• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Pimpinellan

Får genast associationer till en annan  gammal tråd ang. en viss fågel...
    Självklart kan man inte ha en grävling som husdjur! Det fattar ju en barnunge. Inte tillåtet heller för den delen.

• delirium
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 19:54:45 följande:
    Självklart kan man inte ha en grävling som husdjur! Det fattar ju en barnunge. Inte tillåtet heller för den delen.
    jo, det är tillåtet 
  • Vissla
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 19:54:45 följande:
    vilken fågel? och jo det är tillåtet
  • Pimpinellan
    delirium skrev 2011-01-14 19:55:11 följande:
    jo, det är tillåtet 
    Inte som vanligt husdjur i vanlig trädgård eller lägenhet. Fattar INTE hur man kan vilja ha ett VILT djur hemma! De hör hemma i skogen. TS är djurmisshandlare om hon skaffar en grävling. Lika lite ska man ha pytonormar eller andra vilda exotiska djur hemma. När blev det fel med vanliga husdjur som katter,hundar och fåglar? Duger inte  det längre åt bortskämda svenskar som måste vara värre än alla andra för att synas? Stackars alla vilda djur folk har hemma bara för att de vill vara udda!
  • Pimpinellan
    Vissla skrev 2011-01-14 20:04:11 följande:
    vilken fågel? och jo det är tillåtet
    Man får väl inte nämna den tråden längre. Den blev ju stängd för tid och evighet.
  • Vics

Jag har bara läst ts och jag kan ju tipsa om hur en grävling gärna bor...

grävlingar har flera olika "bostäder" gryt i skogen, gräver sej gärna in under hus, tar gärna o hyr i andra hand eller tar helt enkelt över tomma gryt.

grävlingar är renliga av sej, de städar regelbundet ut sitt skräp, gärna på natten då vi människor sover.
    trust me i know^^ mina grävlingar under huset hörs lång väg när de grymtande städar o rullar ut sitt smutsiga gräs/hö för att sedan leta nytt o lägga in det i grytet

de trivs gärna i grupp, men också ensamma
    en familj grävlingar behöver inte vara släkt utan det är lite som att ett gäng trevloiga grävlingar kan flytta ihop i något av ett kollektiv skulle man nog kunna säga

grävlingar går inte i ide hela vintersäsongen, utan vaknar  till ibland för att städa o ta en liten utflykt nattetid, ätandet är ganska sparsamt för de brukar inte vara ute så ofta men visst vaknar jag på natten av luckan i husgrunden som smäller till när de tar sej ut

vet att man kan få grävlingar tama men det är inget jag skulle rekommendera, även fast jag vet att man får dom så gosiga att de sover med en i sängen!! jag skulle inte sova så djupt då skulle jag nog tro;)

min ide annars är ju att istället för grävling titta på ett annat djur som är gulligt nämligen bävern,den behöver ju bara ha tillgång till en bohåla med ingång från vattnet helst nära trafikerad väg också så brukar dom vara duktiga på att hålla ner farten på vägen när det kör chickenrace med bäverkompisarna :D sen så klart behöver den massor med träd, men jag har en granne som mer än väl kan vara av med lite träd ner mot sjön...för då kommer jag få sååå fin utsikt över vattnet....jaaa får försöka hitta en eller kanske en liten bäverfamilj :) kanske det finns på blocket?

• Blgebo
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 20:06:07 följande:-
    Inte som vanligt husdjur i vanlig trädgård eller lägenhet. Fattar INTE hur man kan vilja ha ett VILT djur hemma! De hör hemma i skogen. TS är djurmisshandlare om hon skaffar en grävling. Lika lite ska man ha pytonormar eller andra vilda exotiska djur hemma. När blev det fel med vanliga husdjur som katter,hundar och fåglar? Duger inte  det längre åt bortskämda svenskar som måste vara värre än alla andra för att synas? Stackars alla vilda djur folk har hemma bara för att de vill vara udda!
    Jo, som vanligt husdjur i trädgård. Lagligt i Sverige.
    Däremot skulle jag aldrig välja en sådan typ av husdjur hur kul är det med nattaktiva, grävande djur som går i vinterdvala? .

"Det finns lagar som reglerar vilka djur man får ha som husdjur. I Sverige är det inte tillåtet att ha rovdjur, apor och rovfåglar som husdjur.
    - Det finns två undantag. Iller och grävling är tillåtna som husdjur, men det är under förutsättning att de är uppfödda som tamdjur. Det är alltså inte tillåtet att fånga vilda illrar och grävlingar och hålla dem som husdjur, säger Christina Lindgren, veterinärinspektör på Jordbruksverket." UNT 2009-04-08
  • delirium
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 20:06:07 följande:
    Varför skulle en pytonorm vara ett dåligt djur att ha? 
    Dummaste jag hört. 
    Grävlingar har givetvis högre krav på sin ägare än vad en kanin har, men det innebär ju inte att det är omöjligt att ge dem vad de behöver. 

Och varför skulle fåglar vara bättre än pytonormar? Jag tycker själv det är helt sjukt att det är så lätt för svensson att köpa sig en fåglar i djuraffärerna, dessa djur som har såpass höga krav på sina ägare som många inte förstår.. 

• Vics

maten glömde jag ju, de äter gärna maskar, ägg och sånt som gärna luktar lite funky ;) och div småkryp/djur de kan få tag i

men kattmat kan ju funka

Svar på tråden skaffa grävling