• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • 1814
    Irma01 skrev 2010-12-29 08:51:45 följande:
    Jag tror att det öerhört viktig att vara ärlig och inte dölja detta för barnet...
    Jag håller med helt Irma01, det är att ljuga för sitt barn under uppväxten som verkligen kan göra stor skada. Hur barnet blivit till är ju ingen stor sak så länge alla är ärliga från början. Eller jo, det är ju en stor sak. En ytterligare bekräftelse på hur efterlängtat barnet var.
  • Irma01
    1814 skrev 2010-12-29 09:30:14 följande:
    Jag håller med helt Irma01, det är att ljuga för sitt barn under uppväxten som verkligen kan göra stor skada. Hur barnet blivit till är ju ingen stor sak så länge alla är ärliga från början. Eller jo, det är ju en stor sak. En ytterligare bekräftelse på hur efterlängtat barnet var.
    Precis. och jag kommer ihåg att alla på Huddinge sa samma sak: oftast är det ingen som helst problem för barnet. Problemet kommer om de upptäcker det själva och man har inte varit ärlig: för då är trauma att ens föräldrar har ljugit för en, inte att ägget inte kom från mamma....

Mvh,
  • Jessa med 3

Jag var nog mer lättstimulerad än de räknat med. Det var på gränsen att jag skulle få gå vidare till ET, men efter provtagning fick jag ändå det - och det var då jag blev riktigt dålig. Min man kallade mig för humlan, för att jag svällde upp så runt om

Det var över sex år sedan, och jag har förträngt det mesta tror jag... Jag skulle aldrig göra det ogjort, för sen fick vi vår son (och två syskon, utan hjälp).

• 1814
    Jessa med 3 skrev 2010-12-29 09:32:31 följande:
    Jag var nog mer lättstimulerad än de räknat med. Det var på gränsen att jag skulle få gå vidare till ET, men efter provtagning fick jag ändå det - och det var då jag blev riktigt dålig. Min man kallade mig för humlan, för att jag svällde upp så runt om

Det var över sex år sedan, och jag har förträngt det mesta tror jag... Jag skulle aldrig göra det ogjort, för sen fick vi vår son (och två syskon, utan hjälp).
    Oj! Ja. Jo, jag tänkte att det kanske var så, för om det finns en begynnande överstimulering går man numer inte vidare till ET, eftersom det kan vara droppen som får bägaren att rinner över så att säga. Vanligtvis kommer ju symptomen gradvis och förhoppningsvis är alla som får behandling medvetna om dessa så att man själv kan hålla reda på t ex mörk urin och känningar i äggstockarna och allt vad det är.
    Grattis till kidsen också! Kul att det gick utan hjälp sen också!
  • Irma01
    Jessa med 3 skrev 2010-12-29 09:32:31 följande:

Jobbigt att det blev så! ja, det är inte alltid lätt att hitta rätt dosering osv, och man reagerar väldigt individuellt...Och att genongå IVF eller ge ägg är absolut en tung process som man behöver fundera över, absolut!

Vad underbart iaf att du fick din efterlängtade son att två till syskon efteråt!

Mvh,
  • Millan77

Orkar inte leta genom hela tråden.....

Men var donerar man någonstans??????GladSkrattande

Om jag nu skulle  vilja.......vet inte om jag vill avbryta mina p-piller.......

• 1814
    Millan77 skrev 2010-12-29 09:40:41 följande:

Det beror på var du bor! Du kan donera i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Jönköing, Linköping...hmm något mer ställe tror jag... Vilken större stad är närmast dig?
  • lyckligtlottad1982

Vill verkligen uppmuntra er som går i dessa tankar.  Här kommer en länk från shalgrenska. Om man klickar sig vidare på länken vill du bli äggdonator finns mer info.. Jag är 28 år bor i Göteborg och väntar på äggdonation. Längtar verkligen efter att detta skall bli verklighet... 

www.sahlgrenska.se/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/Donationsverksamhet/ 
  • villsågärna38

Du kan donera på universitetssjukhusen i Stockholm (Huddinge), Uppsala, Örebro, Umeå, Göteborg, Malmö och Linköping. Fint av dig att tänka tanken!
  • Flisan86

Jag gjorde faktiskt en lista för ett tag sen, kan ju klistra in den här också! Den är för mottagare och inte donatorer, men det går att klicka vidare till sidorna för donatorer i alla länkarna.

Stockholm Karolinska

Göteborg Sahlgrenska

Malmö RMC

Linköping RMC

Uppsala Akademiska

Örebro USÖ

Umeå IVF-kliniken

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!