• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • iaseia

Man säger ju att man kan lägga ut hundmat till grävlingar som bor ute så varför inte.
    medn att hålla dem som husdjur blir nog svårt. Kanske göra någon slags hundgård eller nått, men den kanske gräver sig ut. Att ha dem tillsammans med hundar skulle jag aldrig våga. inte att ha den inne heller.
    vart man kan köpa en vet jag inte riktigt känns int som att de borde finnas att köpa utan du får nog gå ut i naturen och fixa en... 

• neeext

En grävling är oförutsägbar mao farlig, men bor du ensam och söker efter sällskap så give it a shot

• Coriander
    neeext skrev 2011-01-14 22:56:43 följande:
    En grävling är oförutsägbar mao farlig, men bor du ensam och söker efter sällskap så give it a shot
    Man kanske ska ta det lugnt och verkligen visa att man respekterar den intelligens Grävlingen har. Då kanske man kan ha fin kontakt med Grävlingen?
    HannaE skrev 2011-01-14 22:26:25 följande:
    TS, du har inte bara startat en roligt tråd -- vi får oss en massa grävlingskunskaper också på köpet! Stort tack! Nästa gång får du gärna välja utter, jag skulle vilja lära mig mer om uttrar.
    Skål
  • Setter tjej

Tycker de är lite sorgligt att vi människor skall försöka göra alla djur tama och kelvänliga bara för vårt eget nöje och tillfredställande.

Bättre att låta barnen gå med i mulleklubben eller scouterna för att på en padagogiskt och roligt sätt lära sig att ha respekt för våra vilda djur och vår natur.

• leo grodan

Skulle gärna ha en grävling som husdjur om man kunde lita på att den inte bits Skrattande De är ju så fina och som alla djur, jättesöta som små.....

• Sommarlöv

Vad hade du tänkt att döpa grävlingen till....? Ursäkta men det låter lite bisarrt i mina öron.

• Sommarlöv
    Jämthund skrev 2011-01-14 22:02:12 följande:
    Nu har jag inte alls läst igenom alla inlägg men skojar trådstartaren?
    Annars får jag lov att beklaga iochmed beslutet för det är bövelens vad dem luktar äckligt.  
    Kanske går att ta bort doften med tillräckligt många doftljus hemma. Tallbarrsdoft så grävlingen känner sig hemma....
  • giftfri

Å så verkar ingen ha förstått att dom vill ha levade föda åxå, fast det kanske går att göra den till vegetarian i fångenskap..  

Grävlingen är en allätare som tar sin föda både bland djur och växter. Från djurriket äter den mest daggmaskar, insektslarver, större skalbaggar, sniglar, sorkar, möss och näbbmöss, men om den får tillfälle så äter den också gärna fågelägg och -ungar. Från växtriket äter den bl.a. ollon, bär, frukter och säd. Särskilt förtjust är den i havre som inte är riktigt mogen. Svamp äter den också gärna, särskilt sådan som innehåller många larver.

• jaghopparhögt
    leo grodan skrev 2011-01-14 23:25:31 följande:
    Skulle gärna ha en grävling som husdjur om man kunde lita på att den inte bits Skrattande De är ju så fina och som alla djur, jättesöta som små.....
    Munkorg.
Svar på tråden skaffa grävling