• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • MammaG

Grävlingar är otroligt kraftfulla djur och kan vara väldigt aggressiva. Grävlingar hör hemma i naturen och ska INTE hållas som husdjur!!! Att göra det är att det samma som djurplågeri.

Ren idioti att ens tänka tanken

• Vissla
    KattSvansen skrev 2011-01-14 13:33:43 följande:
    Här kanske du kan få mer info om att ha en grävling hemma:

exotiskadjur.ifokus.se/
    tack håller på och läser där just nu :)
  • Vissla
    KattSvansen skrev 2011-01-14 13:39:26 följande:
    Vet att den här är från -09. Men han kanske har nya ungar på g

exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?Thread...
    Tack för den oxå, men köpa en blir inte än på några år, måste först samla kunskap och anpassa ett hägn av nå slag till grävlingen, misstänker att det kan ta ett tag
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 12:14:09 följande:
    haha nej då jag ser skillnad på grävling och iller
    träsktroll skrev 2011-01-14 12:12:11 följande:
    Innan du skaffar tycker jag du ska kolla upp med veterinärer i din närhet om de tar emot grävlingar. Kan ju bli problem om den blir sjuk och ingen kan ta sig an den..
    Är det ingen skillnad på en grävling och en iller?????? Bortsett från att illrar är sociala djur (till skillnad från grävlingar) som är lättlärda, så är det också en viktskillnad på ca 10-12 kg.

Jag har nu upptäckt att man får ha grävling som husdjur i Sverige att den är född tam, jag tycker dock i allafall att det är helt sjukt att ha sådana djur i fångenskap och jag hoppas att du inte hittar någon.

Ps. Att grävlingar biter tills det knakar är däremot en myt
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:16:15 följande:
    Jag anser iaf att hålla en grävling/igelkott på ett så naturligt sätt som möjligt för dessa arter är  stor skillnad mot att tex sätta en papegoja i en för liten bur, hålla en häst för många timmar i ett stall eller ett marsvin i en för liten bur.
    Jag ser till djurens bästa i deras djurhållning, har jag inte möjlighet att skapa en relativt naturlig miljö för djuren så håller jag inte heller dessa djur.
    Då antar jag att du har möjlighet att låta en grävling vandra många kilometer nattetid? För det är vad de gör, och dina barn kommer inte att ha glädje av dem, då barn till skillnad från grävlingar i regel sover på nätterna. Eller tänker du tvinga grävlingarna till onaturligt beteende?
  • Vissla
    MammaG skrev 2011-01-14 13:42:39 följande:
    Är det ingen skillnad på en grävling och en iller?????? Bortsett från att illrar är sociala djur (till skillnad från grävlingar) som är lättlärda, så är det också en viktskillnad på ca 10-12 kg.

Jag har nu upptäckt att man får ha grävling som husdjur i Sverige att den är född tam, jag tycker dock i allafall att det är helt sjukt att ha sådana djur i fångenskap och jag hoppas att du inte hittar någon.

Ps. Att grävlingar biter tills det knakar är däremot en myt
    Läs vad jag skrivit igen snälla

"Jag ser skillnad på en grävling och en iller" skrev jag
  • Vissla
    MammaG skrev 2011-01-14 13:46:06 följande:
    Då antar jag att du har möjlighet att låta en grävling vandra många kilometer nattetid? För det är vad de gör, och dina barn kommer inte att ha glädje av dem, då barn till skillnad från grävlingar i regel sover på nätterna. Eller tänker du tvinga grävlingarna till onaturligt beteende?
    men herregud ungarna ska inte leka med grävlingarna om det var de du trodde
  • semlorna
    Vissla skrev 2011-01-14 13:33:33 följande:
    Nej jag menar att burarna som enligt lagen är ok inte är ok enligt mig då tex marsvinen och papegojorna inte har nån möjlighet att leva ett naturligt liv i de små burarna som tydligen ska vara ok.
    Nu bara antar jag att lagen om vilka djur man får hålla som husdjur är anpassad efter vilka djur som faktiskt klarar av att leva tillsammans med människan, räv får man inte hålla som husdjur för de klarar inte av att vara ett husdjur, de går helt enkelt inte att tämja en räv.
    Primater får man inte heller hålla som husdjur finns säkert en anledning till det också.
    Jag kanske bara är naiv som tror att vem det nu är som stiftar djurskyddslagarna gör det för djurens skull.
    Först skriver du att lagen inte är anpassad efter den standard du tycker man ska hålla. I nästa mening att dom har rätt och att den standarden ÄR genomtänkt? Jag hänger inte riktigt med faktiskt. Visst är lagen det man ska gå efter men jag ser lagen kring djurhållning som ett minimum, något man ska hålla sig högt över. Att lagen säger att grävling är okej betyder inte att jag anser att det är lämpligt. Lika lite anser jag det vara lämpligt att ha marsvin i små burar eller fåglar som aldrig får flyga.
  • KattSvansen
    Vissla skrev 2011-01-14 13:41:40 följande:
    Tack för den oxå, men köpa en blir inte än på några år, måste först samla kunskap och anpassa ett hägn av nå slag till grävlingen, misstänker att det kan ta ett tag
    Varsågod
    Hoppas du hittar lite mer info på forumet
Svar på tråden skaffa grävling