• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • HannaE

Vad tror du månadskostnaden kan bli för en grävling då? Jag räknar med att mina två katter tillsammans kostar mig mindre än en tusenlapp i månaden, inklusive mat, veterinärkostnader, katthotell då vi är bortresta, lekmöbler etc. Men katter är såvitt jag kan bedöma billiga i drift och jag misstänker att en grävling skulle kosta mycket mer att hålla.
    Ta tex bara amortering och ränta på den tomtmark som krävs till hägnet, sedan tillkommer ju investeringar i form av att gräva ner armering och bygga gryt på tomten.
    Och en grävling är ju ganska stor, skulle tro att den äter betydligt mer än en katt. Som en mellanstor eller stor hund får man nog räkna med. Vad kan det kosta med vaccination, kastrering, märkning etc? Måste grävlingar få tandsten skrapad regelbundet, det måste ju de flesta katter och hundar, kan bli jättedyrt med alla de stora tänderna.

• Vissla
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-15 11:01:24 följande:
    Om du kan hålla dig till en trevlig ton så, men du verkar ju sjukt defensiv och sur, man skulle kunna tro att du är en såndär som släpper ut minkar.
    Sorry, jag skriver med glimten i ögat och är inte alls så där sur som jag låter, men mitt glada tonfall är svårt att få i text när jag glömmer dom här : GladFlörtTungan uteSkrattande
    Men jag är snäll jag lovar. Skulle aldrig falla mig in att släppa ut minkar föresten, då är man ju inte bara otrevlig, man är korkad oxå
  • Vissla
    HannaE skrev 2011-01-15 11:03:51 följande:
    Vad tror du månadskostnaden kan bli för en grävling då? Jag räknar med att mina två katter tillsammans kostar mig mindre än en tusenlapp i månaden, inklusive mat, veterinärkostnader, katthotell då vi är bortresta, lekmöbler etc. Men katter är såvitt jag kan bedöma billiga i drift och jag misstänker att en grävling skulle kosta mycket mer att hålla.
    Ta tex bara amortering och ränta på den tomtmark som krävs till hägnet, sedan tillkommer ju investeringar i form av att gräva ner armering och bygga gryt på tomten.
    Och en grävling är ju ganska stor, skulle tro att den äter betydligt mer än en katt. Som en mellanstor eller stor hund får man nog räkna med. Vad kan det kosta med vaccination, kastrering, märkning etc? Måste grävlingar få tandsten skrapad regelbundet, det måste ju de flesta katter och hundar, kan bli jättedyrt med alla de stora tänderna.
    Ja maten o vet kostnader kan ju vara lite svårt att räkna på,mask kostar ju ingenting tex men han kan ju inte bara leva på mask.
    Den där stora tomten med det stora huset som jag måste köpa vill jag ju ha iaf så hela den kostnaden tillfaller ju inte i grävlings budjetten.
    Men snabbt räknat på fingrarna så mellan 5-10 000 i månaden går det säkert åt att ha en grävling
  • Vics

eller så köper du ett hus där de redan har en grävling som hyresgäst;)
    som vi då som har haft hur många grävlisar som helst under huset o runt om i skogen

grävlingar är hur söta som helst när de är ungar, fina som vuxna djur också men jag har lite problem med att släppa garden när vi råkar på varann utomhus...snabbare än man tror också;)

• Vissla
    Vics skrev 2011-01-15 15:48:28 följande:
    eller så köper du ett hus där de redan har en grävling som hyresgäst;)
    som vi då som har haft hur många grävlisar som helst under huset o runt om i skogen

grävlingar är hur söta som helst när de är ungar, fina som vuxna djur också men jag har lite problem med att släppa garden när vi råkar på varann utomhus...snabbare än man tror också;)
    Nja.. vilda grävlingar är väl inte jätte roliga
  • Lavish
    MammaG skrev 2011-01-14 14:03:26 följande:
    Lär barn ta hänsyn till djur gör man genom att låta dem få ett marsvin eller hamster som man sköter tillsammans med dem. Lär dem om vilda djur gör man genom att göra dem vana vid att vara ute i naturen och titta på vad man ser där. Djur är inte till för att tillfredställa människans nycker
    Fast hamstrar sover också på dagen så hur menar du att ungarna ska lära sig något av hamstrar då? Drömmer
  • Anna Lisa

Det låter roligt & intressant att skaffa grävling.
    Har du räknat på alla kostnader, förstår att inhägnaden kostar en del men vad använder man för schampo på grävlingar? Samma som till hund & katt. Man måste väl avmaska den också? Klippa klona på den hos veterinär? Läkarkostnader när grävligen gör illa familjen emellanåt!
    Lycka till!

• HannaE
    Anna Lisa skrev 2011-01-15 18:48:37 följande:
    Det låter roligt & intressant att skaffa grävling.
    Har du räknat på alla kostnader, förstår att inhägnaden kostar en del men vad använder man för schampo på grävlingar? Samma som till hund & katt. Man måste väl avmaska den också? Klippa klona på den hos veterinär? Läkarkostnader när grävligen gör illa familjen emellanåt!
    Lycka till!
    Behöver man bada en grävling? Katter behöver man oftast inte bada. Däremot hundar måste väl oftast bada regelbundet. Kan man anta att en grävling är som en hund i det avseendet? Skulle tro man behöver en rätt så stor balja till en grävling, duger nog inte med en litet bebisbadbalja.
  • Vissla

Passar nog bättre med ett illerschampoo isf, det är ju mer samma djur än hund o katt

Svar på tråden skaffa grävling