• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • NKmamma
    Red Velvet skrev 2010-12-29 01:02:48 följande:
    Menade snarare att det blir så rörigt om man delar ut ägg hej vilt. Tankar som Jaha där kanske "mitt" barn går eller "kolla din nya flick-/pojkväns DNA innan ni hoppar i bingen" är jag inte så sugen på.
    Mja delas ut hej vilt görs det ju inte om vi nu ska vara petiga, men det förstår du säkert.
    "kolla din pojkväns/flickväns dna"  Det är högst osannolikt att det händer.
  • cloudberry79
    Red Velvet skrev 2010-12-29 01:02:48 följande:
    Menade snarare att det blir så rörigt om man delar ut ägg hej vilt. Tankar som Jaha där kanske "mitt" barn går eller "kolla din nya flick-/pojkväns DNA innan ni hoppar i bingen" är jag inte så sugen på.
    Det är väl ganska begränsat hur många ägg man får ge. Max två graviditeter per äggdonator har jag läst tidigare när jag sökt information. Dessutom är man inte anonym i Sverige, så det eventuella barnet får ta reda på din identitet, vilket jag antar att man gör som donatorsbarn, även om man inte söker upp personen. Bara för att i vilket fall veta om man ligger med sin genetiska syster eller bror typ.
    If you love me - please don't feed me!
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:55:30 följande:
    Enligt de läkare jag träffat som är experter på området så är det inte bevisat att cancerrisken ökar vid ivf. Gissar att det är studien du länkar till som de talat om.  Visst finns det en risk för överstimulering men det är trots allt väldigt ovanligt och som donator brukar man börja på en väldigt låg dos just för att undvika detta. Men som sagt, ingen tvingas att bli donator, det är helt frivilligt och känns det inte rätt ska man absolut inte göra det. Som mottagare skulle jag inte vilja ta emot ägg ifrån någon som hade några som helst tvivel så därför är jag glad att man går igenom en "utredning" innan man blir godkänd så att det inte finns några tvivel eller risk att man ångrar sig.
    I Sverige är det frivilligt och jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är mycket lovvärt att det finns donatorer här i Sverige. Men riskerna ska inte döljas. Utomlands är situationen en annan (och många kvinnor vänder sig utomlands eftersom det är för gamla enl. svenska regler eller det är för ont om donatorer) och där kan kvinnor donera ägg av ekonomiska, snarare än altruistiska skäl.
    1814 skrev 2010-12-29 00:52:11 följande:
    Forskningen som pekar på ATT man får ökad risk för cancer är ÄLDRE än de som pekar på att man INTE får det, där man jämfört IVF-behandlade med övriga befolkningen.

Ang överstimulering så är risken att man blir SÅ överstimulerad att man DÖR om man tex shottar i sig en hel behandlingsdos på en gång. Typ som man kan dö av att äta en hel burk annan medicin på en gång.
    Jag ville visa att det fortfarande diskuteras om det ökar risken för cancer eller inte. Forskning pågår hela tiden och nästa undersökning kan ju ev. visa att det trots allt finns en ökad risk. Det är big business med IVF, det får vi inte heller glömma.

Som jag skrev tidigare har jag själv gått igenom IVF-behandlingar (en i Sverige och en utomlands, båda betalade vi för själva pga min ålder), så jag vet vad det innebär. Jag vet vad den totala sorgen inför hotet om ett fortsatt liv som barnlös innebär. Jag har själv varit med om att få höra att ÄD är vår enda chans. Men det jag, personligen, brottas med är tanken på att en annan kvinna utsätter sin kropp för dessa behandlingar, med de risker som det eventuellt innebär. Den tanken kan jag inte komma ifrån. Men det är väl jag det.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 01:03:28 följande:
    Nu talar vi ju inte ivf här utan ÄD och där är de stenhårda. Man får aldrig tillbaka två embryon vid ÄD oavsett kvalitet. Det vet jag av egen erfarenhet. Om du inte har statistik att visa upp rörande äggdonationer ska du nog inte uttala dig om hur stor andel som gör det utomlands heller. Kanske är det fler, jag tycker def att det skulle vara intressant att veta men då man ju nu kan göra ÄD på många platser i Sverige och köerna t ex i Stockholm har minskat drastiskt de sista två åren när det gäller ÄD så tror jag att ganska många gör behandingen även i Sverige numera. Man kan ju även göra ÄD i Umeå, Örebro, Uppsala, Malmö, Linköping och Göteborg.
    Ok, I stand corrected, när det gäller ÄD i Sverige och antalet embryon. Å andra sidan verkar den vars inlägg jag svarade på också prata om IVF eller vara okunnig ang. ÄD-regeln i Sverige eftersom h*n (Mumlan74) skriver att två embryon KAN sättas tillbaka.
  • Anonym (Vill)
    cloudberry79 skrev 2010-12-29 01:08:55 följande:
    Det är väl ganska begränsat hur många ägg man får ge. Max två graviditeter per äggdonator har jag läst tidigare när jag sökt information. Dessutom är man inte anonym i Sverige, så det eventuella barnet får ta reda på din identitet, vilket jag antar att man gör som donatorsbarn, även om man inte söker upp personen. Bara för att i vilket fall veta om man ligger med sin genetiska syster eller bror typ.
    de va väl nån i tråden som "gett" 4a graviditeter....
  • 1814
    Anonym (Vill) skrev 2010-12-29 01:15:32 följande:
    de va väl nån i tråden som "gett" 4a graviditeter....
    6 barn är det enl soc styrelsen. Vissa kommuner säger "6 familjer", men det är deras tolkning..
  • Anonym (Vill)
    1814 skrev 2010-12-29 01:17:07 följande:
    6 barn är det enl soc styrelsen. Vissa kommuner säger "6 familjer", men det är deras tolkning..
    Tack
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-29 00:27:36 följande:
    Tyvärr, du misslyckades på båda försöken :)
    Inte då. Glad Du kanske inte har insett och aldrig kommer inse hur trångsynt du är, men du har minsann roat mig.
    livet leker skrev 2010-12-29 00:30:32 följande:
    Varför tror du att det är lag i sverige på att barn som blivit till med hjälp av äggdonation ska få reda på sitt ursprung?
    Vaför tror du att det inte är lagligt anonyma spermadonatorer i sverige?
    Aha. Du ser inte skillnad mellan att vara förälder och vara för barnet känd donator?

Eller har jag helt missförstått varför du plötsligt drar till med detta? Upplys mig.
  • MrBlueSky
    1814 skrev 2010-12-29 00:32:14 följande:
    Kan ni göra en annan tråd som heter "vidriga annonser" då, så de som är geniunt intresserade av/nyfikna på ÄD kan få ventilera här?
    Ber om ursäkt för OT.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!