• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Simsonen
    Vissla skrev 2011-01-14 13:48:26 följande:
    men herregud ungarna ska inte leka med grävlingarna om det var de du trodde
    Du undvek att svara på frågan hur du ska ordna så att de kan gå många kilometer nattetid. Och du har själv skrivit att du skaffar dem så att barnen får lära sig om djur, hur ska de göra det med ett djur som sover hela tiden de är vakna?
  • Vissla
    semlorna skrev 2011-01-14 13:48:39 följande:
    Först skriver du att lagen inte är anpassad efter den standard du tycker man ska hålla. I nästa mening att dom har rätt och att den standarden ÄR genomtänkt? Jag hänger inte riktigt med faktiskt. Visst är lagen det man ska gå efter men jag ser lagen kring djurhållning som ett minimum, något man ska hålla sig högt över. Att lagen säger att grävling är okej betyder inte att jag anser att det är lämpligt. Lika lite anser jag det vara lämpligt att ha marsvin i små burar eller fåglar som aldrig får flyga.
    Jag kan uppenbarligen inte förklara hur jag tänker utan att det ska låta motsägelsefullt märker jag.
    Att det är lagligt att ha grävling betyder naturligtvis inte att det är lämpligt att ha den i en kaninbur och kan jag inte anpassa hägnet till en positiv miljö för en grävling kommer jag naturligtvis inte att skaffa mig en grävling.
     Jag försöker att ta reda på information först så att jag inte råkar förstöra en stackars grävlings liv bara för att det är lagligt
  • Martina1
    Vissla skrev 2011-01-14 12:59:47 följande:
    Ett center som räddar vilda djur har nog inte så många afrikanska pygme igellkottar att tillhanda hålla, men att rehabilitera vilda djur lät som en bra plan, kanskeska gå nån utbildning för de Skrattande
    Men om grävlingar äter igelkottar så låter det ju lite riskabelt.
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:48:26 följande:
    men herregud ungarna ska inte leka med grävlingarna om det var de du trodde
    Jag tycker du ska lära dina barn att vistas ute i naturen och observera vilda djur där istället för att hägna in dem
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:47:32 följande:
    Läs vad jag skrivit igen snälla

"Jag ser skillnad på en grävling och en iller" skrev jag
    ok, jag läste fel. Blir djupt upprörd av stenkorkade idéer
  • Vissla
    Simsonen skrev 2011-01-14 13:54:21 följande:
    Du undvek att svara på frågan hur du ska ordna så att de kan gå många kilometer nattetid. Och du har själv skrivit att du skaffar dem så att barnen får lära sig om djur, hur ska de göra det med ett djur som sover hela tiden de är vakna?
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
  • Simsonen
    Martina1 skrev 2011-01-14 13:55:25 följande:
    Igelkottarna kanske är menat som föda åt grävlingen.
  • MammaG
    Simsonen skrev 2011-01-14 13:54:21 följande:
    Exakt
  • Simsonen
    Vissla skrev 2011-01-14 13:58:25 följande:
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
    Så du tror att någon här går på att du kommer gå med grävlingen flera km varje natt? Och hur har du tänkt att barnen ska ta hand om grävlingen när den sover?
  • Vissla
    Martina1 skrev 2011-01-14 13:55:25 följande:
    Jag ska väl inte ha djuren i samma hägn.
    MammaG skrev 2011-01-14 13:57:31 följande:
    Jag tycker du ska lära dina barn att vistas ute i naturen och observera vilda djur där istället för att hägna in dem
    Det kan du få tycka
    MammaG skrev 2011-01-14 13:58:07 följande:
    ok, jag läste fel. Blir djupt upprörd av stenkorkade idéer
    Sånt som händer
Svar på tråden skaffa grävling