• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • qenzo
    Vissla skrev 2011-01-14 17:17:00 följande:
    Men det låter ju onekeligen som att dom vill föda upp grävlingar i syfte att leka bytesdjur till hundarna även fast det som du säger kan gå helt snett.
    Nja.. visst tusan kan hundarna få sig ett bett, likväl som grävlingen kan få det under prov/träning. Men grävlingen sitter väl skyddad, dvs hunden är skyddad.
    Grävlingen placeras i en "gryta" som är vridbar. Under provet ska hunden söka genom gångarna för att komma till "grytan" och där få olika kontaktgrad med grävlingen (dold, delvis, öppen) *kan ha missat någon kontakt*. Hunden får bedömning efter agerande och kallas sedan ut (om det inte går lyfter man ut hunden via luckor i banan).
    Så det är inget riv och slit i vare sig hundar eller grävlingar. 
  • MammaG
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:01:02 följande:
    Ingenting i ts resonemang går ihop någonstans.
    Nej, jag märker det. Hoppas hon aldrig får tag på någon grävling
  • Vissla
    qenzo skrev 2011-01-14 17:22:21 följande:
    Ops.. jo visst gör det det :)
    man måste skicka grävlingarna på utvärderingar årligen (om det inte är ändrat) för att få använda de i grytprov/träning.

Mitt råd om du vill skaffa grävling är att kontakta Grythundsklubben i din närhet. Tala med dessa och lagar och regler samt få komma och hälsa på. Vet inte vart du bor men Tyja's kennel (tyska jaktterrier) i Mörarp har/har haft eget hägn också, med allt från vuxna till valpar.
    Det var ju skönt att jag hade fel i den fördommen iaf då även om jag fortfarande tycker att det är fel att föda upp djur i det syftet.
    qenzo skrev 2011-01-14 17:27:46 följande:
    Nja.. visst tusan kan hundarna få sig ett bett, likväl som grävlingen kan få det under prov/träning. Men grävlingen sitter väl skyddad, dvs hunden är skyddad.
    Grävlingen placeras i en "gryta" som är vridbar. Under provet ska hunden söka genom gångarna för att komma till "grytan" och där få olika kontaktgrad med grävlingen (dold, delvis, öppen) *kan ha missat någon kontakt*. Hunden får bedömning efter agerande och kallas sedan ut (om det inte går lyfter man ut hunden via luckor i banan).
    Nu var det mer en vild grävling i den riktiga jakten vi tänkte på som kan skada hunden
  • qenzo
    Vissla skrev 2011-01-14 17:33:23 följande:
    Det var ju skönt att jag hade fel i den fördommen iaf då även om jag fortfarande tycker att det är fel att föda upp djur i det syftet.
    qenzo skrev 2011-01-14 17:27:46 följande:
    Nu var det mer en vild grävling i den riktiga jakten vi tänkte på som kan skada hunden
    Ja det ställs hårda krav på den som vill hålla grävling. nu vet jag visserligen inte om annat än grävlingshägn för grytprov/träning, men har svårt att tro att reglerna ser annorlunda ut i annat fall. Kom och tänka på en sak. Jag är dock tveksam till om du får hålla vilda djur i hägn bara för att. Men här kan du läsa lite om ett hägn som byggdes för prov/träningsgrävling http://sniffblog.wordpress.com/2007/07/31/gravlingshagn-planeras-i-ovre-norrland/
    Det är inga småsaker som ska till :D

Och okej.. nej inte många (men de finns) släpper en oerfaren hund i ett grävlingsgryt. jag har varit med på åtskilliga grävlingsjakter och det är inte alltid en trevlig syn. Dock effektivt.
  • delirium
    MammaG skrev 2011-01-14 17:31:30 följande:
    Nej, jag märker det. Hoppas hon aldrig får tag på någon grävling
    Vad är egentligen erat problem? TS frågar efter råd från folk med erfarenhet av grävlingar, det är väl i högsta grad ett tecken på att TS är seriös? 
  • Vissla
    qenzo skrev 2011-01-14 17:39:36 följande:
    Ja det ställs hårda krav på den som vill hålla grävling. nu vet jag visserligen inte om annat än grävlingshägn för grytprov/träning, men har svårt att tro att reglerna ser annorlunda ut i annat fall. Kom och tänka på en sak. Jag är dock tveksam till om du får hålla vilda djur i hägn bara för att. Men här kan du läsa lite om ett hägn som byggdes för prov/träningsgrävling sniffblog.wordpress.com/2007/07/31/gravlingsh.../
    Det är inga småsaker som ska till :D

Och okej.. nej inte många (men de finns) släpper en oerfaren hund i ett grävlingsgryt. jag har varit med på åtskilliga grävlingsjakter och det är inte alltid en trevlig syn. Dock effektivt.
    Tror jag måste köpa mig ett nytt hus om jag ska kunna hålla en grävling.
  • Cloudy

Men vad är detta för en muppig tråd?

Tror du all man får "skaffa" vilda djur som husdjur hursomhelst?

• AronNora2

och jag vill ha en flodhäst.
    är det nån som har erfarenhet av att äga flodhästar?
    finns flodhäst-mat i djuraffären?
    var hittar man en uppfödare?
    ev hälsoproblem jag bör se upp med?
    hur fungerar de mentalt?
    etc

• Simsonen
    AronNora2 skrev 2011-01-14 18:03:13 följande:
    och jag vill ha en flodhäst.
    är det nån som har erfarenhet av att äga flodhästar?
    finns flodhäst-mat i djuraffären?
    var hittar man en uppfödare?
    ev hälsoproblem jag bör se upp med?
    hur fungerar de mentalt?
    etc
    Precis, bara för att man frågar efter erfarenhet så behöver det inte betyda att man är seriös eller lämpad att ha ett sånt djur.
Svar på tråden skaffa grävling