• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • mimsan01

TS - det bästa är nog om du kontaktar jordbruksverket eller naturvårdsverket eller liknande. Jag tror att de kanske kan hänvisa dig till vad som gäller. Eftersom grävlingar bökar runt mycket är det nog ingenting man får ha inomhus, utan man får nog se till att ha ett stort hägn utomhus där grävlingen kan vara.

ang. grävlingsföda: (saxat från wikipedia) 

Grävlingar är allätare. Merparten av födan, särskilt sommartid, utgörs av daggmask, men den äter det mesta den kan komma över; fågelägg, jordgetingbon, insekter, ägg, mollusker, smågnagare, frukt, bär, säd och majs och i värsta fall sniglar. I jordbrukslandskap är mogen säd i synnerhet eftertraktat inför vinterdvalan. Även harungar, igelkottar och tamhöns kan finnas på matsedeln.

• mimsan01
    mimsan01 skrev 2011-01-14 12:22:27 följande:
    TS - det bästa är nog om du kontaktar jordbruksverket eller naturvårdsverket eller liknande. Jag tror att de kanske kan hänvisa dig till vad som gäller. Eftersom grävlingar bökar runt mycket är det nog ingenting man får ha inomhus, utan man får nog se till att ha ett stort hägn utomhus där grävlingen kan vara.
    FÅR ha var kanske illa uttryckt, bör eller vill ha kanske är ett bättre ord.
  • semlorna

Visst kan man men hur ska man tillgodose grävlingens behov inne?! Jag förstår inte varför man vill ha exotiska djur som varken veterinärer eller djuraffärer är anpassade efter. Samma som i USA, tycker det är galet att ha tigrar och andra rovdjur som husdjur för de är inte anpassade efter det livet. Varför inte satsa på ett djur som länge framavlats för att passa in i livet med oss människor?

• Simsonen
    semlorna skrev 2011-01-14 12:24:55 följande:
    Visst kan man men hur ska man tillgodose grävlingens behov inne?! Jag förstår inte varför man vill ha exotiska djur som varken veterinärer eller djuraffärer är anpassade efter. Samma som i USA, tycker det är galet att ha tigrar och andra rovdjur som husdjur för de är inte anpassade efter det livet. Varför inte satsa på ett djur som länge framavlats för att passa in i livet med oss människor?
    Antagligen för att det inte är lika coolt och annorlunda. För en del går uppenbarligen de sakerna före djurets välmående.
  • Unelma

Jag håller med många i tråden om att vara försiktig med att ta in rovdjur i sitt hem. Dels för att de är anpassade till ett liv i naturen (till skillnad från domesticerade husdjur), inte en lägenhet eller ett hus, dels för att det ur en djuretisk synvinkel går att ifrågasätta. För vems skull vill du ha en grävling? Och varför?  

Jag vet dessutom att grävlingar och hundar (eller andra djur) inte går så bra ihop. Min hund, en blandras av bland andra fågelhund, numera avliden, rök ihop ett otal gånger med grävlingar på vår sommarstuga. Grävlingar är ganska "aggressiva" vad jag vet. Frågan är då om du vill utsätta dig, dina hundar och grävlingen för något som antagligen inte blir speciellt vackert.

• KattSvansen

Från jordbruksverkets sida :
    Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur
    Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
    De är

apor rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling rovfåglar hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner.

• martinan

Det är ju ganska vanligt att jägare har tama grävlingar för att träna sina grythundar. men dem är ju inte som husdjur för det bara för att dem är tama...

• semlorna
    KattSvansen skrev 2011-01-14 12:39:24 följande:
    Från jordbruksverkets sida :
    Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur
    Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
    De är apor rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling rovfåglar hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner.

Du får nog läsa lite nogrannare. Man får ha grävling. Man får inte ha rovdjur FÖRUTOM hund, katt, tamiller och grävling
  • giftfri
    Vissla skrev 2011-01-14 11:07:42 följande:

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

Då får du problem, eftersom det är olagligt att ha vilda djur i fångenskap.., eller ens som husdjur..
Svar på tråden skaffa grävling