• Vissla

skaffa grävling

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 14:07
    Vissa verkar ha missat att jag samlar info för att jag funderar på att köpa i framtiden inte för att jag SKA köpa NU.
    Viss skillnad, jag har även skrivit att om jag inte kan hålla djuret på ett för djuret positivt sätt så blir det inget grävlingsköp vilket också verkar ha gått obemärkt genom massorna.
  • Svar på tråden skaffa grävling
  • Vissla
    FreeForAll skrev 2011-01-14 12:45:52 följande:
    Svanar är bättre att ha som husdjur har jag hört.
    Svanar är ju livsfarliga
  • semlorna
    Vissla skrev 2011-01-14 12:47:25 följande:
    Läs vad du har skrivit en gång till
    rovdjur förutom hund, katt tamiller och grävling.

Jag hade planerat att ha flera grävlingar utomhus samt även getter och änder igelkottar osv då jag anser att det är viktigt att barnen lär sig i tidig ålder värdet av djur.
    Naturligtvis är planen att djuren ska leva ett så naturligt liv som möjligt, går inte det så blir det ingen grävling
    Lär dom då värdet av att djur som inte är lämpliga som husdjur inte hålls som husdjur heller. Grävlingar och igenkottar kan man se i naturen. Varför inte erbjuda ett center som räddar vilda djur att släppa ut igenkottar på er tomt?
  • Vissla
    martinan skrev 2011-01-14 12:46:06 följande:
    Man får ha grävling. fast asså jag har träffat tama grävlingar och dem är ju kanske mer som ett får eller så till att vara tama..
    Har du träffat riktigt tama grävlingar eller bara grävlingar som används för att träna grythund?
  • leolina1980
    semlorna skrev 2011-01-14 12:56:31 följande:
    Lär dom då värdet av att djur som inte är lämpliga som husdjur inte hålls som husdjur heller. Grävlingar och igenkottar kan man se i naturen. Varför inte erbjuda ett center som räddar vilda djur att släppa ut igenkottar på er tomt?
  • Vissla
    semlorna skrev 2011-01-14 12:56:31 följande:
    Ett center som räddar vilda djur har nog inte så många afrikanska pygme igellkottar att tillhanda hålla, men att rehabilitera vilda djur lät som en bra plan, kanskeska gå nån utbildning för de Skrattande
  • semlorna
    Vissla skrev 2011-01-14 12:59:47 följande:
    Ett center som räddar vilda djur har nog inte så många afrikanska pygme igellkottar att tillhanda hålla, men att rehabilitera vilda djur lät som en bra plan, kanskeska gå nån utbildning för de Skrattande
    Jag förstod att det var sådana igelkottar du menade men jag tycker fortfarande det är att lära sina barn fel värderingar. Ska man ha djur ska man välja sådana som är anpassade efter livet med oss, som är framavlade sen långt tillbaka för att passa in i vårt liv. Igelkottar och grävlingar tycker jag inte tillhör den kategorin.
  • Vissla
    semlorna skrev 2011-01-14 13:04:49 följande:
    Jag förstod att det var sådana igelkottar du menade men jag tycker fortfarande det är att lära sina barn fel värderingar. Ska man ha djur ska man välja sådana som är anpassade efter livet med oss, som är framavlade sen långt tillbaka för att passa in i vårt liv. Igelkottar och grävlingar tycker jag inte tillhör den kategorin.
    Jag anser iaf att hålla en grävling/igelkott på ett så naturligt sätt som möjligt för dessa arter är  stor skillnad mot att tex sätta en papegoja i en för liten bur, hålla en häst för många timmar i ett stall eller ett marsvin i en för liten bur.
    Jag ser till djurens bästa i deras djurhållning, har jag inte möjlighet att skapa en relativt naturlig miljö för djuren så håller jag inte heller dessa djur.
    Eftersom det är tillåtet att hålla både grävling och igelkott i dagens sverige misstänker jag att dessa djur faktiskt klarar av att bo i fångenskap med tanke på vilka djurskyddslagar vi har
  • semlorna
    Vissla skrev 2011-01-14 13:16:15 följande:
    Jag anser iaf att hålla en grävling/igelkott på ett så naturligt sätt som möjligt för dessa arter är  stor skillnad mot att tex sätta en papegoja i en för liten bur, hålla en häst för många timmar i ett stall eller ett marsvin i en för liten bur.
    Jag ser till djurens bästa i deras djurhållning, har jag inte möjlighet att skapa en relativt naturlig miljö för djuren så håller jag inte heller dessa djur.
    Eftersom det är tillåtet att hålla både grävling och igelkott i dagens sverige misstänker jag att dessa djur faktiskt klarar av att bo i fångenskap med tanke på vilka djurskyddslagar vi har
    Först skriver du att marsvin eller papegoja i liten bur inte känns okej. Menar du då att man håller i burar som är för små i förhållande till lagen? Eller är det inte okej fastän det är lagligt? Då förstår jag inte varför du inte applicerar samma tänk angående att ha grävling. Bara för att det är lagligt blir det inte bra.
  • Vissla
    semlorna skrev 2011-01-14 13:26:22 följande:
    Först skriver du att marsvin eller papegoja i liten bur inte känns okej. Menar du då att man håller i burar som är för små i förhållande till lagen? Eller är det inte okej fastän det är lagligt? Då förstår jag inte varför du inte applicerar samma tänk angående att ha grävling. Bara för att det är lagligt blir det inte bra.
    Nej jag menar att burarna som enligt lagen är ok inte är ok enligt mig då tex marsvinen och papegojorna inte har nån möjlighet att leva ett naturligt liv i de små burarna som tydligen ska vara ok.
    Nu bara antar jag att lagen om vilka djur man får hålla som husdjur är anpassad efter vilka djur som faktiskt klarar av att leva tillsammans med människan, räv får man inte hålla som husdjur för de klarar inte av att vara ett husdjur, de går helt enkelt inte att tämja en räv.
    Primater får man inte heller hålla som husdjur finns säkert en anledning till det också.
    Jag kanske bara är naiv som tror att vem det nu är som stiftar djurskyddslagarna gör det för djurens skull.
Svar på tråden skaffa grävling