• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Blgebo
    AnnaPuddel skrev 2011-01-16 13:08:38 följande:
    man får inte ha vilda djur hemma.. inte grävlingar heller.
    Tama grävlingar, jo, det får man. Så länge man inte går ut och fångar en i skogen, utan skaffar en som är uppfödd i fångenskap.
  • Vissla
    AnnaPuddel skrev 2011-01-16 13:08:38 följande:
    man får inte ha vilda djur hemma.. inte grävlingar heller.
    Ingen som har pratat om vilda grävlingar
  • Karlsson

Jag skulle satsa på att försöka köra över en mammagrävling, leta rätt på ungarna och sno en med mig hem.

Ska väl inte vara så komplicerat och svårt att ha en grävling. Folk har ju tigrar, lejon osv i staterna så en grävling är säkert inga problem.

Lycka till och ut och kör nu vårdslöst i skymningen så ska du säkert lyckas köra över någon rackare.Skrattande

Och diskussionen om det är en vild grävling eller inte spelar väl mindre roll, ska grävlingsbebisen skvallra eller??

• Vissla

men om jag gör så får jag enligt lag bara behålla bebisarna 48 timmar, inte jätte kul om dom behöver vetrinär vård och jag inte har rätt papper att visa upp.

• Karlsson

Du får nog vara beredd att köra över eller be en jägare avliva din grävling om den blir så sjuk att den måste ha vård. Men låt oss hoppas på det bästa att den håller sig frisk och kry och inte behöver veterinärvård

Det finns ju sedan nya i skogen!

• delirium

Vad jag vet så ska man kunna bevisa på något sätt att grävlingen är fångenskapsuppfödd? 

• delirium
    Simsonen skrev 2011-01-16 12:42:46 följande:
    Fast lika dumt båda delarna.
    ge dig nångång,det finns människor som helt utmärkt klarar att ge exotiska djur bra hem. 
  • Vissla
    delirium skrev 2011-01-16 18:29:09 följande:
    Vad jag vet så ska man kunna bevisa på något sätt att grävlingen är fångenskapsuppfödd? 
    De måste nästan registreras på nåt sät ungefär som hundar, annars är det fullkomligt omöjligt att veta om det är en fångad eller uppfödd grävling, förmodligen får man väl med nåt papper också men ett papper är väldigt svårt att bevisa att det hör till just den individen.
  • delirium
    Vissla skrev 2011-01-16 18:44:41 följande:
    De måste nästan registreras på nåt sät ungefär som hundar, annars är det fullkomligt omöjligt att veta om det är en fångad eller uppfödd grävling, förmodligen får man väl med nåt papper också men ett papper är väldigt svårt att bevisa att det hör till just den individen.
    Jo, jag tror också man  behöver få hägnet godkänt utav länsstyrelsen innan du får ta hem grävlingen 
Svar på tråden skaffa grävling