• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • 1814
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 01:22:48 följande:
    Ber om ursäkt för OT.
    Tack!! {#emotions_dlg.flower}
  • Primrose

"Two to five days later, each of the fertilized eggs will be a ball of cells called an embryo. Your doctor will insert two to four embryos into your uterus through your cervix using a thin catheter."

webcache.googleusercontent.com/search&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

Nej, jag kan inte visa någon statistik och är inte intresserad av det egentligen. Efter vad jag har hört är det snarare regel än undantag, vid utländska kliniker, att man inför fler än ett pre-embryo. Men det är inte så intressant och inte det jag ville skriva om i den här tråden egentligen. MItt dilemma rör riskerna för den donerande kvinnan.

• MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-29 00:36:17 följande:
    Precis, det är lag av en anledning... Och det är ju suveränt, värre med annonser som jag just visade, där barnet inte har en chans att få reda på sina rötter, om den vill
    Fast det är knappast något förbehållet enbart barn som blivit till med donerade ägg/spermier. Är det lika vidrigt att behålla ett barn vars fader är okänd, fastän det blivit till genom vanligt hederligt sex?
  • MrBlueSky

Jag drar mig ur den här tråden nu, för att de som vill diskutera ÄD ska slippa bevittna parallellt etiktjafs.

Lycka till alla ni som kämpar! {#emotions_dlg.flower}

• 1814
    Primrose skrev 2010-12-29 01:09:46 följande:
    där kan kvinnor donera ägg av ekonomiska, snarare än altruistiska skäl.
    Åh jag blir arg över det där! I EU ska/får/bör INGEN donera av ekonomiska skäl utan ENBART av altruistiska skäl, men det finns så många kvinnor i t ex Riga som är så desperata efter pengar att köpa mat till sina barn med att de gör det för småsummor ändå. Resten av donatorerna gör det VISST av atruistiska skäl!
    Primrose skrev 2010-12-29 01:25:20 följande:
    "Two to five days later, each of the fertilized eggs will be a ball of cells called an embryo. Your doctor will insert two to four embryos into your uterus through your cervix using a thin catheter."

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o53b-dWVCS0J:www.babycenter.com/0_fertility-treat ment-donor-eggs-and-embryos_4098.bc+eggs+received+ egg+donation&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firef ox-a

Nej, jag kan inte visa någon statistik och är inte intresserad av det egentligen. Efter vad jag har hört är det snarare regel än undantag, vid utländska kliniker, att man inför fler än ett pre-embryo. Men det är inte så intressant och inte det jag ville skriva om i den här tråden egentligen. MItt dilemma rör riskerna för den donerande kvinnan.
    Vad refererar du till? Att de får 2-4 embryon i USA? För det första är det knappast någon här som åker till USA och gör ÄD. I EU får man 1-2 embryon tillbaka, MAX 3. De kliniker som alltid sätter in många embryon tänker nog mer på sin statistik över birth-rate per ET/FET än kvinnorna som får äggen och riskerar trillingar!
  • Primrose
    1814 skrev 2010-12-29 01:32:13 följande:
    Åh jag blir arg över det där! I EU ska/får/bör INGEN donera av ekonomiska skäl utan ENBART av altruistiska skäl, men det finns så många kvinnor i t ex Riga som är så desperata efter pengar att köpa mat till sina barn med att de gör det för småsummor ändå. Resten av donatorerna gör det VISST av atruistiska skäl!
    Primrose skrev 2010-12-29 01:25:20 följande:

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o53b-dWVCS0J:www.babycenter.com/0_fertility-treat ment-donor-eggs-and-embryos_4098.bc+eggs+received+ egg+donation&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firef ox-a

Vad refererar du till? Att de får 2-4 embryon i USA? För det första är det knappast någon här som åker till USA och gör ÄD. I EU får man 1-2 embryon tillbaka, MAX 3. De kliniker som alltid sätter in många embryon tänker nog mer på sin statistik över birth-rate per ET/FET än kvinnorna som får äggen och riskerar trillingar!
    Jag är, som sagt, själv en av de kvinnor som har stått inför valet att göra ÄD. Jag har stått i ÄD-kö och jag kan tänka mig att jag, till slut, hade gått igenom ÄD. På AVA-kliniken i Riga sa det att kvinnan som donerade skulle få 20-30.000kr (år 2007), som vi besökte för konsultation. Det är inte litet pengar om man är fattig. Men det är fel skäl till att vilja donera ägg. Inte för att det är fel att ta emot pengar, men för att det är fel att utsätta sin kropp för möjliga fysiska risker av det här slaget pga att man är fattig. Det är min åsikt.

Jag är inte intresserad av riskerna för den mottagande kvinnan (det hade kunnat vara jag) utan för den donerande kvinnan. Den, potentiella, donatorn som tråden handlar om.
  • Zur Farbenlehre

Intressant du nämner "ha fött minst ett barn".  Då skulle äggdonation vara avlägsen, om
    man väl själv får ett barn då skulle det blir för personligt för mig, för nära en att ge bort ägg. Speciellt med perspektivet att det finns redan en familj och barn inblandade, har man den rätten att bli opersonlig om sina ägg då och ge bort de som att det inte skulle påverka något/någon alls.

Däremot om man aldrig fått barn, då skulle äggen upplevas som något man kan skilljas ifrån utan att involvera en massa annat/andra. Synd att efter 40 är ägg mindre lyckade att donera för att då skulle man ha varit redo att donera.

• Dr Mupp
    NKmamma skrev 2010-12-29 01:19:02 följande:

Donatorn får ge upphov till max 6 barn.

Inkl egna barn eller 6 barn utöver de som man själv fött?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Moderator
    Tråden kommer att flyttas ut ur KR då det blivit en allmändiskussions och debattråd.
    Observera att det inte kommer att vara möjligt att skriva anonymt.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • 1814
    Moderator skrev 2010-12-29 08:09:25 följande:
    Tråden kommer att flyttas ut ur KR då det blivit en allmändiskussions och debattråd.
    Observera att det inte kommer att vara möjligt att skriva anonymt.
    /Moderator
    Vad tråkigt att det blev så off-topic. Att göra tråden icke-anonym förstör ju själva poängen med att kunna vara anonym som potentiell donator med frågor och funderingar.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!