• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Jordgubbssmak
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 19:54:45 följande:
    Får genast associationer till en annan  gammal tråd ang. en viss fågel...
    Självklart kan man inte ha en grävling som husdjur! Det fattar ju en barnunge. Inte tillåtet heller för den delen.
    Jag med..fast? var det inte sås till nämnt djur vi letar efter innan dess? eller näe..var kanske till bäver?
  • Zelmilainen
    Jordgubbssmak skrev 2011-01-14 21:35:58 följande:
    Jag med..fast? var det inte sås till nämnt djur vi letar efter innan dess? eller näe..var kanske till bäver?
    vad man kan göra med gammalt mjöl, vad man kan göra med äggvitor, etc...
    nehepp...
  • Vissla

nu är ni elaka Grävling är ett trevligt djur, Grävling är bara lite missförstådd

• qenzo
    Vissla skrev 2011-01-14 17:49:06 följande:
    Tror jag måste köpa mig ett nytt hus om jag ska kunna hålla en grävling.
    ja till att börja med är det nog ingen vits med att hålla den/dom inomhus. frågan är också om du får hålla endast en grävling. I ett hägn på 600kvm brukar det iaf gå runt 3 st. Och eftersom armerat järn i marken är ett måste kommer en grävling antagligen förstöra allt i dess väg, som går att förstöra :)
    Men ett hägn kan ju vara trevligt om man har plats :) och tillåtelse förstås
  • qenzo
    Simsonen skrev 2011-01-14 19:37:08 följande:
    Ja då kan ju du tipsa ts då om alla dom du känner som har tama grävlingar och som det fungerar så fint för. Det jag tror många med mig reagerar mot är nog att du och ts bara verkar tänka just så, det fungerar för ÄGARNA, om det fungerar för djuret eller inte verkar vara oviktigt. Jag tror säkert det finns något ljushuvud någonstans som har en "tam" flodhäst med och tycker att det funkar fint, det betyder inte att det är bra för djuret. 
    Fast hålls de i ett hägn anpassat för deras behov har de nog det inte värre än på ett zoo. Inte det ultimata livet men..
  • Jämthund

Nu har jag inte alls läst igenom alla inlägg men skojar trådstartaren?
    Annars får jag lov att beklaga iochmed beslutet för det är bövelens vad dem luktar äckligt.  

• Coriander
    Vissla skrev 2011-01-14 21:49:54 följande:
    nu är ni elaka Grävling är ett trevligt djur, Grävling är bara lite missförstådd
    Känner du Grävling personligen? Skulle du låta Grävling sova i din säng, såsom kvinnan i den omtalade fågeltråden gjorde med Fågeln?  

Sorry, kunde inte låta bli... men den där fågeltråden är ju så härlig bara...jag skrattar högt och gråter fortfarande... *ASG* 
  • HannaE

TS, du har inte bara startat en roligt tråd -- vi får oss en massa grävlingskunskaper också på köpet! Stort tack! Nästa gång får du gärna välja utter, jag skulle vilja lära mig mer om uttrar.

Svar på tråden skaffa grävling