• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Simsonen
    MammaG skrev 2011-01-14 13:58:43 följande:
    Exakt
    Ingenting i ts resonemang går ihop någonstans.
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:58:25 följande:
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
    Lär barn ta hänsyn till djur gör man genom att låta dem få ett marsvin eller hamster som man sköter tillsammans med dem. Lär dem om vilda djur gör man genom att göra dem vana vid att vara ute i naturen och titta på vad man ser där. Djur är inte till för att tillfredställa människans nycker
  • Vissla
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:00:27 följande:
    Så du tror att någon här går på att du kommer gå med grävlingen flera km varje natt? Och hur har du tänkt att barnen ska ta hand om grävlingen när den sover?

Varför skulle jag inte kunna ta en promenad med en grävling? handlar det bara om kilometer är det ju genomföbart ska dom däremot knalla flera mil varje natt så tror  jag att jag skippar den biten.

Det är så mycket mer runt omkring at ta hand om ett djur än det som bara rör djuret ifråga, den behöver mat, den bajsar, underhåll av boet osv osv.
    Sen kommer jag fortfarande inte skaffa en grävling än på några år och då är barnen så pass stora att de kan vara med på en sen kväll eller tidig morgon  också.

• MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:58:25 följande:
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
    Så du ska vara ute och promenera med en grävling mitt i natten. Jo, tjena, den tror vi på!
  • Svanungen

Trot eller ej, men man får ha grävling som sällskapsdjur om grävlingen är uppfödd som tamdjur.

• delirium

Jag har varit inne på samma idé flera gånger men hittar ingen som säljer ungar i Sverige, dock finns det flera som har dem som husdjur. Jag minns ett inslag från tv4, där deras grävling fick springa ut och in i huset som den ville som en utekatt (de hade hägnat in tomten). Verkar vara underbara husdjur om man har ork, vad jag hört kräver de endel.
    Iaf föreslår jag att du letar utomlands för fakta och skötselråd, det brukar vara enklare att hitta i länder där det är mer vanligt med exotiska husdjur, tex danmark och tyskland.
    Sedan finns ju jägare som föder upp dem, det skadar ju inte att försöka få kontakt med dem även om jag undrar hurpass seriösa de är.
    Lycka till, hör av dig om du hittar ngn som har Glad

• Simsonen
    Vissla skrev 2011-01-14 14:04:35 följande:

Varför skulle jag inte kunna ta en promenad med en grävling? handlar det bara om kilometer är det ju genomföbart ska dom däremot knalla flera mil varje natt så tror  jag att jag skippar den biten.

Det är så mycket mer runt omkring at ta hand om ett djur än det som bara rör djuret ifråga, den behöver mat, den bajsar, underhåll av boet osv osv.
    Sen kommer jag fortfarande inte skaffa en grävling än på några år och då är barnen så pass stora att de kan vara med på en sen kväll eller tidig morgon  också.

Många km VARJE natt, det är totalt osannolikt att du kommer vara ute och gå med den varje natt i flera år.
    Så de ska alltås inte ta hand om själva djuret utan bara fylla på mat åt det medans djuret i fråga sover.
    Men då kan du ju lika gärna låta dem fylla på mat UTAN att ha någon stackars grävling i fångenskap.
    De umgås ju inte med själva DJURET nästan någonting om du nu ska bibehålla djurets naturliga miljö och då håller inte argumentet att du skaffar grävlingen för att lära barnen om djur. 
  • Vissla
    MammaG skrev 2011-01-14 14:04:57 följande:
    Så du ska vara ute och promenera med en grävling mitt i natten. Jo, tjena, den tror vi på!
    Vet du? Det spelar ingen roll vad du tror, krävs det att grävlingen ska ha promenader för att må bra så tar jag naturligtvis ut grävlingen på promenader. Vad är det som är så konstigt med det?
  • viseversa

FÅR man ens ha grävling som husdjur? vet att man itne får ha räv tex. Men grävling? Får man?

• Simsonen
    MammaG skrev 2011-01-14 14:04:57 följande:
    Precis, det är ju totalt osannolikt. Min femåring tjatar om ett eget marsvin och han looovar att han visst kommer sköta det själv i sju år frammåt, gosa med det, göra rent för det och mata det helt på egen hand dag ut och dag in. Nej, knappast att han kommer göra det längre än max en vecka.
Svar på tråden skaffa grävling