vill testa några IVF först med egna ägg, så kanske om det inte gå typ om 1-2 år. Men då är jag ju för gammal om de behöver mig som kors donator. Tas jag emot av vården ändå eller hur blir det?

Vi har tänkt att kanske jag kan frysa ner mina idag 35 åriga ägg Får man det eller är det bara färska ägg som de vill ha från donatorer??

Hoppas någon ÄD-kunnig kan svara på detta. Jag har 2 barn som kom till väldigt lätt på naturlig väg när jag var 31 år och 33 år, så jag har inte några problem med äggen som min syster har vad det verkar som.

• phillie12
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 23:03:51 följande:
    TS: Du ska ha en stor eloge för att du startade tråden och puffade för ett viktigt ämne. Jag har lärt mig flera nya saker om ÄD.

Jag har full förståelse för om man tvekar inför att gå igenom hormonbehandlingarna innan en ÄD. Och full respekt för om man inte vill alls. Det står ju var och en fritt.
    Men jag tappar verkligen hakan inför den brist på empati som vissa "motståndare" visar upp... Om ni nu inte tycker att ÄD är en bra grej så kanske inte den här tråden i - som flera har sagt - känsliga rummet - är bästa stället att demonstrera de åsikterna i.

kram till alla er som kämpar.
    Taaaack (Ett ynkligt ett får du, för jag blir så matt av den här diskussionen.)
    Jag blir också förvånad gång på gång över hur hatiska motståndare kan vara medan alla som är positivt inställda snällt påpekar att ingen ska behöva göra något som de inte vill.
    Kraaaaam och tack, nu går jag och lägger mig! /TS. 
  • villsågärna38
    EllenEllen skrev 2010-12-28 22:56:41 följande:
    Jag har gått igenom IVF-behandlingar och fick ett oerhört älskat barn till slut (egna ägg). Det är en tuff behandling både mentalt och fysiskt som jag inte skulle kunna "kräva" att någon annan gick igenom för min skull. Den inledande delen av en IVF-behandling är densamma som en äggdonator får gå igenom.

Det låter på vissa som att man kilar iväg till doktorn en kvart och plockar ut lite ägg som någon annan kan få... Så enkelt är det inte. Det du gör är att du först försätter kroppen i ett konstgjort klimakterium för att sedan med hjälp av mediciner (hormoner) stimulerar kroppen att släppa ifrån sig fler ägg. Starka krafter som sätts i rörelse alltså.
    Du har helt rätt, det är absolut inte något enkelt beslut vare sig fysiskt eller psykiskt. Har själv gjort flera ivf:er både med och utan nedreglering (konstgjort klimakterium) så jag vet vad jag talar om. Däremot så har man som standard iaf på Huddinge att donatorerna gör korta protokollet. De donatorer som donerat till oss har utsatts för hormonbehandling i ca 10 dagar (sprutor) och sedan ett äggplock på det, samt ett par vul under tiden. Det är inte att underskatta, det kan absolut vara tufft det med, men är inte att jämföra med tre till fyra veckors behandling om man gör det långa protokollet med nedreglering. Jag tycker att det är viktigt att vi håller oss till fakta här i tråden. Det vanliga iaf i Stockholm  är att det är mottagaren som nedregleras (för att synkas mot donatorns cykel), inte donatorn. Detta för att donatorns behandling ska bli så lindrig och enkel som möjligt.
  • phillie12

TACK Anonym! Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, jag vet för lite. Hoppas någon annan kan svara på det här! Annars vet jag att det finns väldigt bra ÄD-trådar under ÄD-forumet! Vad fin du är som ställer upp för din syster på det sättet! KRAM!

• livet leker
    Fru U skrev 2010-12-28 23:01:48 följande:
    Och ändå tog du åt dig fast du inte ens kan vara säker på vem jag pratar om.

Pratar om dig hela tiden? Känns som att du har rätt höga tankar om dig själv om du tror det.

