• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Vissla
    delirium skrev 2011-01-14 14:05:52 följande:
    Jag har varit inne på samma idé flera gånger men hittar ingen som säljer ungar i Sverige, dock finns det flera som har dem som husdjur. Jag minns ett inslag från tv4, där deras grävling fick springa ut och in i huset som den ville som en utekatt (de hade hägnat in tomten). Verkar vara underbara husdjur om man har ork, vad jag hört kräver de endel.
    Iaf föreslår jag att du letar utomlands för fakta och skötselråd, det brukar vara enklare att hitta i länder där det är mer vanligt med exotiska husdjur, tex danmark och tyskland.
    Sedan finns ju jägare som föder upp dem, det skadar ju inte att försöka få kontakt med dem även om jag undrar hurpass seriösa de är.
    Lycka till, hör av dig om du hittar ngn som har Glad
    Tror inte jag är jätte intresserad av en grävling som är uppfödd av en jägare, känns inte som att deras mål är att få fram friska och sunda individer.
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:08:31 följande:
    Många km VARJE natt, det är totalt osannolikt att du kommer vara ute och gå med den varje natt i flera år.
    Så de ska alltås inte ta hand om själva djuret utan bara fylla på mat åt det medans djuret i fråga sover.
    Men då kan du ju lika gärna låta dem fylla på mat UTAN att ha någon stackars grävling i fångenskap.
    De umgås ju inte med själva DJURET nästan någonting om du nu ska bibehålla djurets naturliga miljö och då håller inte argumentet att du skaffar grävlingen för att lära barnen om djur. 
    Nej o du får inte köpa hund för det är osannolikt att du kommer att gå ut med hunden varje dag
  • delirium
    Vissla skrev 2011-01-14 14:13:14 följande:
    Tror inte jag är jätte intresserad av en grävling som är uppfödd av en jägare, känns inte som att deras mål är att få fram friska och sunda individer.
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:08:31 följande:
    Många km VARJE natt, det är totalt osannolikt att du kommer vara ute och gå med den varje natt i flera år.
    Så de ska alltås inte ta hand om själva djuret utan bara fylla på mat åt det medans djuret i fråga sover.
    Men då kan du ju lika gärna låta dem fylla på mat UTAN att ha någon stackars grävling i fångenskap.
    De umgås ju inte med själva DJURET nästan någonting om du nu ska bibehålla djurets naturliga miljö och då håller inte argumentet att du skaffar grävlingen för att lära barnen om djur. 
    Nej o du får inte köpa hund för det är osannolikt att du kommer att gå ut med hunden varje dag
    Nej, men du var ju inte inne på att köpa en än på ett tag? Det kan ju vara trevligt att få träffa några grävlingar innan man ev. skaffar en?
    Du kommer nog inte hitta en uppfödare av grävlingar till sällskap i Sverige iaf
  • Vissla
    delirium skrev 2011-01-14 14:17:23 följande:
    Nej, men du var ju inte inne på att köpa en än på ett tag? Det kan ju vara trevligt att få träffa några grävlingar innan man ev. skaffar en?
    Du kommer nog inte hitta en uppfödare av grävlingar till sällskap i Sverige iaf
    Ok du menade alltså att bara träffa djuren hos en jägare, ja det kan ju funka.
    Nej det verkar som att danmark är bästa alternativet att importera grävling ifrån
  • viseversa
    Snöviolen skrev 2011-01-14 12:12:29 följande:
    Du vet väl att grävlingar biter tills benet knäcks på en, så varför vill du ha en sådan till husdjur?
    ha,ha skitsnack!
  • viseversa

grävlingar är ju skitsöta. skulle själv kunna ha en som husdjur. har haft iller och dom är också urmysiga!

• Vissla
    viseversa skrev 2011-01-14 14:30:10 följande:
    grävlingar är ju skitsöta. skulle själv kunna ha en som husdjur. har haft iller och dom är också urmysiga!
    Grävlingen ska vara något drygare än iller stinka mer oxå men så är dom ju sötare oxå så det kanske väger upp :-P
  • viseversa
    Vissla skrev 2011-01-14 14:35:18 följande:
    Grävlingen ska vara något drygare än iller stinka mer oxå men så är dom ju sötare oxå så det kanske väger upp :-P
    Ha,ha iller som lukar såå starkt. hur starkt luktar då inte en grävling=). men ja dom är söta. även om jag tycker iller är grymt söta också=)
  • Vissla
    viseversa skrev 2011-01-14 14:37:04 följande:
    Ha,ha iller som lukar såå starkt. hur starkt luktar då inte en grävling=). men ja dom är söta. även om jag tycker iller är grymt söta också=)
    Kanske blir så att man ångrar sig den dagen man stöter på en grävlig o känner lukten, för helt ärligt gillar jag inte lukter. :P
  • ja88

Ja kära nån, jag utgick ju först från att tråden var ett skämt. Skulle nu så icke vara fallet så kan jag ju informera om att visst får grävlingar hållas i fångenskap men då är reglerna mycket strikta, det krävs tillstånd och bland annat ett hägn om minst 600 kvadrat som uppfyller en mängd krav och är godkänt av jordbruksverket/länsstyrelsen... strikta regler alltså, att hålla dem i en lägenhet eller liten inhägnad på tomten kan jag ju garantera inte är tillåtet.

• delirium
    Vissla skrev 2011-01-14 14:19:27 följande:
    Ok du menade alltså att bara träffa djuren hos en jägare, ja det kan ju funka.
    Nej det verkar som att danmark är bästa alternativet att importera grävling ifrån
    Jo precis, kan vara trevligt att få träffa dem innan och sådär.. Glad

jag har haft illrar tidigare och de är ju väldigt jobbiga krävande djur, undrar hur en grävling skulle vara .. 
Svar på tråden skaffa grävling