villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:55:30 följande:
Enligt de läkare jag träffat som är experter på området så är det inte bevisat att cancerrisken ökar vid ivf. Gissar att det är studien du länkar till som de talat om. Visst finns det en risk för överstimulering men det är trots allt väldigt ovanligt och som donator brukar man börja på en väldigt låg dos just för att undvika detta. Men som sagt, ingen tvingas att bli donator, det är helt frivilligt och känns det inte rätt ska man absolut inte göra det. Som mottagare skulle jag inte vilja ta emot ägg ifrån någon som hade några som helst tvivel så därför är jag glad att man går igenom en "utredning" innan man blir godkänd så att det inte finns några tvivel eller risk att man ångrar sig.
I Sverige är det frivilligt och jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är mycket lovvärt att det finns donatorer här i Sverige. Men riskerna ska inte döljas. Utomlands är situationen en annan (och många kvinnor vänder sig utomlands eftersom det är för gamla enl. svenska regler eller det är för ont om donatorer) och där kan kvinnor donera ägg av ekonomiska, snarare än altruistiska skäl.
1814 skrev 2010-12-29 00:52:11 följande:
Forskningen som pekar på ATT man får ökad risk för cancer är ÄLDRE än de som pekar på att man INTE får det, där man jämfört IVF-behandlade med övriga befolkningen.
Ang överstimulering så är risken att man blir SÅ överstimulerad att man DÖR om man tex shottar i sig en hel behandlingsdos på en gång. Typ som man kan dö av att äta en hel burk annan medicin på en gång.
Jag ville visa att det fortfarande diskuteras om det ökar risken för cancer eller inte. Forskning pågår hela tiden och nästa undersökning kan ju ev. visa att det trots allt finns en ökad risk. Det är big business med IVF, det får vi inte heller glömma.
Som jag skrev tidigare har jag själv gått igenom IVF-behandlingar (en i Sverige och en utomlands, båda betalade vi för själva pga min ålder), så jag vet vad det innebär. Jag vet vad den totala sorgen inför hotet om ett fortsatt liv som barnlös innebär. Jag har själv varit med om att få höra att ÄD är vår enda chans. Men det jag, personligen, brottas med är tanken på att en annan kvinna utsätter sin kropp för dessa behandlingar, med de risker som det eventuellt innebär. Den tanken kan jag inte komma ifrån. Men det är väl jag det.