Att svara på några inlägg under några minuter anser jag inte är hela tiden men oavsett så är det slut för jag tänker inte bidra till denna ot-diskussion.
    hahahaha nått så jävla uppenbart, du skriver ju "vissa saknar empati" när det hela har handlat om att jag skulle sakna det.. dessutom svarar du ju ett inlägg som va riktat mot mig, du, jag tog inte åt mig, jag fattade ju att det va mig du menade
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 22:24:17 följande:
    Det handlade främst om _sammanhanget_ . Ser du inte skillnaden mellan att till en enskild individ som startat en tråd under t ex Svårt att få barn-rubriken om hur ledsen hon är över sin barnlöshet skriva "det finns en mening med att du inte kan få barn" och att i en allmän tråd, under en allmän rubrik, rörandes att donera ägg eller ej, skriva att man inte vill donera p g a sin övertygelse att det finns en mening med att det är som det är... ja då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
    Sammanhanget är känsliga rummet, en tråd om äggdonation där det sitter x antal ofrivilligt barnlösa.

Det går utmärkt väl att klargöra att man själv inte vill donera utan att behöva gå in på övertygelser som kan göra redan sörjande människor förkrossade. Eller så håller man käften helt enkelt.

Och du har fortfarande inte förklarat hur man kan hävda det ena utan att mena det andra, vilket ju borde vara det minsta att förvänta sig om du ska försvara det. Menar du t.ex. att du inte hade tagit det personligt om jag menat att blondiner/folk som stavar sina namn med "ie" är korkade, om jag inte utförligen adresserade kommentaren till DIG?
  • villsågärna38
    Anonym skrev 2010-12-28 23:06:39 följande:
    Kan vi inte få upp detta till en saklig debatt om ÄD istället börjar tröttna på tjafset. Jag ska själv donera och är intresserad av fakta men en sån här tråd blir man ju bara less på när det skrivs en massa taskigheter.

Livet leker, det är bara för dig att inse att samhället inte håller med dig i din ståndpunkt, det är lagligt med ÄD och du får störa dig hur mycket du vill på detta men varje dag så görs lyckade ÄD och många fina barns föds. Du kanske gråter över det, men men sånt är livet var det inte så du sa?

Nu till en ÄD-fråga. Jag ska kanske donera åt min syster (korsdonation). Än så länge håller hon på med IVF med egna ägg men det är skruttiga minst sagt hennes ägg. Hon är 3 år yngre än jag. Och min ålder håller på att rinna ut för det är ju gräns, tror det är 35 år stämmer det någon?

Min fråga är då, jag vill ju inte vänta tills jag blir för gammal för att få bli donator, hur ska jag göra. Syster vill testa några IVF först med egna ägg, så kanske om det inte gå typ om 1-2 år. Men då är jag ju för gammal om de behöver mig som kors donator. Tas jag emot av vården ändå eller hur blir det?

Vi har tänkt att kanske jag kan frysa ner mina idag 35 åriga ägg Får man det eller är det bara färska ägg som de vill ha från donatorer??

Hoppas någon ÄD-kunnig kan svara på detta. Jag har 2 barn som kom till väldigt lätt på naturlig väg när jag var 31 år och 33 åro, så jag har inte några problem med äggen som min syster har vad det verkar som.
    I Stockholm kan du donera under det året du är 35 dvs fyller 36. Innan dess måste du bli godkänd, för det krävs godkända infektionsprover tagna med sex månders mellanrum samt samtal med läkare och kurator. Tror även att du kan korsdonera till din syster några månader innan de själva vill ha behandling. Bor du i annan del av landet kan det ju se annorlunda ut men vad jag hört är det just nu några månders kö att få hjälp på Huddinge om man har en korsdonator. Ring dit och tala med Kristina som är koordinator för alla äggdonationer. Hon är jättegullig och kan svara på alla frågor. Din syster behöver ju även remiss och godkännas för äggdonation så lika bra att ni tar kontakt, hon kan ju göra ivf under tiden, det är ju väntetid i vilket fall som helst. Även hon ska träffa läkare och kurator innan de blir godkända osv. Lycka till!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!