• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • delirium

illrar ska man bada så lite som möjligt, då börjar de lukta mer för huden börjar överproducera vissa ämnen och då luktar det mer. Kanske är samma för grävlingar 

• HannaE
    delirium skrev 2011-01-15 19:51:10 följande:
    illrar ska man bada så lite som möjligt, då börjar de lukta mer för huden börjar överproducera vissa ämnen och då luktar det mer. Kanske är samma för grävlingar 
    Låter logiskt. Hundar luktar ju ofta litet småilla men katter luktar inte särskilt mycket alls. Kanske beror på att kisse nästan aldrig badar? Undrar hur vilda grävlingar gör, om de badar eller inte?
  • Vissla

Mina hundar luktar illa fast dom aldrig får bada.

Tror inte grävlingar tvättar sig med schampoo o sånt i naturen, kanske slickar dom sig rena?

• Baryk
    Vissla skrev 2011-01-15 11:10:23 följande:
    Ja maten o vet kostnader kan ju vara lite svårt att räkna på,mask kostar ju ingenting tex men han kan ju inte bara leva på mask.
    Den där stora tomten med det stora huset som jag måste köpa vill jag ju ha iaf så hela den kostnaden tillfaller ju inte i grävlings budjetten.
    Men snabbt räknat på fingrarna så mellan 5-10 000 i månaden går det säkert åt att ha en grävling
    Nämen fan också! Är det SÅ dyrt? Ja då är det ju bara att lägga ner grävlingsplanerna för min del då... får väl satsa på näbbmöss eller nåt istället... Suck!!
  • Vissla
    Baryk skrev 2011-01-15 22:36:27 följande:
    Nämen fan också! Är det SÅ dyrt? Ja då är det ju bara att lägga ner grävlingsplanerna för min del då... får väl satsa på näbbmöss eller nåt istället... Suck!!
    Ja bara "buren" kostar en massa tusenlappar att bygga, har du redan ett hus med minst 600kvadrat tomt är inte ytan något problem iaf.
    Men så tillkommer försäkring, mat vetrinär kostnader, läkar kostnader för dig själv, hygien artiklar och import kostnaden eftersom dom som föder upp grävling i sverige tydligen inte säljer djuren till privat pesoner.
    Men har du redan en stor tom med staket runt om så minskar du månadskostnaderna jätte mycke.
    Då kanske du kommer ner i dryga tusen lappen + att du måste ha en buffert för rörliga utgifter.
    Näbbmus vet jag inte om det bli billigare, de måste ju ha en hel åker och blir stackarn sjuk är det riktigt dyrt att operera så små djur
  • Baryk
    Vissla skrev 2011-01-15 23:14:32 följande:
    Ja bara "buren" kostar en massa tusenlappar att bygga, har du redan ett hus med minst 600kvadrat tomt är inte ytan något problem iaf.
    Men så tillkommer försäkring, mat vetrinär kostnader, läkar kostnader för dig själv, hygien artiklar och import kostnaden eftersom dom som föder upp grävling i sverige tydligen inte säljer djuren till privat pesoner.
    Men har du redan en stor tom med staket runt om så minskar du månadskostnaderna jätte mycke.
    Då kanske du kommer ner i dryga tusen lappen + att du måste ha en buffert för rörliga utgifter.
    Näbbmus vet jag inte om det bli billigare, de måste ju ha en hel åker och blir stackarn sjuk är det riktigt dyrt att operera så små djur
    Jaha! Men då kan jag ju ha grävlingen hos mitt ex ju! Han har en stor tomt! Fast inget bra staket förstås... hm, får se till att han skaffar det först. För barnen vill säkert ha ett nytt gosedjur, nu när vi inte har nån katt längre! Den gillade inte riktigt råttorna under skohyllan tror jag, det var visst inte tillräckligt mycket näring i dem eller nåt, enligt veterinären iaf.

Buffert för rörliga utgifter? Är det där man ska räkna med utgifterna för ev söndertuggade kompisar till barnen o sånt? Eller ingår det på nåt vis i försäkringen?

Fast, om en näbbmus blir riktigt riktigt sjuk kanske barnen kan få lära sig operera?
  • Vissla
    Baryk skrev 2011-01-15 23:29:24 följande:
    Jaha! Men då kan jag ju ha grävlingen hos mitt ex ju! Han har en stor tomt! Fast inget bra staket förstås... hm, får se till att han skaffar det först. För barnen vill säkert ha ett nytt gosedjur, nu när vi inte har nån katt längre! Den gillade inte riktigt råttorna under skohyllan tror jag, det var visst inte tillräckligt mycket näring i dem eller nåt, enligt veterinären iaf.

Buffert för rörliga utgifter? Är det där man ska räkna med utgifterna för ev söndertuggade kompisar till barnen o sånt? Eller ingår det på nåt vis i försäkringen?

Fast, om en näbbmus blir riktigt riktigt sjuk kanske barnen kan få lära sig operera?
    Annars kanske du kan sätta grävlingen i löplina, då behövs inget staket.
    Tror inte ungarna kan gosa med grävlingen, de bits tydligen, men gillar kidsen väntrummet hos doktorn så funkar det super.
    Är det de där "dammråttorna" du tänkte på nu? Jag har två gårdshundar som ska hålla råttor och möss borta och har försökt träna upp dem med gråa råttor i varierande storlek som jag hittat under soffan osv men enligt etologen så funkar det bara med råttor som har svans och ben osv.

Söndertuggade kompisar, sönderrivna avloppsrör, nerbajsad tambur osv, man vet aldrig vad som kan komma att kosta när man har djur.

Om barnen ska lära sig att operera krävs det nog att de har asperger eller liknande npf diagnos så att de lär sig när fingrarna fortfarande är jätte små
  • Simsonen
    Vissla skrev 2011-01-16 10:32:09 följande:
    ANOF? Grävling står det, inte Svan
    Fast lika dumt båda delarna.
Svar på tråden skaffa grävling