• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • qenzo
    jaghopparhögt skrev 2011-01-14 23:45:15 följande:
    Fast om man skaffar en grävling som privatperson så tror jag inte det är som sällskapdjur att krama på utan snarare att kanske studera den. Av samma anledning som man har giftormar.
    Ja alltså, att hålla så pass ordinära djur kräver ju ett stort intresse, precis som med ormar som du säger. Och nej, en grävling kan vara nog så söt som liten, kramgoa med :) Men de är då rakt inga trevliga individer som vuxna... Iaf inte de jag påträffat, men så lever de i hägn också, så som de bör i fångenskap. Sedan återstår ju frågan hur pass god ekonomi man behöver för att hålla grävling. Ett hägn är inte gratis och vet.vård finns rakt inte överallt vilket betyder långa resor med stora kostnader. Husen de bor är säkert inte heller billiga att framställa. nej jag kan inte rek grävling till privatperson, men eftersom det verkar vara lagligt hoppas jag att allt är checkat i förväg..
  • qenzo
    Coriander skrev 2011-01-15 00:03:42 följande:
    Jag trodde att det nuförtiden var förbjudet med att använda grävlingar för grythundsträning/prov!! 
    Nej det är det inte. Går att läsa lite mer om här http://www.grythundklubben.se Även om där inte finns några direkta lagparagrafer.
  • hedersknyffel
    Vissla skrev 2011-01-14 11:07:42 följande:

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
    öh du, skaffa dig ett "eget" liv innan du skaffar grävling!
  • Vissla
    qenzo skrev 2011-01-14 21:58:15 följande:
    ja till att börja med är det nog ingen vits med att hålla den/dom inomhus. frågan är också om du får hålla endast en grävling. I ett hägn på 600kvm brukar det iaf gå runt 3 st. Och eftersom armerat järn i marken är ett måste kommer en grävling antagligen förstöra allt i dess väg, som går att förstöra :)
    Men ett hägn kan ju vara trevligt om man har plats :) och tillåtelse förstås
    Haha nej då, men till ett större hus brukar det tillkomma en större trädgård oxå Flört
  • Ulf Harrys Farsa

Nån har säkert nämnt att det i Sverige inte är tillåtet att ha vilda djur som husdjur, vill du ha en grävling hemma som lätt kan bita av dina fingrar utan att ens behöva ta i så visst. Tämja den? lycka till.

• Vissla
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-15 10:30:49 följande:
    Nån har säkert nämnt att det i Sverige inte är tillåtet att ha vilda djur som husdjur, vill du ha en grävling hemma som lätt kan bita av dina fingrar utan att ens behöva ta i så visst. Tämja den? lycka till.
    Om du som tror dig kunna lagarna kanske kan hålla dig uppdaterad med dom så kanske du skulle slippa komma med falska påståenden, nu kanske jag ger dig för mycke credit men jag tror att du kan använda google så varsågod o googla fram vilka djur som är tillåtna att hålla
  • Vissla
    Coriander skrev 2011-01-14 22:10:53 följande:
    Känner du Grävling personligen? Skulle du låta Grävling sova i din säng, såsom kvinnan i den omtalade fågeltråden gjorde med Fågeln?  

Sorry, kunde inte låta bli... men den där fågeltråden är ju så härlig bara...jag skrattar högt och gråter fortfarande... *ASG* 
    Nej jag känner inte Grävling han har inte flyttat hit än, naturligtvis ska inte Grävling sova i min säng, jag känner ju honom inte
  • Vissla
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-15 10:50:17 följande:
    så grävlig ska vara okej? det va som fan, nej jag tänker inte googla.
    Inte ut o fånga grävling, det är inte ok, viltfödda grävlingars barn är inte heller ok, men typ 3e generationen fångenskaps grävling är ok.
    Du behöver inte googla när du är så snäll o litar på vad jag säger :)
  • Ulf Harrys Farsa
    Vissla skrev 2011-01-15 10:58:30 följande:
    Inte ut o fånga grävling, det är inte ok, viltfödda grävlingars barn är inte heller ok, men typ 3e generationen fångenskaps grävling är ok.
    Du behöver inte googla när du är så snäll o litar på vad jag säger :)
    Om du kan hålla dig till en trevlig ton så, men du verkar ju sjukt defensiv och sur, man skulle kunna tro att du är en såndär som släpper ut minkar.
Svar på tråden skaffa grävling