• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • qenzo
    iaseia skrev 2011-01-14 22:49:49 följande:
    Man säger ju att man kan lägga ut hundmat till grävlingar som bor ute så varför inte.
    medn att hålla dem som husdjur blir nog svårt. Kanske göra någon slags hundgård eller nått, men den kanske gräver sig ut. Att ha dem tillsammans med hundar skulle jag aldrig våga. inte att ha den inne heller.
    vart man kan köpa en vet jag inte riktigt känns int som att de borde finnas att köpa utan du får nog gå ut i naturen och fixa en... 
    Jodå det finns uppfödare av grävling, men om de säljer till privatpersoner tror jag inte. Det är höga krav på hållning av en grävling och de som jag vet om är enbart för grythundsträning/prov, inte sällskap. Och ja de gräver sig ut, marken måste förstärkas med armeringsnät bla.
  • jaghopparhögt
    qenzo skrev 2011-01-14 23:43:01 följande:
    Jodå det finns uppfödare av grävling, men om de säljer till privatpersoner tror jag inte. Det är höga krav på hållning av en grävling och de som jag vet om är enbart för grythundsträning/prov, inte sällskap. Och ja de gräver sig ut, marken måste förstärkas med armeringsnät bla.
    Fast om man skaffar en grävling som privatperson så tror jag inte det är som sällskapdjur att krama på utan snarare att kanske studera den. Av samma anledning som man har giftormar.
  • leo grodan
    jaghopparhögt skrev 2011-01-14 23:36:56 följande:
    Munkorg.
    Nu kom en bild av Hannibald Lecter upp i mitt huvud Skrattande 
  • leo grodan
    Sommarlöv skrev 2011-01-14 23:30:05 följande:
    Vad hade du tänkt att döpa grävlingen till....? Ursäkta men det låter lite bisarrt i mina öron.
    Grävlis så klart Solig
  • HannaE
    leo grodan skrev 2011-01-14 23:47:29 följande:
    Grävlis så klart Solig
    Kanske Bettan eller Käftis?
  • Coriander
    qenzo skrev 2011-01-14 23:43:01 följande:
    Jag trodde att det nuförtiden var förbjudet med att använda grävlingar för grythundsträning/prov!! 
  • leo grodan
    HannaE skrev 2011-01-14 23:52:13 följande:
    Kanske Bettan eller Käftis?
    Rysssss....  Förvånad   ja, det är nog riktigt tryck i det bettet Glad
  • 7 små apor

Sorry TS pallar inte läsa allt

FYI: Detta är inte flashback...

• astro

Som husdjur av det mer udda slaget skulle jag nog rekommendera en mink, hellre. Otroligt klipska och roliga djur!

Vi har en närboende grävling som brukar jogga som sjutton när han ska förbi vår tomt - han är nämligen livrädd för katter. Vansläktad, uppenbarligen Skrattande 

En gång gick han runt ett hörn samtidigt som en kisse kom tassande från andra hållet. Jag såg alltihop från mitt fönster och aldrig har jag sett en grävling springa så fort ... 

• delirium
    astro skrev 2011-01-15 00:45:53 följande:
    Som husdjur av det mer udda slaget skulle jag nog rekommendera en mink, hellre. Otroligt klipska och roliga djur!

Vi har en närboende grävling som brukar jogga som sjutton när han ska förbi vår tomt - han är nämligen livrädd för katter. Vansläktad, uppenbarligen Skrattande 

En gång gick han runt ett hörn samtidigt som en kisse kom tassande från andra hållet. Jag såg alltihop från mitt fönster och aldrig har jag sett en grävling springa så fort ... 
    tyvärr är minkar olagliga som husdjur.. hade gärna själv "räddat" några förrymda pälsminkar om det inte vore för forbudet. Men iller kan man ju alltid skaffa Glad
Svar på tråden skaffa grävling